درمان رایگان بیماران اورژانسی در اربعین درمان رایگان بیماران اورژانسی در اربعین درمان رایگان بیماران اورژانسی در اربعین بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
درمان رایگان بیماران اورژانسی در اربعین درمان رایگان بیماران اورژانسی در اربعین درمان رایگان بیماران اورژانسی در اربعین درمان رایگان بیماران اورژانسی در اربعین درمان رایگان بیماران اورژانسی در اربعین

درمان رایگان بیماران اورژانسی در اربعین

رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین با بیان اینکه هیچ بخشنامه‌ای از سوی وزارت بهداشت برای استفاده مردم از موکب‌های ایرانی و عراقی وجود ندارد، گفت: موکب‌های ایرانی و عراقی در قالب کارگروه مشترک دو کشور به لحاظ بهداشت محیط و مدیریت بیماری‌های واگیر مورد کنترل و نظارت قرار می‌گیرند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، پیرحسین کولیوند، رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین در گفت‌وگو با ایکنا؛ با بیان اینکه از نظر این کمیته تمامی موکب‌های ایرانی و عراقی یکسان هستند، گفت: ما با وزارت بهداشت عراق یک تفاهم‌نامه‌ای داریم و بر اساس آن و در قالب یک کارگروه مشترک ایرانی و عراقی کارشناسان بهداشت محیط و مدیریت بیماری‌های واگیر با کارت شناسایی تأیید شده از سوی وزارت بهداشت عراق در تمامی موکب‌های عراقی و ایرانی و ... ورود پیدا کرده و آن‌ها را مورد نظارت و ارزیابی قرار می‌دهند.


وی افزود: همچنین هتل‌ها، حسینیه‌ها و تکیه‌ها، منابع آب و شرایط آب‌رسانی، تهیه و پخت غذا‌ها کنترل و نظارت شده و از این حیث نیز تفاوتی بین موکب‌های ایرانی و عراقی وجود ندارد.


رئیس سازمان اورژانس کشور با تأکید بر اینکه سیاست ایران در ستاد مرکزی اربعین احترام به میزبانی برادران عراقی است؛ گفت: کمیته بهداشت و درمان ستاد مرکزی اربعین به عنوان کمک در خدمت عراق است؛ کما اینکه متخصصان و جراحان قلب و عروق، مغز و اعصاب، گوش و حلق و بینی، داخلی، طب اورژانس و بسیاری از متخصصان دیگر بر اساس نیازی که دولت عراق اعلام می‌کند در بیمارستان‌های عراقی حضور پیدا کرده و به آن‌ها کمک می کنند.


وی تأکید کرد: ما به صورت مشترک با عراق کار کرده و هیچ یک زیر یک عَلَم خاص خود نیستیم، علم ما علم حضرت سید‌الشهدا (ع) بوده و تفاوتی بین ایران و عراق وجود ندارد، از این رو توصیه‌های لازم بهداشتی به تمامی موکب‌های ایرانی و عراقی شده است.


کولیوند ادامه داد: ما تمامی موکب‌دار‌های ایرانی را به لحاظ رعایت نکات بهداشتی به صورت مفصل آموزش داده‌ایم، بر اساس تفاهم‌نامه با دولت عراق آن‌ها نیز موکب‌دار‌های خود را آموزش می‌دهند، هر سال هم وضعیت بهداشتی از قبل آن بهتر است تا امروز هم یک بیماری واگیر که بخواهد طغیان کند و وارد ایران شود، نه از جانب عراق و نه کشور‌های دیگر مشاهده نشده است. این نشان از کنترل و مراقبت خوب نظام سلامت ایران، موکب‌دار‌ها و مردم ایران همچنین سیستم بهداشت و درمان عراق دارد.


مشاور وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه مراقبت‌ها به شدت انجام شده و جای هیچ نگرانی نیست، گفت: آنچه بسیار مهم بوده این است که مردم از نظر رعایت بهداشت فردی و بهداشت اجتماعی تا می‌توانند برای سلامت خود و همراهان خود تلاش کنند.


وی یادآور شد: هوا گرم بوده و گرد و غبار نیز وجود دارد، روز‌های گرم و شب‌های سرد نیز موجب دو هوایی شدن و در نتیجه امکان ابتلا به سرماخوردگی و برخی بیماری‌های تنفسی می‌شود، اگر مردم مراقب باشند این امکان ابتلا کاهش پیدا می‌کند.


رئیس کمیته بهداشت و درمان ستاد مرکزی اربعین در مورد درمان رایگان در بیمارستان‌های عراق بر اساس تفاهم نامه مشترک خود و مقامات وزارت بهداشت عراق گفت: این تفاهم‌نامه امسال اجرایی می‌شود، بیماران اورژانسی به صورت کاملا رایگان در بیمارستان‌های دولتی پذیرش شده و خدمت رایگان دریافت می‌کنند. آخرین اطلاعات از بیمارستان «مستشفی الحسین(ع)» کربلا نیز این است که از سوی دولت عراق به آن‌ها اعلام شده به زائران اربعین خدمت رایگان ارائه دهند.


رئیس سازمان اورژانس کشور بیان کرد: ایران هم به اندازه کافی دارو و تجهیزات به عراق برده است؛ پزشکان اعزامی نیز معرفی و کارت شناسایی برای آن‌ها صادر شده است؛ بند به بند تفاهم نامه مشترک اجرا شده و حتی آمبولانس‌های هلال احمر نیز بر اساس این تفاهم نامه به عراق اعزام شده‌اند.


وی افزود: ستاد اجرایی فرمان امام(ره) تعداد قابل توجهی کلینیک سیار با ۱۲۰ تخت بستری به همراه ۳۲۰ متخصص به عراق اعزام کرده است؛ بسیج جامعه پزشکی نیز تعداد زیادی موکب درمانی برپا می‌کند و خیریه ثارالله نیز در سه‌راهی کوت بهترین و مجهزترین بیمارستان صحرایی را برپا می‌کند همه این‌ها بر اساس این تفاهم نامه مشترک بین ایران و عراق امکان پذیر شده است.


کولیوند یادآور شد: گروه پزشکی و کادر پزشکی یکی از الگو‌های مردمی در ارائه خدمت به زوار اربعین است؛ این افراد به صورت داوطلبانه و بدون هیچ چشم داشتی حدود ۲۰ تا ۲۵ روز در داخل مرز‌ها و عراق به مردم خدمت ارائه می‌کنند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران