امسال 5000 مبلغ اربعین اعزام می‌شوند امسال 5000 مبلغ اربعین اعزام می‌شوند امسال 5000 مبلغ اربعین اعزام می‌شوند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
امسال 5000 مبلغ اربعین اعزام می‌شوند امسال 5000 مبلغ اربعین اعزام می‌شوند امسال 5000 مبلغ اربعین اعزام می‌شوند امسال 5000 مبلغ اربعین اعزام می‌شوند امسال 5000 مبلغ اربعین اعزام می‌شوند

امسال 5000 مبلغ اربعین اعزام می‌شوند

دبیر مبلغین اربعین کشور خبر داد: امسال 5000 مبلغ اربعین اعزام می‌شوند اما بر اساس تخمین‌ها ۳۰هزار مبلغ برای امسال مورد نیاز است که حد ایده‌آل است و باید به سمت آن حرکت کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام  مرتضی استقامت چهارشنبه (10 مهرماه) در نشست خبری با عنوان تشریح فعالیت‌های مبلغین اربعین کشور، گفت: راهبردهای کلی که برای تبلیغات ترسیم کردیم بر این مبنا بود که اربعین اتفاقی بود که با حضور ایرانی‌ها به حادثه و سپس پدیده تبدیل شد و در نهایت تبدیل به یک جریان شد اما از قبل گفتیم که باید به اربعین به عنوان یک تمدن نگاه کنیم؛ همان نکته‌ای که رهبری اخیرا مورد تاکید قرار دادند.


وی افزود: در سال ۹۰ با توجه به تراکم حضور زوار اربعین به این نتیجه رسیدیم که یکی از مهمترین نیازهای مردم در حوزه تبلیغ، فعالیت‌های جمعی و گروهی است و در این سال اولین تشکل حوزوی و مردمی خودجوش تاسیس شد.


استقامت ادامه داد: در سال ۹۲ با توجه به حضور گسترده و متراکم زوار حسینی در اربعین به این نتیجه رسیدیم که باید کارهای فرهنگی بیشتر و بهتری انجام شود، لذا گفتمان سازی واحد و هدف مشترک برای مبلغین تعریف شد.


دبیر دبیرخانه مبلغین اربعین کشور با بیان اینکه در اربعین حسینی خدمات رفاهی، امنیتی، اسکان و ترابری بسیار خوب و منظم انجام می‌شود و متولی دارد، گفت: در بحث لزوم سامان‌دهی به تبلیغات اربعین بعثه مقام معظم رهبری پیگیری کرد و در سال ۹۳ یک هسته مردمی ایجاد شد که راهکارهای ورود طلاب به تبلیغات اربعین‌ را عملی کرد.


وی اظهار کرد: در همین سال ۹۳، بالغ بر ۸۰۰ نفر از مبلغان به شکل متمرکز در مراکزی که زائران  ایرانی تراکم حضور بیشتری داشتند اعزام شدند که شامل مراکز خروجی مرز ایران و عراق و اماکن پر تردد زائران ایرانی همچون مسجد کوفه، مسجد سهله، حرم امام علی(ع)، حرم امام حسین(ع) و همچنین مسیر پیاده‌روی نجف به کربلا بود.


استقامت ادامه داد: در سال ۹۴ پس از کسب تجربه از کار اول‌ متوجه شدیم که باید ترسیم راهبردها را بهتر انجام بدهیم، فلذا به سمت بهینه سازی رفتیم و در این سال ۱۱۰۰ نفر طلبه به همراه کاروان‌های استانی به منطقه تبلیغی اعزام شدند.


وی افزود: در سال ۹۵ با همکاری نهادهای حوزوی مانند شورای سیاستگذاری تبلیغی اربعین و همچنین با حضور سازمان‌های متولی مثل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، جامعة المصطفی، شورای مدیریت حوزه علمیه قم و مشهد، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه، اوقاف و مجامع مردمی چون تشکل فراگیر تبلیغ توانستیم تحولات خوبی در امر تبلیغ ایجاد کنیم.


این متخصص در حوزه تبلیغات با اشاره به اینکه در سال ۹۶ جمعیت استانی بیشتر شد، اذعان کرد: در این سال جمعیت اعزامی از قم ۱۶۰۰ نفر بود که در کنار مبلغین اعزامی از استان‌ها توانست حضور مبلغین در موکب‌هارا تقویت کند.


وی با اشاره به اینکه در  سال ۹۷ تقریبا در زمینه اعزام مبلغ از استان‌ها و اعزام به موکب‌ها نتیجه مطلوبی حاصل شد، تصریح کرد: در سال ۹۷ قرار شد یک روحانی در هر موکب داشته باشیم که علاوه بر ارتقای خدمت رسانی در مواکب، جریان فرهنگی آن موکب‌ را هم هدایت کند.


استقامت ادامه داد: در سال ۹۷ ما یک افت اعزام داشتیم به این علت که روحانی‌های ما بیشتر به استان‌ها فرستاده شدند که هم اکنون حدود ۴۷۰۰ نفر از مبلغان در استان‌ها هستند و با این وجود 3000 مبلغ در استان‌ها و موکب‌ها و ۷۰۰ نفر اعزامی از قم داشتیم.


وی اظهار کرد: در همان سال ۹۷ شورای سیاست گذاری به این نتیجه رسید باید اقداماتی جهت توانمندسازی طلاب انجام دهد در همین جهت اپلیکیشن موبایلی با عنوان "حبیب" برای برطرف کردن نیازهای مبلغین و سازماندهی بین حلقه‌هایی که از استان‌ها اعزام می‌شوند ایجاد شد.


استقامت در توضیح کارآیی نرم‌افزار "حبیب" توضیح داد: این برنامه حاوی جی پی اس آنلاین و کتابخانه همراه مبلغین و سرفصل‌های آموزشی مورد نیاز آن‌هاست که گزارش‌گیری روزانه دارد و خدماتی را که مبلغین به آن نیاز دارند ارائه می‌دهد؛ همچنین گزارش‌گیری روزانه و اطلاع رسانی دو طرفه دارد و علاوه بر آن خروجی این اپ دبیرخانه را در جهت آسیب شناسی در موضوعات مختلفی که در کار تبیلغی پیش می‌آید، تغذیه می‌کند.


وی همچنین بیان کرد: در سال ۹۸ در شورای سیاستگذاری در کنار معاونت بین الملل دفتر رهبری جلساتی‌ را برگزار کردیم که با هدف بهینه سازی خدمات روحانیون و مبلغین و یکسان سازی نهادهای اعزام کننده در اربعین رخ داد که مهمترین مصوبه این جلسات در بحث آموزش لزوم برگزاری دوره‌ها و همایش‌ها و همچنین ارائه بسته‌های آموزشی با همکاری دفتر تبلیغات بود و در قسمت پژوهش نیز قرار شد محتوایی که مبلغین برای آموزش‌هایشان نیاز دارند، بعثه رهبری تامین کند.


استقامت در خصوص هزینه‌ی تبلیغات اربعین و مبلغان اظهار کرد: یکی از مهم ترین مسائل موجود در جامعه اینست که این مبلغین از کجا تامین می‌شوند؛ ما یک اصلی در کار جهادی داریم که کار جهادی باید بدون توقع باشد؛ امسال و سال‌های گذشته مبلغان کاملا بدون هیچ چشم‌داشت و پاداش پایانی یا حق ماموریتی فعالیت داشتند و این حرکت کاملا خودجوش است و حتی در مواردی بخش‌هایی از هزینه‌های ابزارهای مورد نیازشان‌ را هم خودشان تامین کرده‌اند.


وی با بیان اینکه مبلغان امسال در مرزهای خسروی، چذابه، شلمچه و مهران مستقر می‌شوند، تصریح کرد: امسال اعزام روحانیون از مبدا استان‌ها خواهد بود که حداقل 2000 و حداکثر 5000 کاروان وجود دارد که مبلغان آن‌هارا همراهی خواهند کرد؛ اعزام این مبلغین برای خروجی استان‌ها از قم انجام می‌شود؛ سقف اعزام امسال در مرزها نیز ۵۰۰ نفر است که ثبت‌نام و جذب و آموزش این مبلغین انجام شده و هفتم ماه صفر از مرز مهران اولین گروه اعزام می‌شود که به علت حجم گسترده تردد از این مرز است.


دبیر دبیرخانه مبلغین اربعین کشور اظهار کرد: در مرز چذابه و شلمچه مبلغین چندزبانه و عرب زبان‌ها را داریم؛ با توجه به اینکه ۲۰ تا ۳۰ درصد زائران از بانوان هستند، حضور بانوان مبلغ را برای بیان احکام خاص مد نظر داشته‌ایم هرچند در زمینه بانوان مبلغ زیرسازی‌هایی انجام داده‌ایم اما هنوز نیازهایی داریم.


وی تاکید کرد: به طور کلی بر اساس تخمین‌هایی که زده‌ایم ۳۰هزار مبلغ برای امسال مورد نیاز ما بوده‌است که حد ایده‌آل ماست و باید به سمت آن حرکت کنیم.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران