آیت الله العمری ؛ روایتی از یک دوستی 40 ساله آیت الله العمری ؛ روایتی از یک دوستی 40 ساله آیت الله العمری ؛ روایتی از یک دوستی 40 ساله بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آیت الله العمری ؛ روایتی از یک دوستی 40 ساله آیت الله العمری ؛ روایتی از یک دوستی 40 ساله آیت الله العمری ؛ روایتی از یک دوستی 40 ساله آیت الله العمری ؛ روایتی از یک دوستی 40 ساله آیت الله العمری ؛ روایتی از یک دوستی 40 ساله

آیت الله العمری ؛ روایتی از یک دوستی 40 ساله

مرحوم آیت الله العمری با مرحوم آیت الله العظمی بهجت رفاقت و دوستی عمیقی داشتند، وی چند سفر به ایران برای زیارت امام رضا (ع) به ایران آمد . در این سفرها با رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره ) و رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای نیز دیدار و گفت و گو داشت .

آيت الله علامه "شيخ  محمد علي العمري " رهبر شيعيان مدينه منوره  دوشنبه هفته گذشته در مدينه منوره در گذشت . 
آن مرحوم منشا خدمات بسياري در زمينه هاي مختلف و بخصوص مذهبي ، فرهنگي و اجتماعي و تربيتي بود.
يكي از افرادي كه در طول 40 سال گذشته ارتباطات نزديك و دوستي عميقي با آن مرحوم و بيت محترم ايشان داشت ، حجت الاسلام و المسلمين " سيد مهدي قريشي " از روحانيون ارشد بعثه مقام معظم رهبري در مدينه منوره طي دوره هاي عمره در سالهاي اخير است.
مشروح گفت و گوی حجت الاسلام قريشي با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری تقديم مي شود .


 

سفرهای آیت الله عمری به ایران

• مرحوم آيت الله العمري از علماي بزرگي بود كه در نجف اشرف و در محضر علماي بزرگ تحصيل كرده بود . با مرحوم آيت الله العظمي بهجت رفاقت و دوستي عميقي داشتند . در طول عمر با بركتشان چند باري نيز به ايران آمد و به زيارت امام رضا (ع) نايل گرديد و در يكي از همين سفرها نيز با رهبر كبير انقلاب اسلامي حضرت امام خميني (ره ) ملاقاتي داشت و بعد از ايشان نيز در سفري كه به ايران آمد ، با رهبر معظم انقلاب حضرت آيت الله خامنه اي نيز ديدار و گفت و گو داشت .


 آيت الله العمري ملجا مردم مدينه

• مرحوم در مدينه منوره ملجاء و پناهگاه شيعيان و زائران شيعه اي بود كه براي زيارت به آن شهر مي رفتند. ايشان علاوه بر داشتن جماعت ، پاسخگوي مسايل فقهي مراجعين بودند و همه ي امور حسبيه مراجعين را انجام مي دادند .
 ايشان در تربيت ديني و فرهنگي و اجتماعي افراد شيعه كه با ايشان مانوس و معاشرت داشتند و د رجماعات حسينيه مرحوم آيت الله العمري شركت مي كردند ،  بسيار كوشا بودند  . آيت الله العمري يار و غمخوار  همه ي مسلمين بود و در راه ترويج دين خدا زندانهاي بسيار و مكرري رفت . به طوري كه سالي نبود كه ايشان توسط سلفي هاي افراطي بازداشت نشده و يك ماه تا 6ماه را در زندان نماند. با اين همه سختي و مشقت ، ايشان دست از تلاش و كوشش براي
ترويج احكام الله و فرهنگ و سيره رسول الله (ص) و اهل بيت بزرگوار آن حضرت برنداشت ، و حتي يكبار نيز در اين راه بازداشت و به اعدام محكوم شد كه به طرز معجره آسايي نجات يافت .

رهايي از اعدام ؛ چيزي شبيه به معجزه
اوج قدرت نمايي وهابي بود. آنها تازه قدرت را در عربستان در دست گرفته بودند . مرحوم آيت الله علامه شيخ "محمد علي العمري " از رهبران شيعيان عربستان را بار ديگر سلفي ها بازداشت و به زندان بردند .
 روزهاي بسياري را آن مرحوم در زندان بود و سپس يك روز به او گفتند  كه مي خواهند تا براي تلاش در جهت نشر فرهنگ ، سيره و معارف اهل بيت رسول الله (ص) ، به محاكمه اش ! بكشند.
 محاكمه صوري صورت گرفت و روي جريان محاكمه نيز تبليغات گسترده اي توسط سلفي ها  به عمل آمد . افراطي ها در تبليغات خود عليه مرحوم آيت الله العمري و فعاليت هاي او،  به هر نوع دروغ و تهمتي هم متوسل شدند.
 بعد از روزها دادگاه نمايشي و كاملا يكطرفه ، راي به اعدام مرحوم علامه داده شد .  يكي دو روز بعد ، مامورين براي اجراي حكم به زندان رفتنند و آيت الله علامه العمري را براي اجراي حكم تحويل گرفتنند و راهي جده شدند تا اعدام
در آن شهر صورت گيرد.
 در همان حال كه مامورين آيت الله را دست بسته به سمت جده و زندان آن شهر مي بردند تا بعد اعدام كنند ، به يكهو اين خبر در مدينه منوره پيچيده و به سرعت دهان به دهان در همه ي شهر نقل محافل شد كه مثلا قاضي ! سلفي كه
راي به اعدام آيت الله مرحوم العمري داده است ، در يك حادثه رانندگي كشته شد .
 خبر صحيح بود . سلفي ها گرچه كوشيدند تا مردم را از مشاهده سرنوشت رقت بار به اصطلاح قاضي  باز دارند و جسد او را از انظار پنهان نمايند ، ولي همه ي اهالي ديدند كه براي بردن جنازه  از آن رو كه جسد كاملا داغان شده بود ، از كيسه و گوني استفاده كردند.
 مردم كه اين صحنه را ديدند بيشتر پي به مظلوميت اهل بيت رسول الله (ص) و حاملان و ناشران فرهنگ و پيام ايشان بردند و حوادثي نيز در شهر مدينه منوره متعاقب آن رخ داد . مامورين سلفي كه وضعيت را اين چنين ديدند از بيم گسترش ناآرامي ها و در عين حال نگران از دچار شدن به سرنوشت شوم قاضي!  دستور بازگشت دادن سريع مرحوم آيت الله العمري را دادند و آن مرحوم را به مدينه منوره باز گردانيدند .

 دلسوزي خاص براي بي نواها
مرحوم آيت الله العمري نبست به فقرا و بي نواها با توجه ويژه اي رفتار مي كردند . براي آنها مجموعه اي مسكوني ساخته بودند كه مي توانستند تا زماني كه به تمكن مالي مناسب براي تهيه مسكن و گذران زندگي دست پيدا كنند در آن زندگي كنند .  آيت الله همچنين مزرعه اي در مدينه داشتند كه در آن حسينيه ايجاد كرده بودند و آنرا وقف چهارده معصوم (س ) نموده و در آن علاوه بر جماعت ، از فقرا و نيز زائران همه روزه پذيرايي مي شود. يكي از فعاليت هاي جانبي حسينيه مرحوم العمري در مدينه منوره ، فعاليت يك واحد ميهمانخانه اي تحت نام " مضيف امام الحسن المجتبي (ع) " مي باشد كه همه روزه تا يك هزار نفر از مراجعين را پذيرايي مي كند و مراجعين در آنجا كنار سفره امام مجتبي (ع) كريم اهل بيت ( س ) اطعام مي شوند .

دولت سعودي و عدم مزاحمت در برگزاري مراسم حسينيه
 دولت سعودي تحت رياست ملك عبدالله تعامل خوبي با حسينيه شيعيان مدينه منوره دارد و مشكلات كمتري براي فعاليت هاي آن در سالهاي اخير بوجود آمده و حسينيه با مشكلات كمتري فعاليت هاي خود را ادامه مي دهد.

حوزه فعاليت علامه ، همه ي جهان اسلام
 مرحوم آيت الله العمري حوزه درسي به معناي رايج نداشتند . در شرايط ويژه وخاص عربستان سعودي امكان چنين امري نبود. با اين وصف همه ي كساني كه به حضور ايشان مشرف مي شدند ، مرحوم آيت الله را مجتهدي متقي  و صاحب فضل و عالمي بزرگ  مي يافند. نشست هاي ايشان بيشتر حالت سوال و جواب و در حقيقت همان كلاس را داشت و من كه توفيق داشتم به خدمت ايشان مي رسيدي ، عموما از محضرشان استفاده هاي بسيار برده ام .
 
  دوستي 40 ساله
 نخستین بار كه به زيارت آيت الله علامه العمري مشرف شدم سال 1347 بود. آن سال براي اولين بار در كسوت روحاني با كارواني كه روحاني آن مرحوم آيت الله شهيد دكتر مفتح بود  توفيق تشرف به مدينه النبي (ص) و انجام مناسك حج را يافتم .
 در آن تشرف مرحوم آيت الله مفتح گفتند كه در مدينه عالم بزرگي است به نام آيت الله العمري كه جماعت دارند و بهتر است روزي به جماعت و ديدن ايشان برويم . از اين دعوت استقبال كردم و به ديدن مرحوم آيت الله رفتم .
جماعت پرشكوه و مجلس سوال و جواب ديني پررونقي داشتند. با آنكه آشنايي قبلي نداشتم ، مرحوم آيت الله احترام فوق العاده اي براي من قايل شدند . بار بعد هم توفيق آنرا داشتم كه با خود تعدادي كتاب از حضرت آيت الله امامي كاشاني به هديه براي ايشان ببرم . به جماعت ايشان رفتم و بعد از متفرق شدن نمازگزاران و رعايت ملاحظات امنيتي كه بواسطه برخي مراقبت هاي سلفي ها توجه به آنها لازم بود ، كتابها را تقديم كردم .
ايشان در آن جلسه هم محبت بسياري به من كردند .


 هوش فوق العاده
مرحوم علامه با آنكه سن بالايي داشتند ولي از حافظه و هوش فوق العاده اي برخوردار بودند. گرچه به واسطه شرايط ويژه امكان آن نبود كه مرحوم كلاس هاي درس رسمي داشته باشند ولي از صحبت ها و پاسخ هايي كه به سوال ها مي دادند كاملا مي شد به  هوش بالا  و علم وافر ايشان پي برد.

علاقه مندي خاص به ايران
مرحوم علامه العمري علاقه ويژه اي به ايران و ايراني ها داشتند وهر بار كه توفيق زيارت حاصل مي شد سلام و دعاي خاص براي ايراني ها و نيز علماي كشور داشتند و جوياي احوالات آنها مي شدند .
يك نمونه ازعلاقه مندي مرحوم آيت الله به ايران احترام فوق العاده ايشان به زائران ايراني و نيز علما و رهبران و مقامات كشور بود  كه بارها ديده بوديم با نهايت احترام اين امر را صورت مي دادند .

وظيفه بزرگ شيعيان عربستان
با ارتحال علامه العمري شيعيان عربستان و بخصوص مدينه امروز مسئوليت بزرگي بر دوش دارند . آنها بايد اتحاد و همدلي خود را حفظ كرده و حول حسينيه مرحوم آیت الله عمري منسجم شوند.


| شناسه مطلب: 9779







نظرات کاربران