بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله

"اربعین" شوک بزرگی به غرب وارد کرد

رئیس کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین به تشریح برنامه‌های فرهنگی اربعین امسال پرداخت و گفت: اربعین کاملاً بر اساس اصول الهی شکل گرفت و به غرب شوکی بزرگی وارد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، بر اساس روایتی از امام حسن عسکری علیه‌السلام، زیارت اربعین یکی از علائم و نشانه‌های مومن است. آنچه از سال‌های گذشته تاکنون شاهد آن بوده‌ایم این بوده که این جریان هر سال جلوه بیشتری به خود می‌گیرد و عطری خاص و حیاتی واقعی در عالم ایجاد می‌کند، این همان راهی است که هر ساله مردم با شوق فراوان‌تری قدم در آن می‌گذارند. افرادی که از کشورهای مختلف با سلیقه‌ها و مذاهب متفاوت از مدتها قبل خود را برای زیارت امام حسین علیه‌السلام در این روز آماده می‌کنند، فریاد طنین‌انداز «لبیک یا حسین» که از عمق جان زائران بر می‌خیزد و لرزه‌ای که به دلها می‌افتد بیانگر ماجرایی عظیم است که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذاشت. چنین موجی از جمعیت بیانگر این است که دستی دیگر در کار است و دارد بسیاری از قلوب و حتی دست‌ها و پاها را به این سرزمین می‌کشاند و انگار همه از کوچک و بزرگ باید در این ماجرای عظیم حضور داشته باشند. حجت‌‌الاسلام حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین با حضور در خبرگزاری تسنیم به ارائه برنامه‌های فرهنگی تدارک دیده شده در ایام اربعین پرداخت که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.


 


اربعین کاملاً بر اساس اصول الهی شکل گرفت


* نقش راهپیمایی اربعین در پیشبرد جبهه مقاومت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


حجت‌الاسلام احمدی: راهپیمایی اربعین سابقه‌ای طولانی دارد اما نمی‌توان این پدیده به خصوص در سال‌های اخیر را با اربعین‌های گذشته مقایسه کرد. اربعین از سال 91 ـ 92 شکل دیگری به خود گرفت و حتی می‌توان گفت داریم عصر جدیدی از اربعین حسینی را تجربه می‌کنیم. این راهپیمایی دقیقاً زمانی قوت پیدا کرد که آمریکایی‌ها، سعودی‌ها و صهیونیسم به دنبال شیعه‌هراسی و اسلام‌هراسی بودند، این مشابه کاری بود که انگلیسی‌ها قبل از فروپاشی عثمانی‌ها آغاز کردند. آنها در دوره جدید همین هدف را با فرقه‌گرایی و فعال‌های کردن گسل‌های قومی و ... دوباره آغاز کردند. آنها نمی‌خواستند ارزش همگرایی و همدلی که اساس ما و البته از مهم‌ترین پایه‌‌های انقلاب اسلامی بوده و هست شکل بگیرد.


با وجود اینکه آنها در این مسیر هزینه‌های بسیار گزافی را متحمل شدند، اما گسترش اسلام در جهان و رویش‌های جبهه مقاومت مانع تحقق تمام اهداف آنان شد. آنان دست به حیله دیگری زدند و تصمیم گرفتند چهره‌ای زشت و کریه‌المنظر را از اسلام معرفی کنند؛ اینگونه داعش را ایجاد و سعی کردند ارزشی همچون "مقاومت" را در آنها جلوه‌گر کنند و حتی داعش را بدیل مقاومت معرفی کنند. در اوج چنین وحشتی جریانی الهی روی کار آمد، پدیده‌ای که در سال‌های اخیر توجه جهانیان را به خود جلب کرده است. اربعین حسینی کاملاً بر اساس اصول الهی شکل گرفت و به پدیده‌ای فراقومی، فراملی و فرامذهبی تبدیل شده است. با شکل‌گیری این پدیده غرب در شوکی بزرگ قرار گرفت و نمی‌دانست که باید چگونه با این پدیده برخورد کند. اربعین یک جغرافیای سیاسی تعیین کننده برای پیروان اهل‌بیت علیهم‌السلام در جهان اسلام شد. امروز شاهد ارزش‌های بسیار زیبایی در راهپیمایی اربعین و در سرزمین عراق هستیم؛ ایثار، محبت، همکاری، همدلی و ... ماجرای اربعین گره خورده و بسط دهنده جریان مقاومت اسلامی است، امام حسین علیه‌السلام کانون و محور این فضائل الهی است و شکوه و عظمت نهضت سیدالشهداء علیه‌السلام را امروز می‌توان در جریان اربعین مشاهده کرد، شکوهی که به اقتدار معنوی پیروان اهل‌بیت علیه‌السلام تبدیل شده است.


 


* کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین چگونه و با چه جهت‌گیری شکل گرفت؟


حجت‌الاسلام احمدی: ستاد مرکزی اربعین به دستور مقام معظم رهبری تشکیل شد و نهادهای مختلف مردمی و عمومی در آن حضور داشته که 13 کمیته تخصصی دارد. در کمیته فرهنگی و آموزشی این ستاد، 18 دستگاه مختلف از سپاه و سازمان حج و سازمان تبلیغات و گروه‌های مردمی آن عضو هستند و تولیت آن با بعثه مقام معظم رهبری است. ما در سال‌های قبل تجربیات بسیار خوبی بدست آوردیم. جهت‌گیری ما از ابتدا اینطور بود که میان دستگاهای مردمی و دولتی مختلف کشور هم‌افزایی ایجاد کنیم تا در برنامه‌های مختلف اربعینی بهترین عملکرد را داشته باشیم و امسال گام‌های خیلی جدی‌تری در این زمینه برداشته شد.


 


* لطفاً درباره برنامه‌های امسال کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین در راهپیمایی اربعین توضیح دهید؟


حجت‌الاسلام احمدی:کمیته فرهنگی و آموزشی با تشکیل شورای برنامه‌ریزی و با مشارکت کارشناسان و صاحب‌نظران، ابتدا به بررسی نقاط ضعف و قوت و آسیب‌های برنامه‌های فرهنگی اربعین 1397 پرداخت و با توجه به تجارب به‌دست‌آمده از اجرای برنامه‌های متنوع در سال‌های گذشته و آسیب‌شناسی انجام‌ گرفته و شرایط و اقتضائات جدید، سیاست‌ها و رویکردهای کلان برنامه‌ها را تدوین کرد. امسال با توجه به حذف ویزای عراق، پیش‌بینی می‌شود تعداد زائران امام حسین علیه‌السلام در ایام اربعین به ویژه به صورت خانوادگی افزایش یابد. به همین دلیل ما نیز برنامه‌های متنوع و بیشتری را برای زائران تدارک دیده‌ایم و برنامه‌های امسال نسبت به سال گذشته 50 درصد افزایش یافته است. امسال همچون سال‌های گذشته موضوع اعزام برادران و خواهران مبلّغ و قاریان بین‌المللی به اربعین را در دستور کار خود دادیم که البته تعدادشان بیشتر از سال گذشته شده است.


یکی از برنامه‌های امسال کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین، اعزام 80 شاعر ایرانی با کمک گروه شعر و ادب عازم به پیاده‌روی اربعین حسینی است. همچنین قرار است 80 راوی به زبان‌های اردو، عربی، فارسی، ترکی، استانبولی، انگلیسی و آذری برای روایتگری حماسه اربعین و عاشورا به عراق اعزام شوند. این راویان که برخی از آنها دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی هستند، با شیوه‌های مختلف از جمله استفاده از نرم‌افزار‌ها، اربعین و عاشورا را روایت می‌کنند. امسال 9 کمیته برای اجرای برنامه‌ها راه‌اندازی شد که یکی از خروجی‌های آن اجرای 8 همایش تخصصی با موضوع راهپیمایی اربعین در عراق است.


در گزارشاتی که قبلاً به مقام معظم رهبری داده می‌شد، ایشان به نکات بسیار مهمی اشاره می‌کردند، رهبر انقلاب به جای پافشاری بر آسیب‌ها، سعی می‌کردند نقاط قوت را پررنگ جلوه بدهند، هرجا آسیبی وجود داشت ایشان می‌فرمودند نگران نباشید درست می‌شود اما با مشاهده ظرفیت‌‌ها تأکید می‌کردند که حتماً با جامعه نخبگان این ظرفیت‌ها را بررسی و شکوفا کنید، در همین راستا سعی کردیم ظرفیت‌های مختلف کشوری در حوزه اربعین را شناسایی و مورد استفاده قرار دهیم. برگزاری «کنگره بزرگداشت شهدای دانشجوی مقاومت» در کربلا، ایجاد ستاد خبری منسجم با حضور خبرنگاران خبرگزاری‌های مختلف جهت اطلاع‌رسانی به موقع برنامه‌های ستاد مرکزی اربعین و کمیته فرهنگی، برگزاری همایش پیام‌های جهانی اربعین، محیط‌آرایی مسیر نجف تا کربلا و همچنین بخش‌هایی از بغداد و اعزام بیش از 4 هزار مبلّغ نیز به مرز‌ها و مسیر راهپیمایی از جمله برنامه‌های مشترک ایران و عراق در ایام اربعین است.


یکی دیگر از برنامه‌های خوب امسال اجرای برنامه‌های متنوع برای کودکان عراق به زبان عربی جهت آشنایی بیشتر آنان با اهل‌بیت علیهم‌السلام و سیره آن بزرگواران است. امسال با همکاری حوزه هنری و سازمان هنری اوج 90 بازیگر در حوزه تئاتر به راهپیمایی اربعین رفتند تا در مسیر نجف تا کربلا به اجرا بپردازند. یکی دیگر از برنامه‌های فرهنگی امسال همچون سال‌های گذشته اما در دامنه وسیع‌تر، اعزام کاروان 80 نفره شاعران ایرانی به کربلاست. در این کاروان شاعرانی چون حجت‌الاسلام انصاری نژاد،حجت‌الاسلام جواد محمدزمانی، عباس احمدی، مهدی جهاندار، مهدی زارعی، مبین اردستانی و مصطفی محدثی خراسانی و نیز نویسندگانی چون علی‌اصغر عزتی‌پاک، ابراهیم اکبری دیزگاه، مهدی کرد فیروزجایی و حامد جلالی و نیز بانوان شاعری چون خانم‌ها فاطمه نانی‌زاد، عالیه مهرابی و ایمان طرفه حضور دارند.


 


700 موکب‌دار عراقی تقدیر می‌شوند


* یکی از موضوعاتی که امسال بسیار مورد بحث قرار گرفت، بحث تکریم مردم عراق به جهت میزبانی از زائران امام حسین (ع) به ویژه ایرانی‌ها در ایام اربعین است. کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین در این زمینه برنامه‌ای درنظر دارد؟


حجت‌الاسلام احمدی: امسال در زمینه تکریم مردم عراق نیز برنامه داریم و قرار است از 700 موکب‌دار عراقی تقدیر و تجلیل شود، اینکه چندی پیش جمعی از موکب‌داران عراقی خدمت رهبر انقلاب رسیدند نتیجه همین طرح تکریم بود. در سال‌های گذشته یکی از درخواست‌های مکرر موکب‌داران عراقی دیدار با رهبر انقلاب بود که وقتی این موضوع را با معظم‌له مطرح کردیم ایشان نیز پذیرفت. موضوع تکریم موکب‌داران به قدری از اهمیت بالایی برخوردار است که رهبر معظم انقلاب امسال باز هم در دیدار موکب‌داران عراقی بر این امر تأکید کردند و فرمودند: «از صمیم قلب خودم و ملت ایران تشکر می‌کنم؛ هم از شما موکب‌داران که در ایام اربعین، کرامت و مودّت را به منتها درجه می‌رسانید، هم از ملت بزرگ عراق و هم از مسئولین عراق که امنیت و زمینه را فراهم کردند و به خصوص از علمای بزرگوار و مراجع بزرگ عراق که فضای زیارت و برادری را بین آحاد مردم و دو ملت فراهم کردند. آنچه برای ما نقل می‌شود از رفتار شما برادران عزیز در مواکب میان راه و رفتار کریمانه‌ شما با زائران حسینی، در دنیا نظیر ندارد؛ همچنان که راهپیمایی اربعین در تاریخ نظیر ندارد. شما کرامت اسلامی و عربی را در رفتار خود نشان دادید؛ به عشق سیدالشهداء علیه‌السلام پای زائر را شستشو می‌دهید و بدن او را در خستگی شدید مالش می‌دهید و به او جای خواب می‌دهید».




نظرات کاربران