اصل برنامه اربعین کارهای فرهنگی است

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلای معلا با اشاره به اهمیت و جایگاه مباحث فرهنگی و معنوی در اربعین گفت: برنامه‌های فرهنگی در اربعین باید در اولویت قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع‌رسانی حج از کربلای معلا، میر مسعود حسینیان سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلای معلا در همایش بزرگ موکب داران ایرانی که در سالن همایش‌های خاتم‌الانبیاء حرم مطهر حسینی در کربلای معلا برگزار شد، گفت: امسال کارهای اربعینی در این کنسولگری  از اول محرم شروع‌شده است و خدمات خود را به زائران زودتر آغاز کرده ایم.


وی با اشاره به حذف روادید اربعین حسینی افزود: هم‌زمان با حذف روادید اربعین، حضور زائران ایرانی در عتبات عالیات افزایش یافت به‌طوری‌که طبق گزارش اعلام‌شده از سوی وزارت کشور امسال از اول تا چهارم صفر در مقایسه با سال گذشته 424 درصد افزایش جمعیت داشته‌ایم.


سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلای معلا تصریح کرد: آمار زائران ایرانی در اربعین حسینی افزایش چشمگیری داشته است به‌گونه‌ای که این آمار درگذشته سابقه این‌چنین نداشته و برخی پیش‌بینی می‌کنند که این آمار تا مرز چهار میلیون زائر برسد.


وی اسراف و هدر دادن بیت‌المال در برخی از موکب‌ها را مورداشاره قرار داد و اظهار کرد: متأسفانه در استفاده از مواد غذایی اسراف می‌شود؛ درحالی‌که این آمادگی را داریم مواد غذایی اضافی موکب‌ها را بعد از اربعین در بین مردم محروم اطراف کربلا توزیع کنیم.


حسینیان ادامه داد: زائران بعد از ورود به عراق از گرفتن عکس از مراکز مهم و حساس این کشور مانند پست‌های ایست و بازرسی (سیطره) موجود در مسیر و یا ساختمان‌های دولتی و نظایر آن خودداری کنند و باید درنظر داشته باشند که ضمن رعایت موارد حفاظتی و ایمنی از گرفتن امانت و هدیه از سوی افراد ناشناس نظیر کتاب، بسته، خودکار، کادو و ساک خودداری کرده و در این زمینه هوشیاری خود را افزایش دهند.


حسینیان خاطرنشان کرد: در طول مسیر زائران ضمن رعایت موازین بهداشتی برای حفظ سلامتی خود در طول مراسم از گرفتن مواد غذایی از افراد یا اماکن ناشناس و سیار خودداری کرده و از لوازم شخصی خود مانند لیوان استفاده کنند و حتی‌الامکان از غذاهای مانده و یا باز و فله استفاده نکنند.


وی در ادامه توصیه‌های خود برای زمان سفر و پیاده‌روی اربعین در عراق با تأکید بر ضرورت احترام به تقدس اربعین در عراق و عدم ارتکاب مواردی نظیر تکدی گری، پوشیدن لباس‌های نامناسب و تنگ، استفاده از چادرهای رنگی، مانتو و روسری و استعمال قلیان در طول سفر، تأکید کرد: علاوه بر این‌ها با توجه به آداب و سنت‌های رایج در عراق لازم است تا زائران در طول سفر برخی رفتارهای اسلامی را نظیر احترام به بزرگترها، رعایت حقوق دیگران و همسفران و خوش برخوردی را ملکه خود کرده و در نظر داشته باشند که اربعین یکی از شعائر اسلامی است و رعایت نکردن این موارد موجب حساسیت مردم عراق می‌شود.


| شناسه مطلب: 97911







نظرات کاربران