اربعین اولی‌ها بخوانند اربعین اولی‌ها بخوانند اربعین اولی‌ها بخوانند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اربعین اولی‌ها بخوانند اربعین اولی‌ها بخوانند اربعین اولی‌ها بخوانند اربعین اولی‌ها بخوانند اربعین اولی‌ها بخوانند

اربعین اولی‌ها بخوانند

اگرچه تا اربعین حسینی چند هفته‌ای باقی است، اما مسافران کربلا دارند کم‌کم خود را برای پیاده‌روی معروف این ایام آماده می‌کنند.

آن‌ها که برای بار چندم است قصد سفر به کربلا و پیاده‌روی در ایام اربعین حسینی را دارند که خوب با عراق و شرایطش آشنا هستند و چندان مشکل خاصی ندارند؛ اما آن‌ها که اربعین اولی به حساب می‌آیند سوال‌های زیادی در ذهن دارند. از مسافت و چگونگی پیاده‌روی گرفته تا نحوه استراحت و استفاده از خدمات پزشکی و غیره.


پیاده‌روی از کجا آغاز می‌شود؟


زائران ایرانی معمولاً از نجف تا کربلا را پیاده طی می‌کنند، اما برخی از هیئات مسیر بغداد تا کربلا را طی می‌کنند. این درحالی است که تمامی ورودی‌های شهر کربلا میزبان زایران اربعین حسینی است. فاصله نجف تا ابتدای شهر کربلا حدود ۸۰ کیلومتر است و زایران معمولاً این مسافت را در ۳ روز و ۲ شب طی می‌کنند. یعنی از صبح زود سه روز مانده به اربعین حرکت کرده و شب اربعین به کربلا می‌رسند.


آیا حتماً باید کل مسیر را پیاده برویم؟


هر چند که لحظه رسیدن به کربلا به صورت پیاده لحظه فوق العاده‌ای است و تجربه طول مسیر باعث می‌شود خستگی از یاد انسان برود؛ اما اگر زایری به هر دلیل قادر به طی کردن راه به صورت پیاده نباشد می‌تواند به وسیله خودرو‌هایی که بین راه وجود دارد بقیه مسیر را با ماشین طی کند.


اگر در طول مسیر همراهانمان را گم کردیم چه بکنیم؟


در تمام طول مسیر پیاده‌روی از خروجی نجف تا ورودی کربلا تیر‌های چراغ‌برقی وجود که شماره‌گذاری شده‌اند. شماره از ۱ تا ۱۴۶۰ است و هر کدام از این تیر‌ها که با هم ۵۰ متر فاصله دارند، به نوعی خط نشان هستند که چقدر از مسیر را طی کرده و چه قدر باقی است. معمولاً برای اینکه هم‌کاروانی‌ها با هم قرار بگذارند از شماره‌های این تیر‌ها که سمت چپ یا راست مسیر پیاده‌روی قرار دارد، استفاده می‌کنند؛ بنابراین اگر قرار مدار درستی با هم‌گروهی‌هایتان بگذارید درصد کمی وجود دارد که گمشان کنید. با این حال باز هم اگر به خاطر شلوغی و آنتن ندادن موبایل، همراهانتان را گم کردید بهتر است آخرین جایی که برای قرار با آن‌ها در نظر می‌گیرید، ستاد عتبات عالیات ایران در جوار حرم امام حسین (ع) باشد که نشانی این مکان را بیشتر کسبه اطراف حرم می‌دانند.


منبع: تابناک




مطالب مرتبط

نظرات کاربران