برنامه‌های ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان برای زائران دانشگاهی اربعین

مسئول ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان نهاد مقام معظم رهبری با اشاره به فعالیت‌های این ستاد به مناسبت اربعین حسینی گفت: با تلاش‌هایی که مسئولان وزارت‌خانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و سایر بخش‌های مختلف مراکز آموزش عالی به عمل آورده‌اند، تسهیلات خوبی برای زائران دانشگاهی فراهم شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام مرتضی مطهری‌پور، مسئول ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور در نشست خبری که روز دوشنبه (۱۵ مهر) برگزار شد، درباره اهم فعالیت‌های این ستاد به مناسبت اربعین حسینی گفت: دانشگاهیان همچون سایر اقشار جامعه و سایر مشتاقان اهل‌بیت(ع) در این روزها اشتیاق به سفر زیارت و شرکت در مراسم پیاده‌روی اربعین را دارند. جنب و جوش‌های خوبی در محیط‌های دانشگاهی به وجود آمده و با تلاش‌هایی که مسئولان وزارت‌خانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و سایر بخش‌های مختلف مراکز آموزش عالی به عمل آورده‌اند، تسهیلات خوبی فراهم شده است.


وی با بیان اینکه امسال فضای مساعدی برای حضور پرشور دانشگاهیان در مراسم اربعین به وجود آمده است، افزود: ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان برای حمایت از این برنامه و تشویق دانشگاهیان برای سفر به زیارت اربعین برنامه‌هایی را طراحی کرده است که از جمله آنها بدرقه زائران دانشگاهی است. این کار با ایجاد یک پایگاه فرهنگی در شلمچه با همکاری موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس انجام خواهد شد.


مطهری‌پور ادامه داد: اهم فعالیت‌های این پایگاه که در راستای ارتقای معرفتی زائران و تبدیل کردن موکب‌ها به پایگاه‌های فرهنگی و آموزشی تشکیل شده است تهیه یک بسته فرهنگی الکترونیکی برای زائران دانشگاهی است. زائران با استفاده از کد و وارد کردن شماره اعلام شده می‌توانند از خدمات رایگان این سامانه بهره مند شوند. در این بسته یکی از کارها، زیارت نیابتی از شهدای دانشجو، شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم است. زائری که این کد را شماره‌گیری می‌کند می‌تواند به نیابت از یک شهید سفرش را شروع کند. کار دیگر در این سامانه ختم صلوات و بهره‌گیری از ذکر مقدس صلوات به نیت تعجیل در فرج امام عصر(عج) است.


مسئول ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری گفت: برنامه دیگری که ممکن است زائران به آن نیاز داشته باشند این است که در طول مسیر مایل هستند از برنامه هیئت‌های مذهبی مطرح آگاه شوند. چون در مسیر هیئت‌های معروف و مداحان مشهوری وجود دارند که این سامانه می‌تواند برنامه‌های آنها را به زائران اطلاع‌رسانی کند. کار دیگری که برای زائران در نظر گرفته شده این است که اطلاعاتی درباره موکب‌ها و نوع خدمات آنها مانند اسکان،‌ پذیرایی،‌ سرویس‌های بهداشتی و ... در طول مسیر در اختیار آنها قرار می‌دهد.


وی یکی دیگر از برنامه‌های این سامانه‌ را برگزاری مسابقات روزانه پرسش و پاسخ و برگزاری جشنواره عکس، فیلم و دلنوشته و پژوهش عنوان کرد و افزود:  یکی دیگر از نیازهای زائران در مسیر، نیاز به امداد و کارهای درمانی است. زائران دانشگاهی با ارسال شماره موردنظر به این سامانه می‌توانند از خدمات امدادی، پایگاه‌های هلال احمر و پایگاه‌های جستجوی گمشدگان بهره‌مند شوند. این سامانه همچنین اطلاعات کلی در مورد اماکن مذهبی و مقدس عراق در اختیار زائران قرار می‌دهد.


مطهری‌پور با بیان اینکه پایگاه فرهنگی ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان از ۱۶ مهر در پایانه مرزی شلمچه برپا می شود و از روز بعد فعالیت خود را رسماً آغاز می‌کند، گفت: پخش فرمایشات مقام معظم رهبری در ارتباط با اربعین امام حسین(ع) با زیرنویس عربی، انگلیسی و اردو از طریق ال‌سی‌دی، روایت‌گری سیره شهدا برای زائرانی که توقف دارند و استقرار روحانی برای پاسخگویی به سؤالات شبهات در این پایگاه انجام می‌شود. کار دیگری که ستاد برای دانشگاه‌های متقاضی انجام داده است تهیه بسته فرهنگی شامل مفاتیح دانشجویی است که آنچه برای زیارت ائمه(ع) موردنیاز یک زائر است، در آن وجود دارد.


مسئول ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: اربعین یک حرکت خودجوش و مردمی و مایه اقتدار و عزت شیعه است که سرمایه عظیم اجتماعی و ظرفیت بالایی در آن وجود دارد. با حضور دانشجویان و فرهیختگان و کارهایی که در حوزه مطالعاتی در این مورد صورت می‌گیرد، ان شاءالله شاهد غنای این سفر و عمق‌بخشی به آن و استفاده از ظرفیت این حرکت در معرفت‌افزایی دانشگاهیان باشیم.


وی همچنین با اشاره به تسهیلاتی که ستاد ملی اربعین دانشگاهیان برای زائران دانشگاهی در نظر گرفته است، گفت: موجه شدن غیبت دانشجویانی که در بازه زمانی ۱۳ تا ۳۰ مهر به زیارت اربعین مشرف می‌شوند، درج مأموریت بدون فوق‌العاده برای استادن و کارکنان و همچنین اعطای وام از جمله این تسهیلات است. تأکید ما این است که دانشگاهیان برای اعزام در سامانه سماح ثبت‌نام کنند که از پوشش بیمه‌ای و کارت شناسایی بهره‌مند شوند.


مطهری‌پور با اشاره به همکاری خوب دانشگاه‌های استان‌های مرزی برای خدمت‌رسانی به زائران دانشگاهی گفت: دانشگاه‌های استان‌های مرزی مثل استان ایلام،‌ خوزستان و کرمانشاه با همه توان وارد کار شدند که در اینجا از رؤسای دانشگاه‌های مختلف این سه استان ایثارگر و فداکار تقدیر و تشکر می‌کنم. این سه استان تمام امکانات خود را برای کمک‌رسانی و تسهیل در سفر زائران دانشگاهی اعم از اسکان،‌ برپایی موکب، تأمین پارکینگ و ... بسیج کرده‌اند. دانشگاهیان دیگری که در مسیر زائران هستند نیز برای خدمت‌رسانی به زائران اعلام آمادگی کرده و فضای عمومی دانشگاه‌ها برای خدمت‌رسانی به زائران مطلوب است.




نظرات کاربران