ظرفیت‌های اربعین به مثابه ابزار دیپلماسی عمومی

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به قابلیت وحدت‌آفرینی و جهانی اربعین به منزله دو مؤلفه نگران‌کننده قدرت‌های بزرگ از این جریان عظیم گفت: امروز راهپیمایی اربعین کاملاً به یک جریان دیپلماسی عمومی تبدیل شده و افراد حاضر در این مراسم از ملیت‌های مختلف می‌توانند به مثابه یک رسانه پیام‌‌های این رخداد عظیم را به سراسر دنیا انعکاس دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، جواد منصوری، کارشناس مسائل سیاسی و سفیر پیشین ایران در چین و پاکستان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره عناصر و مؤلفه‌های مهم اربعین که موجب نگرانی قدرت‌های جهانی شده، گفت: دو مسئله در راهپیمایی اربعین حائز اهمیت است که هر دو برای قدرت‌های بزرگ به ویژه آنها که منافعی در این منطقه دارند بسیار مهم است؛ موضوع اول این است که مجموعه جریان‌های مذهبی در این منطقه در جریان این راهپیمایی به نوعی از ائتلاف، دوستی و وحدت با هم برسند و این برای قدرت‌های جهانی بسیار نگران‌کننده است.


 


دوعنصر مهم اربعین که قدرت‌ها را نگران کرده


وی ادامه داد: طی دو قرن گذشته بیشترین تلاش قدرت‌های فرامنطقه‌ای در راستای ایجاد و توسعه اختلافات میان جریان‌های مختلف مذهبی و سیاسی بوده است و مردم منطقه نیز از این توطئه‌ها بسیار زیان کردند و شاید به جرئت بتوان گفت بخش عمده دلایل عقب‌ماندگی کشورهای منطقه ناشی از همین مسئله بوده است.


منصوری موضوع دوم را بعد جهانی اربعین دانست و گفت: جریان راهپیمایی اربعین از یک جریان اسلامی ـ شیعی به سمت جریانی جهانی در حال حرکت است و مسائلی مانند آزادگی، ایثار و مقاومت در برابر سلطه از طریق این جریان عظیم برجسته شده است و این سؤال را در سطح جهانی ایجاد کرده که جریان عاشورا چه بود و چه اهدافی را دنبال می‌کرد.


این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: لذا عاشورا تنها جریانی اسلامی و شیعی نیست بلکه جریان انسانی، آزادیخواهانه در راه مقاومت و دفاع از حیثیت انسان است و این مفاهیم برای همه انسان‌ها با هر دین، مسلک و طرز تفکری ارزشمند است و به همین دلیل دنیای استکبار بسیار نگران جهانی شدن فرهنگ عاشورا و اربعین است و لذا این جریان عظیم با کمترین پوشش خبری در رسانه‌های غربی مواجه شده است. در حالی که این پدیده یکی از مهم‌ترین تجمعات مردمی، سیاسی، مذهبی و اجتماعی دنیاست.


 


اتفاقات اخیر کاملا طراحی‌شده از بیرون بود


وی با اشاره به جذابیت و مضمون فوق‌العاده شعار «لبیک یا حسین» و «حب الحسین یجمعنا» گفت: این شعارها از ظرفیت بالایی برای کنارهم قراردادن بسیاری از افراد برخوردار است و چنین پدیده‌ای قطعاً برای قدرت‌های بزرگ به هیچ وجه قابل تحمل نیست، لذا امسال در عراق برنامه‌ای را در آستانه برگزاری این راهپیمایی طراحی کردند تا با ایجاد یک جریان ناامنی و اغتشاش در این کشور یا برگزاری این مراسم را مورد تهدید قرار دهند یا راهپیمایی اربعین را در مقابل این جریان شورش و اغتشاش کاملا به حاشیه ببرند.


منصوری اضافه کرد: اگر این جریان اصالت کاملاً مردمی داشت به طور طبیعی باید بعد از راهپیمایی اربعین برگزار می‌شد، نباید جنبه تخریبی به خود می‌گرفت و در نهایت نباید شعارهایی غیر از مطالبات و خواسته‌های اقتصادی مانند مشکلات معیشتی، رفع بیکاری و مبارزه با فساد مطرح می‌شد در حالی که در این اعتراضات شعارهایی کاملاً غیراقتصادی و با رویکرد سیاسی و اختلاف‌انگیز سر داده شد.


سفیر پیشین ایران در چین و پاکستان اظهار کرد: در واقع باید گفت جریان اعتراضی اخیر در عراق کاملاً طراحی‌شده بود و نوع شعارها نشان می‌داد از سوی کدام قدرت‌ها دیکته شده است. خوشبختانه دولت عراق تا حدودی موفق شد این جریان را مدیریت و متوقف کند، اما دولت عراق حتماً باید پس از اربعین هم در پاسخگویی به خواسته‌های مشروع و به حق مردم عراق اقدامات جدی انجام دهد و هم جریانات پشت پرده منحرف‌کننده اعتراضات مردمی را شناسایی کند.


 


ظرفیت دیپلماسی عمومی راهپیمایی اربعین


منصوری درباره قابلیت تبدیل اربعین به یک جریان دیپلماسی عمومی وسیع با استفاده از ظرفیت افراد حاضر از ملیت‌های مختلف در آن برای مقابله با بایکوت رسانه‌ای غرب گفت: این مسئله به مقدار کاملاً زیادی انجام شده و دلیل آن حضور مردمانی از کشورهای مختلف دنیا در این مراسم است و سال گذشته جمعیتی از حدود ۷۰ کشور جهان در آن حاضر بودند.


وی تأکید کرد: در دنیای امروز و عصر حاضر با وجود شبکه‌های ارتباطی مجازی و اینترنتی خود مردم می‌توانند به مثابه یک رسانه عمل کرده و با زبان و فرهنگ خودشان پیام‌های این جریان عظیم را به سراسر دنیا انتقال دهند. البته مردمی که در این راهپیمایی شرکت می‌کنند در بازگشت به کشورشان معولاً پیام این راهپیمایی را به هموطنان خود می‌رسانند و به همین دلیل است که هر سال نسبت به سال قبل تعداد بیشتری از کشورهای جهان در این مراسم شرکت می‌کنند و اگر امکانات و ظرفیت‌ها اجازه می‌داد چندین برابر جمعیت فعلی در این راهپیمایی شرکت می‌کردند. اما با این وجود از آسیا و آفریقا جمعیت زیادی در این مراسم شرکت می‌کنند.


منصوری درباره لزوم توجه به حساسیت‌های مردم عراق از سوی زائران ایرانی و برخی انتقادات نسبت به حضور پررنگ موکب‌های ایرانی و مراجعه کمتر زائران ایرانی به موکب‌های عراقی و تأثیر این‌گونه رفتارها در تقویت وحدت دو ملت گفت: می‌توان به موکب‌های عراقی کمک و با آن‌ها همکاری کرد تا آثار مثبتی در تقویت همگرایی و وحدت دو ملت ایجاد کند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران