درمشهد برگزار شد؛
اربعین، نماد محبت ادیان الهی و مذاهب اسلامی به امام حسین(ع)

علمای اهل سنت ، شیعه ، مسیحی و کلیمی درهمایش سراسری نماد محبت ادیان الهی و مذاهب اسلامی به امام حسین(ع) درمشهد تاکیدکردند: عشق و محبت به امام حسین (ع) متعلق به همه جهانیان است.

همایش ملی "اربعین؛ نماد محبت ادیان الهی و مذاهب اسلامی به امام حسین(ع)" به همت دفترپژوهشکده حج و زیارت خراسان رضوی و با همکاری ستاد مرکزی اربعین حسینی، آستان قدس رضوی و بنیاد پژوهشهای اسلامی و با  حضور علمای اهل سنت، کلیمی، مسیحی و شیعی در محل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.


به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج از مشه،د حجت الاسلام مهدی شریعتی تبار مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در این همایش گفت: اربعین نماد محبت ادیان الهی و پیروان مذاهب اسلامی نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و نماد رشد، بالندگی و بیان حقیقت است.


حجت الاسلام مهدی شریعتی تبار با تشریح مبادی و ریشه های عشق پیروان ادیان الهی نسبت به امام حسین (ع) افزود: عشق در زندگی انسان‌ها عامل پیوندها، جنبش ها و حرکات است و فرد از دیدن معشوق خود نفع درونی می برد، احسان و نیکی می بیند و از کمال و جمال او لذت می برد چون عشق ریشه در سنخیت دارد.


مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: عشق به امام حسین (ع) اختصاص به مسلمانان ندارد زیرا آن حضرت نماد آزادی خواهی و ظلم ستیزی است و همه انسان های آزادی خواه به او عشق می ورزند.


حجت الاسلام شریعتی تبار افزود: امام حسین (ع) برای اصلاح جامعه از جان گذشت و میلیون ها نفر که در اربعین صدها کیلومتر راه را تا حرم امام حسین (ع) طی می کنند به خاطر صبغه و رنگ خدایی قیام عاشوراست زیرا همه چیز در این دنیا رنگ می بازد جز وجوه الهی که می ماند و ریشه عاشورا خداخواهی و اخلاص شهداست.


دکترهمایون سامه یح رئیس انجمن کلیمیان تهران نیز در این همایش گفت: هر فردی که همنوع خود را دوست داشته باشد و انسانیت را اجابت کند به بهشت خواهد رفت.


وی اضافه کرد: خاخامی که با اعضای بدن انسان‌ها تجارت می کند، آن یهودی که به قتل عام مردم مظلوم فلسطین دست می زند، یهودی ای که از کودکان سوء استفاده جنسی می کند، افرادی که فتوا می دهند و در افغانستان و سوریه آدم می کشند و خود را مسلمان می دانند به هیچ وجه بهشتی نیستند.


رئیس انجمن کلیمیان تهران گفت: همه پیامبران الهی از سوی خداوند مامور شدند به ما نوع‌دوستی و ظلم نکردن را بیاموزند و این موضوع به این که پیرو چه دین و مذهبی هستیم ارتباط ندارد.


وی اضافه کرد: امام حسین (ع) از بزرگترین سرمایه زندگی اش یعنی جان خود گذشت، هیچ ترسی به دل راه نداد، همه ثروتش را از دست داد، خانواده اش در مقابل دیدگان او کشته شدند و در نهایت از حق در برابر باطل دفاع کرد.


حضرت امام حسین (ع) موسای زمانه خود بود


رئیس انجمن کلیمیان تهران با بیان اینکه امام حسین (ع) در آزادگی، موسای زمانه خود بود؛ افزود: فرمان اصلی خداوند به حضرت موسی تلاش برای آزادی بنی اسرائیل بود و قیام و شهادت امام حسین (ع) نیز در راستای احیای مفهوم آزادگی و آزادی در میان مسلمانان رخ داد.


سامه یح افزود: پروردگار به حضرت موسی گفت که "برو و قوم من را از این ظلم و ستم رهایی بخش" زیرا انسان آزاد آفریده شده و باید آزاد زندگی کند و حضرت موسی و امام حسین (ع) هر دو برای آزادی جامعه خود قیام کردند و از این لحاظ می توان آن بزرگواران را هم قدیس و هم قهرمان اخلاقی دانست.


رئیس انجمن کلیمیان تهران گفت: حضرت موسی کاخ فرعون و لذایذ و منافع آن را به خاطر قوم بنی اسرائیل رها کرد و از آزار و خطرات این اقدام نهراسید، همان طور که امام حسین (ع) نیز از لذائذ و منافع سازش خود با ستمگران زمانه اش همانند یزید چشم پوشید و خطر جنگ در صحرای کربلا را به جان خرید تا ندای آزادگی را اعلام کند.


سامه یح افزود: معنای دیگر قهرمانِ قدیسِ اخلاقی آن است که فرد، افزون بر وظیفه اخلاقی اش عمل و جان نثاری کند و حضرت موسی و امام حسین (ع) نیز مافوق وظیفه خود عمل کردند، آنان ساحل آرامش را ترک کردند و به میان موج های درد و رنج و ستم وارد شدند تا زندگی خود را وقف آزادی نوع بشر کنند.


سامه یح افزود: موسی عبد امین خداوند است زیرا ذره ای غرور و خودخواهی در وجود وی نیست، تمام اقداماتش نه برای منافع شخصی بلکه برای جلب رضایت خداوند و سعادت جامعه است و به همین ترتیب آنچه بر شخصیت و زندگی امام حسین (ع) در تمام عمرش حاکم بود، عبودیت و عمل به تکلیف بود و آن حضرت نیز عبد شایسته خدا بود.


وی ادامه داد: حسینی کسی است که ویژگی های اخلاقی و شخصیتی و معنوی او شبیه امام حسین باشد یعنی از عدالت و اخلاق، انصاف و انسانیت و طهارت و تقوا بهره داشته باشد.


نظر اهل سنت در باب امام حسین (ع) به درستی تبیین نشده است 


امام جمعه اهل سنت اشنویه در آذربایجان غربی هم گفت: اهل سنت مظلوم واقع شده است زیرا برخی افراد کم مطالعه و کم تحقیق می خواهند امام حسین (ع) را در حصار خود قرار دهند و اهل سنت را از آن حضرت دور نگه دارند.


ماموستا سید مصطفی خاتمی افزود: این افراد می خواهند یزید را به اهل سنت نسبت دهند.


وی اضافه کرد: امام حسین (ع) فرزند رسول خدا و ما فوق اعتقادات شیعه و سنی است زیرا فرزند پیامبر اسلام (ص) به همه جامعه بشری تعلق دارد و اهل سنت راضی نیست که یزید را سنی می دانند زیرا یزید نه به اسلام تعلق دارد و نه به اهل سنت.


امام جمعه اهل سنت اشنویه آذربایجان غربی گفت: از زمان حضرت آدم، دو جبهه "حق و باطل" و "طبیعت گرا و فطرت گرا" وجود داشته و طبق آیه قرآن کریم، اهل حق و فطرت گرایان همواره جاودان و مانا هستند و اهل باطل یا طبیعت گرایان دیر یا زود سکوت کرده و از صحنه روزگار محو می شوند.


ماموستا خاتمی افزود: امروز کسی در دنیا نیست که نداند قبر امام حسین (ع) کجاست اما قبر یزید برای همه و پیرو هر دین و آیینی ناشناخته است پس جبهه حق بر باطل و جبهه روحانی بر طاغوتی پیروز شده است.


وی ادامه داد: امام حسین (ع) مصداق بارز حق علیه باطل بود با آنکه طرف مقابل آن حضرت یا به ظاهر و ریا و یا بدون درک عمق دین اهل نماز و روزه و واجبات دین بود اما طاغوت زمانه شناخته شد و امام حسین (ع) هم بنده صالح خدا بود و هم با شعار "هیهات من الذله" ثابت کرد که از طاغوت بیزار است و این شعار درسی برای آزادگان جهان است.


امام جمعه اهل سنت اشنویه آذربایجان غربی گفت: اگر استکبار می خواهد با استقرار ناوهای جنگی در خلیج فارس، ایران را تهدید کند مسلمانان با حضور میلیونی خود بر گرد حرم مطهر امام حسین (ع) ضمن نشان دادن وحدت خود به این تهدید دشمنان پاسخ خواهند داد.


ماموستا خاتمی افزود: حضور همه پیروان ادیان الهی در اربعین حسینی نشان دهنده آن است که امام حسین (ع) وجه مشترک همه ادیان و مذاهب است که آنان را بر گرد مزار خود جمع می کند.


وی تاکید کرد: دیدگاه اهل سنت نسبت به خاندان پیامبر (ص) مصداق همان آیه ای از قرآن است که اشتراکات بین مسلمانان یعنی قرآن و سنت پیامبر را عنوان می کند.


اربعین و امام حسین (ع) نماد وحدت هستند


آخوند عبدالحی میرزاعلی امام جمعه اهل سنت شهرستان آق‌قلا در استان گلستان نیز دیگر سخنران همایش «اربعین نماد محبت ادیان الهی و مذاهب اسلامی به امام حسین(ع)» بود که پیاده‌روی اربعین حسینی را یکی از بزرگترین رویدادهای اعتقادی و فرهنگی جهان و نماد وحدت، ولایتمداری و اقتدار جهان اسلام دانست.


آخوند عبدالحی میرزاعلی گفت: امام حسین(ع) بزرگمردی است که برای حفظ اسلام فداکاری کرد. علمای اهل سنت معتقدند امام حسین(ع) برای رسیدن به اهداف و آرمان‌های بزرگ از جان خود گذشت، اسوه مسلمانان و آزادگان شد و تمام مسلمانان باید از سرمشقی که امام حسین (ع) بر جای گذاشت پیروی کنند.
وی با اشاره به اینکه امام حسین(ع) باعث اتحاد و همبستگی امت اسلام شد، افزود: اتحاد امت اسلامی مدیون رشادت و از جان گذشتگی امام حسین(ع) و شهدایی است که ادامه دهنده راه ایشان بودند. ما باید قدر اهل بیت(ع)، شهدا و پیامبر(ص) را بدانیم. خواست خدا و قرآن از ما این است نسبت به اهل بیت(ع) و پیامبر مودت و محبت داشته باشیم.
امام جمعه شهرستان آق‌قلا با اشاره به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام(ص) مبنی بر اینکه «حسین (ع) از من است و من از حسینم» افزود: این حدیثی که از رسول خدا(ص) در کتابهای حدیثی شیعه و اهل سنت آمده است نشان از ارادت پیامبر گرامی اسلام(ص) به امام حسین(ع) است، در روایات آمده حضرت محمد(ص) آنقدر نسبت به امام حسن(ع) و امام حسین(ع) ارادت داشتند که بر پیشانی آنان بوسه می‌زدند.
آخوند عبدالحی میرزاعلی ادامه داد: در کشور ما هر قومیتی با فرهنگی متفاوت، محبت خود را به امام حسین(ع) ابراز می‌کند، اهل سنت ایران به ویژه ترکمن‌ها در افکار، اعمال و گفتارشان حب به امام حسین(ع) و اهل بیت(ع)، پیامبر(ص) مشهود است، در روز عاشورا مراسم «عاشرآی» را برگزار میکنند، صدقه می‌دهند، قرآن ختم میکنند و کودکانی را که در ماه محرم به دنیا می‌آیند نامشان عاشورقربان و یا عاشورسلطان میگذارند.
وی تصریح کرد: سه دهه در طول سال از سایر دهه‌ها متمایز است، دهه آخر ماه مبارک رمضان به خاطر شبهای قدر،‌ ماه قربان به خاطر مناسک حج، دهه اول ماه محرم به خاطر روز تاسوعا و عاشور از سایر روزها متمایز است. قرآن می‌گوید باید روزهای مشخص و خاص خدا را به یاد بیاورید، اگر خوب تفکر و تعقل کنیم، دقیقا در این ایام حوادث خاص اتفاق افتاده است.


وی با بیان اینکه  در روز عاشورا فرزند رسول الله به شهادت رسید، افزود: نهضت امام حسین(ع) قیامی علیه ظلم و برای حمایت از ستمدیدگان، اجرای امر به معروف و نهی از منکر، اجرای احکام دینی، احقاق حق مظلومان و رعایت بیت‌المال بود و وظیفه ما است امام حسین(ع) را الگو قرار دهیم .
امام جمعه اهل سنت شهرستان آق‌قلا با تاکید بر اینکه قیام امام حسین(ع)، عاشورا و اربعین نماد وحدت است، افزود: در این برهه از زمان که کشورهای اسلامی چون یمن، افغانستان و... درگیر جنگ هستند، وحدت امت اسلامی بیش از هر چیز ضرورت دارد، کشورهای اسلامی دارای وجه مشترکات زیادی هستند و باید سعی کنند برای اینکه دشمن نتواند به اسلام ضربه بزند با هم متحد باشند.


گفتنی است دراین همایش علاوه برسخنرانان یادشده ، حجت الاسلام والمسلمین مروی تولیت آستان قدس رضوی ، حجت الاسلام والمسلمین دکتراحمری مسئول کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین استان و جمعی دیگر از مسئولان حضورداشتند.


درآغاز همایش ملی "اربعین؛ نماد محبت ادیان الهی و مذاهب اسلامی به امام حسین (ع)" ،حجت الاسلام افضل آبادی مسئول هماهنگی برگزاری این همایش، این اقدام را گام مهمی در راستای اعلام پیام محبت  همه علمای ادیان به امام حسین (ع) عنوان کرد.


 


 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران