افزایش ۶۰ درصدی امکانات موکبی اربعین افزایش ۶۰ درصدی امکانات موکبی اربعین افزایش ۶۰ درصدی امکانات موکبی اربعین بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
افزایش ۶۰ درصدی امکانات موکبی اربعین افزایش ۶۰ درصدی امکانات موکبی اربعین افزایش ۶۰ درصدی امکانات موکبی اربعین افزایش ۶۰ درصدی امکانات موکبی اربعین افزایش ۶۰ درصدی امکانات موکبی اربعین

افزایش ۶۰ درصدی امکانات موکبی اربعین

دبیر ستاد مرکزی اربعین با اشاره به ممنوعیت تردد ماشین شخصی از ۱۵ تا ۳۰ مهرماه در مرزها، گفت: در اربعین سال جاری تا ۶۰ درصد امکانات موکبی افزایش داده شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، احمد محمدی‌فر، دبیر ستاد مرکزی اربعین در پاسخ به این سؤال که روند ثبت‌نام زائران در سامانه سماح را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا این روند کند نیست؟ گفت: از اول شهریورماه ثبت‌نام در این سامانه آغاز شده و تاکنون حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در آن ثبت‌نام کرده‌اند. البته این امکان برای همه فراهم است که به راحتی و حتی از منزل خود در این سامانه ثبت‌نام کنند.


وی اضافه کرد: سامانه سماح قادر است هر تعداد ثبت‌نامی را پوشش دهد و مانند سال‌های گذشته به دلیل حجم زیاد مراجعه، دچار مشکل فنی نمی‌شود. تاکنون نیز هیچ گزارشی از بروز مشکل در این سامانه ارسال نشده است.


محمدی‌فر آخرین مهلت ثبت‌نام در این سامانه را دو روز قبل از اربعین سال جاری اعلام کرد و گفت: اگر برخی افراد در سامانه سماح ثبت‌نام نکرده باشند، سازمان حج و زیارت در پایانه‌های مرزی امکان ثبت‌نام در سماح را فراهم کرده است اما توصیه اکید انجام ثبت‌نام قبل از حرکت به سمت مرزهاست. زائران به محض اینکه در سامانه سماح ثبت‌نام کنند تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند و از ۵۰ کیلومتر مانده به مرز تا زمان بازگشت به کشور بیمه هستند.


وی در خصوص ثبت‌نام اتباع خارجی مجاز حاضر در ایران اظهار کرد: این افراد نیز باید در سامانه سماح ثبت نام کنند. ثبت نام این دسته از افراد نیز به تازگی آغاز شده و حدود ۱۰ هزار نفر تاکنون ثبت نام کرده‎اند؛ برای این افراد نیز خدمات بیمه‌ای برقرار است.


دبیر ستاد مرکزی اربعین همچنین اعلام کرد: در اربعین سال جاری ۶۰ درصد امکانات موکبی افزایش داده شده است و با توجه به اینکه روز اربعین موکب‌های عراقی جمع آوری می‌شوند، پیش‌بینی شده سه روز پس از روز اربعین موکب‌های ایرانی حضور داشته و به ارائه خدمات ادامه دهند.


وی درباره هزینه تردد در کشور عراق و کمبود وسایل حمل و نقل در اربعین سال گذشته گفت: کمبود اتومبیل در مراسم اربعین سال‌های گذشته رخ داد و مشکلاتی را ایجاد کرد که بر این اساس با مسئولان عراقی مذاکراتی انجام شد تا سیستم حمل و نقل عراق به صورت کنترل شده و نظارت شده به زائران ایرانی خدمت‌رسانی کند. همچنین تعدادی وسیله نقلیه را برای حمل و نقل زائران ایرانی از شهرهای زیارتی عراق به هنگام بازگشت به کشور تدارک دیده‌ایم تا مشکلی در حمل و نقل پیش نیاید.


دبیر ستاد مرکزی اربعین در خصوص تردد وسایل نقلیه شخصی ایرانی در عراق بیان کرد: در کشور عراق زیرساخت مناسبی از نظر جاده و پارکینگ وجود ندارد. بدین جهت با توجه به تراکم جمعیت در مرزها، تردد ماشین شخصی از ۱۵ تا ۳۰ مهرماه، در مرزها ممنوع شده است. ولی اتوبوس‌هایی پیش‌بینی شده تا زائران به صورت دربستی از آنها استفاده کنند. برای داخل کشورمان نیز امکانات پارکینگ فراهم شده تا زائرانی که با ماشین شخصی به سمت مرزها می‌روند خودروی خود را در پارکینگ‌ها پارک کنند و با وسایل نقلیه عمومی وارد کشور عراق شوند.


وی در پایان گفت: پیشنهاد می‌کنیم زائران تا مرزهای خروجی را با ماشین شخصی خود بروند و پس از آن از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.


منبع: خبرگزاری ایکنا




مطالب مرتبط

نظرات کاربران