اعزام 1500روحانی از خراسان رضوی برای فعالیت های تبلیغی و فرهنگی به مراسم اربعین

مسئول کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین استان خراسان رضوی گفت: 1500روحانی از این استان برای فعالیت های تبلیغی و فرهنگی به مراسم اربعین اعزام می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین احمری مسئول کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین استان خراسان رضوی در رابطه با فعالیتهای این کمیته به خبرنگارپایگاه اطلاع رسانی حج در مشهد گفت: این کمیته همانند دیگر کمیته های اربعین در ستاد استان فعال است ، بعضی از مسئولین نیزاین کمیته را فعالترین کمیته اربعین معرفی می کنند.


وی افزود: کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین متشکل از حدود 20 نهاد فرهنگی است که درتمام طول سال فعال است ، اما نزدیک اربعین فعالتر می شود.این کمیته جلسات متعددی با حضور نمایندگان نهادهای فرهنگی استان برگزار می کند و تقسیم کار صورت می گیرد به نحوی که هرنهادی متناسب با نوع فعالیت و تواناییش به گونه ای دراین کمیته و حماسه بزرگ اربعین نقش ایفا می کند.


مسئول کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین استان با بیان وظایف این کمیته درابعاد مختلف گفت: یکی از وظایف ما این است که فضای استان را اربعینی کنیم. درابتدای کارنامه ای توسط کمیته فرهنگی اربعین تهیه و با ابلاغ معاون استاندار به ادارات سراسر استان اعلام و ارسال شد. دراین نامه ازهمه مدیران کل ، روسا و مسئولان ادارات و نهادها خواسته شد تا حداکثر توان خود را برای ایفای نقش در اربعین بکارگیرند. این نقش می تواند شامل تهیه پوستر، بنر، آراستن فضای اداره به صبغه  فضای اربعین ، برگزاری جلسات مرتبط با آن و حتی اعزام نیروها به مراسم اربعین باشد. نکته مهم این است که همه این اقدامات بدون هزینه دولتی و با مشارکتهای مردمی و حضور و مشارکت داوطلبانه کارکنان ادارات و نهادها صورت گیرد تا یک حضور تمام عیار اربعینی ایجاد شود.


احمری دربعد دیگر فعالیتها و وظایف کمیته اربعین اظهارداشت : با شورای سیاستگزاری ائمه محترم جمعه استان هماهنگی شد تا در ایام نزدیک به اربعین به طور ویژه بخشی ازخطبه های خود را به طرح مسائل اربعین اختصاص دهند. از سوی دیگر با امور مساجد که متولی برگزاری نمازهای جماعت سراسر استان است هماهنگ شد تا ائمه محترم جماعات مساجد، در بین نمازهای یومیه و درسخنرانی هایشان درمحیط های مذهبی و مساجد ، مومنین را تشویق و ترغیب کنند. آنچه مسلم است از بسیاری از مساجد هیات های مردمی برای مراسم اربعین آماده شده و حرکت می کنند. به این ترتیب تمام مساجد در سطح استان فضای اربعینی پیداکرده است و برخی نمازگزاران به صورت دسته جمعی عمدتا با امام جماعت مسجد برای حضور درمراسم اربعین حرکت می کنند.


مسئول کمیته فرهنگی آموزشی اربعین افزود: با صدا وسیمای استان نیز هماهنگ شد تمام برنامه های فرهنگی اربعین را به نحو مناسب پوشش دهد. علاوه بر آن 20 نفر از مسئولین نهادهای عضو کمیته فرهنگی وآموزشی اربعین به صدا وسیمای استان معرفی شدند تا هر روز یک نفر به دعوت آنها در رابطه با اربعین صحبت کند.


وی با اشاره به تبلیغات از طریق بیلبردها و ... درسطح شهر ادامه داد: کلیب ها و تیزرهای تلویزیونی برای اربعین تهیه و تولید و در اختیارصداوسیما قرارداده شده است تا از آن بهره برداری و پخش شود.


وی اظهارداشت : درراستای آماده سازی فضای اربعین ، برگزاری همایش ملی بانوان و نقش آنها دراربعین حسینی، درمشهد برگزار و طی آن مقالات رسیده مطرح و به برترین ها جایزه اهدا شد. پنج شنبه گذشته نیز همایش سراسری اربعین نمادمحبت ادیان الهی به امام حسین با شرکت و سخنرانی علمای مسیحی ، کلیمی و حنفی و شافعی درمشهد برگزارشد. دراین همایش این علما دیدگاههایشان را درباره اربعین و محبت به امام حسین (ع) بیان کردند.مراسم بدرقه نمادین روحانیون اعزامی به عتبات در مدرسه نواب نیز برگزار شد و این روحانیون بتدریج و گروه گروه دراین هفته درحال اعزام به عتبات هستند.


احمری درمورد اقدامات کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین درعراق اظهارداشت: سال گذشته از این استان حدود هزار روحانی درایام اربعین اعزام شدند و سال قبل از آن 500 نفر و امسال نیز این رقم افزایش یافته و حدود 1500 نفر درحال اعزام هستند .


مسئول کمیته فرهنگی وآموزشی اربعین افزود: این روحانیون به گونه های مختلف درمراسم اربعین نقش ایفا می کنند. جمعی از روحانیون با کاروانهای مردمی همراه می شوند که از محلات روستاها، مساجد و شهرها به صورت دسته جمعی عازم مراسم اربعین هستند. مثلا اگر از یک روستا 20 الی 30 نفر عازم باشند یک روحانی درکنارشان خواهد بود یا اگر از یک مسجد جمعی عازم عتبات شوند یک روحانی درخدمت آنها خواهد بود.


جمعی دیگر از این روحانیون دراماکنی مانند مسجد کوفه، مسجد سهله و حرمهای مطهر مستقر می شوند و کارتبلیغی انجام می دهند. جمعی دیگر از این روحانیون درموکبهای استان خراسان رضوی که حدود 90 موکب را شامل می شود برای کارهای فرهنگی و تبلیغی مستقر می شوند.


جمع دیگری نیز با لباس روحانیت و کارت تبلیغی کمیته فرهنگی اربعین در میان نیروهای مردمی پیاده از نجف تا کربلا حضور می یابند تا درهمه شرایط دسترسی به روحانی برای زائران پیاده فراهم باشد. مثلا موقع نماز ظهر هرجا که بودند نماز ظهر را به جماعت اقامه می کنند و یا در هر جا که مناسب باشد صحبت می کنند و به سوالات شرعی  زائران در طول مسیر پاسخ می دهند.


احمری یادآورشد: در اتوبوسهایی که از استان عازم عتبات می شوند درصورتی که گروهی باشند با درخواست آنها در هر اتوبوس یک روحانی کنار مردم خواهیم داشت. همچنین دراتوبوسهای خراسان که داوطلبانه از مرزعراق زائران را به عتبات می برند روحانی پیش بینی شده است. نکته مهم این است که این روحانیون با مشارکت خودشان و بدون پرداخت هیچ وجهی عازم عتبات می شوند.


 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران