اربعین مردمی است و باید مردمی بماند اربعین مردمی است و باید مردمی بماند اربعین مردمی است و باید مردمی بماند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اربعین مردمی است و باید مردمی بماند اربعین مردمی است و باید مردمی بماند اربعین مردمی است و باید مردمی بماند اربعین مردمی است و باید مردمی بماند اربعین مردمی است و باید مردمی بماند

اربعین مردمی است و باید مردمی بماند

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین گفت: بر اساس توصیه مقام معظم رهبری و ابلاغیه ستاداربعین، مردمی بودن اربعین جزو ارکان اصلی برنامه ریزی‌های ما است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج از خبرگزاری مهر؛ هر ساله با نزدیک شدن ایام اربعین حسینی مشتاقان زیارت از سراسر دنیا به این سفر معنوی اعزام می شوند و از سوی ستاد اربعین برنامه های مختلف فرهنگی برای این افراد تدارک دیده می شود. در همین رابطه با حجت‌الاسلام حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین گفتگویی انجام داده ایم که در ذیل می آید.


حجت الاسلام احمدی به نکات مهمی که زائران اربعین باید به آنها توجه کنند اشاره کرد و گفت: چندین مورد است که زائران باید آنها را رعایت کنند که یکی از آنها قوانین مقررات کشور عراق است چرا که تاکید مقام معظم رهبری نیز این است که به حاکمیت عراق خدشه ای وارد نشود.


وی اظهار داشت: نکته دیگر تکریم مردم عراق به عنوان میزبان است چرا که آنها آداب و رسوم و سنت های خاص خود را دارند که برایشان محترم است و نباید زائران طوری رفتار کنند که میزبان احساس کند که مورد بی احترامی قرار گرفته است و ادبیات مردم باید با فرهنگ و سنت عراقی ها یکی باشد.


رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه در سالهای ۹۲ و ۹۳ مردم عراق از بی نظمی و بی انضباطی ایرانی ها گلایه داشتند اما از آن به بعد با رعایت این مسائل از سوی زائران دیگر گله ای وجود نداشت، افزود: در مجموع باید به میزبانی عراقی ها بر اساس رسم، ادب و شأن جمهوری اسلامی احترام بگذاریم و قوانین را رعایت کنیم.


وی به تقویت مرجعیت دینی در عراق نیز اشاره کرد و افزود: عراقِ جدید استقلال خود را مدیون مرجعیت دینی است که سبب وحدت و انسجام شده است و نباید با اقدامات، رفتار و اعمال زائران ما این موضوع ضعیف شود.


افزایش حجم ۵۰ درصدی زائران 


رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین همچنین به کاهش انتظارات زائران اشاره کرد و گفت: امسال حجم زائران بیش از ۵۰ درصد رشد خواهد داشت و با توجه به امکانات و زیرساخت های عراق که محدود است امکان خدمات دهی به ۲.۵ تا ۳ میلیون نفر طی دو هفته سخت است. پیش بینی می شود حجم زائران اربعین امسال بیش از ۵۰ درصد رشد یابد و با توجه به امکانات و زیرساخت های عراق به زائران توصیه می‌شود انتظارات خود را پائین بیاورند تا بتوانند از این سفر معنوی نهایت استفاده را ببرند.


وی با تاکید بر اینکه در هیچ جای دنیا طی دو هفته ۳ میلیون سفر انجام نمی شود، ادامه داد: لازم است همه کمک کنند و احساس نکنند که سفر رایگان است و تمامی امکانات باید برای آنها فراهم شود. ممکن است در مواردی مانند حمل ونقل محدودیتها و کمبودهایی بوجود بیاید و البته در ایام اربعین تغذیه و پذیرایی مردم از سوی مردم انجام می شود بنابراین جا دارد که همه مردم مشارکت کنند.


حجت الاسلام احمدی گفت: با توجه به حجم بالای زائران قطعا مشکلات و کمبودهایی وجود خواهد داشت. حتی ممکن است ضعف عملکرد ایجاد شود و در این شرایط نباید بحران ایجاد کنیم و تنها با مشارکت وهمکاری مردم است که میتوان کمبودها را برطرف کرد.


برپایی ۲۸۰۰ موکب در عراق


رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۶۰۰ تا ۲ هزار و ۸۰۰ موکب در عراق مستقر هستند، گفت: مردم ایران با همه تنگناهای اقتصادی پای کار آمده اند و به زائران اربعین خدمات رسانی می کنند. رسیدگی به حجم بالای زائران کار سختی است به همین دلیل لازم است که هر زائر کمک کند.


وی بر مشارکت مردم تاکید کرد و گفت: هنگامی که مردم مشارکت لازم را داشته باشند سختی های سفر نیز هموار می‌شود و در این شرایط خدمات دهی بهتر شده و زائران نیز خدمات خوبی را دریافت خواهند کرد.


حجت الاسلام احمدی به برنامه های فرهنگی که برای زائران اربعین درنظرگرفته شده اشاره و تصریح کرد: برنامه های امسال همانند سالهای گذشته آغاز شده و با توجه به افزایش تعداد زائران برنامه های ما نیز نسبت به قبل زیادتر شده است.در همه برنامه های فرهنگی و تبلیغی ما در عراق اصل این است کاری را که مرجعیت عراق با آن موافق نیست انجام ندهیم.


وی افزود: برای ارائه برنامه های فرهنگی مناسب و شایسته مردم مشارکتهای مختلفی از سوی مردم، کمیته های فرهنگی آموزشی و دستگاههای مختلف در ایران و عراق انجام شده و همچنین با رایزن های فرهنگی، هماهنگی های لازم انجام شده است.


راه اندازی ستاد فرهنگی اربعین


رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین از تاسیس ستاد فرهنگی اربعین خبر داد و گفت: با تاسیس این ستاد برنامه های فرهنگی را ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش دادیم به طوری که سال گذشته ۷۰۰ مراسم سخنرانی برگزار شد و امسال سخنرانی ها به هزار مراسم افزایش پیدا می کند. همچنین اجرای روایتگری به زبان فارسی را نیز تقویت کرده ایم.


به گفته وی برگزاری همایش ها را نیز با توجه به تقاضای اساتید دانشگاهی افزایش داده ایم و امسال دانشگاههای بغداد، کوفه، کربلا، نجف و عراق و همچنین حوزه های علمیه در کربلا جدی تر از سال قبل در برگزاری همایش ها با ما همکاری می کنند. همچنین افزایش حضور نخبگان و فرهیختگان هم پیش بینی شده و در مجموع برنامه های ما بر اساس مصوبه ستاد اربعین و شورای فرهنگی سیاستگذاری اجرایی می‌شود.


حجت الاسلام احمدی از افزایش ۳۰ درصدی مبلغان در ایام اربعین خبر داد و گفت: پیش بینی می‌شود ۴ هزارمبلغ در ایام اربعین پاسخگوی سوالات زائران باشند و البته هر کدام از موکب داران نیز خودشان یک روحانی همراه دارند که این افراد ۷ تا ۱۲ روز مستقر خواهند بود.


رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین اظهار داشت: بخشی از موکب ها نیز از سوی عراق مستقر شده که عرب زبان هستند و بخشی نیز به درخواست کشورهای ترکیه، آذربایجان و پاکستان دایر شده اند.


مردمی بودن اربعین جزء ارکان اصلی سیاستهای ماست


وی  در پاسخ به این سوال که ستاد اربعین چه برنامه ریزیهایی برای اینکه مردمی بودن اربعین حفظ شود انجام می دهد، گفت: بر اساس توصیه مقام معظم رهبری و ابلاغیه ستاد اربعین، مردمی بودن اربعین جزو ارکان اصلی سیاست های ما است و دولت و حاکمیت وظیفه دارد تسهیلات و زیر ساخت های لازم را در اختیار زائران قرار داد


حجت الاسلام احمدی گفت: قطعا دولت و حاکمیت وظیفه دارد امنیت و تسهیلات و زیر ساختهای لازم را در اختیار زائران قرار دهد و هماهنگی های بین بخشی را نیز انجام دهد مانند بسیج ناوگان حمل و نقل، ایجاد تدابیر بهداشتی لازم ، بیمه ، لغو روادید و ...که این اقدامات نیز انجام و باعث می‌شود نگرانی های مردم کاهش پیدا کند.


رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین گفت: در سالهای اول که پیاده روی اربعین تازه آغاز شده بود به دلیل اینکه مردم با برخی از اقدامات آشنا نبودند به همین دلیل بیشتر از سوی دولت و حکومت اقدامات انجام می شد اما در حال حاضر بعد از گذشت چند سال از اربعین، کارهای مردمی در اختیار مردم و بسیار بیشتر از دولت انجام می شود اما خیلی جاها احساس می‌شود که اقدامات حکومتی بیشتر انجام می‌شود چرا که در ایران این مشکل وجود دارد که دولتی ها بیش از مردم حرف می زنند در حالی که مردم کار را انجام می دهند و این آسیبی است که باید برطرف شود.


حجت الاسلام احمدی گفت: این موضوع در عراق وجود ندارد و مردم خود را متکفل این حوزه می دانند و در مجموع دولت باید در تکمیل زیرساخت ها، حمل و نقل و هماهنگی ها اقداماتی را انجام دهد که طی این مدت نیز  زیرساخت ها نسبت به قبل بسیار بهتر شده است.


وی گفت: این تکرار ها و بیان اقدامات انجام شده از سوی دولت باعث می شود که چهره خراب شود چرا که توزیع روزانه ۳۰ هزار پرس غذا و اسکان ۵۰ هزار نفر از سوی مردم و موکب داران انجام می‌شود و این اقدام کمی نیست در حالی که همه فکر می کنند کار حکومت است. بروز و ظهور جنبه دولتی بیشتر است در حالی که دولت فقط در زمینه حمل و نقل و برپایی موکب ها کمک می کند.


رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین به همکاری داوطلبانه تشکل های دانشجویی و بسیج اشاره کرد و گفت: این موارد باید حفظ و الگویابی های لازم ایجاد شود.


۸۰ درصد خدمات اربعین بر دوش مردم است


وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد بار اربعین(تغذیه و اسکان) بر دوش مردم است، تاکید کرد: البته سپاه در جهت اسکان و کمبود پتوکمک می کندو نیروهای مسلح نیز در بحث آب و پشتیبانی و وزارت نیرو نیز در خصوص توزیع آب های بسته بندی اقدامات لازم را انجام می دهد.


به گفته وی، باید این حرکت مردمی توسط مردم  ایران و عراق حفظ شود وادامه پیدا کند و نباید روابط دولت ها برای برگزاری اربعین تاثیر بگذارند همانطور که در حج نیز این موضوع را می بینیم و فراتر از روابط دولت، خود مردم ایران و عراق باید این کار را انجام دهند.


حجت الاسلام احمدی با اشاره به اینکه سال گذشته در ایام اربعین  ۶۰۰ هزار نفر در خانه های مردم کربلا اسکان داده شدند، گفت: امسال نیز قرار است علاوه بر کربلا در چند شهر دیگر نیز زائرین در خانه های عراقی ها اسکان داده شوند و پیش بینی می شود تعداد زائرین به یک میلیون نفر برسد.


وی افزود: روابط بین زائران ایرانی و عراق فراتر از روابط یک دولت است به طوری که برخی از آنهایی که سال گذشته در خانه زائران عراقی بودند با رابطه خوبی که بین آنها ایجاد شد، سال بعد نیز منزل آنها می روند.


وی تصریح کرد: روابط بین زائران ایرانی و عراق فراتر از روابط یک دولت است و مقام معظم رهبری نیز تأکید کردند که روابط مردمی فراتر از روابط سیاسی بین دو کشور شکل گیرد


رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین از اعزام مبلغ با همکاری عراقی ها خبر داد و گفت: تنها جایی که ما با عراقی ها همکاری مشترک داریم اعزام مبلغ است که در مسیرهای مختلف  اربعین صورت میگیرد.


اجرای برنامه های هنری و آئینی در اربعین


وی به فعالیت های هنری و آئینی در مراسم اربعین اشاره و تصریح کرد: فعالیت های هنری و آئینی به درخواست موکب های عراقی که به صورت مشترک بین دو کشور مستقرشده اند، برگزار می شود و امسال حضور ایرانیان در کاظمین و سامرا با همکاری هایی که با عراقی ها انجام شده، کامل تر و پررنگ تر از سال قبل است.


حجت الاسلام احمدی به تعداد کم موکب ها در خروجی برخی از مرزها اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به حجم زائران، تعداد موکب ها در برخی از مرزها کافی نیست که البته ستاد بازسازی عتبات عالیات در این بخش ها فعال است اما تا رسیدن به وضعیت مطلوب باید اقدامات بیشتری انجام شود و موکب داران بیشتری پای کار بیایند.


وی افزود: امسال ستاد بازسازی عتبات، ۶ هزار متر زمین را در مرز مهران برای استفاده زائران سایه بان زده که قرار است به ۱۰ هزار متر افزایش پیدا کند. همچنین سرویس های بهداشتی نیز ایجاد شده است.


به گفته رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین، در برخی جاها که آب نبوده، با همکاری ارگان ها آب منتقل شده است که البته باز هم تأکید می کنم که باید امکانات بیشتر شود و تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله وجود دارد.


وی در خصوص مواجهه با فرقه های خاص در عراق گفت: درعراق جریانات متنوع و مختلفی وجود دارد که برخی از این جریانات زاویه دار است. مانند جریانات یمانی و تفکراتی مانند انجمن حجتیه و غیره و ایام اربعین فرصت خوبی است که بخواهند از آن استفاده کنند. در سنوات گذشته این جریانات کنترل شده است. در جایی مانند کربلا که خانه آنهاست اقدامات هوشمندانه و تدابیری انجام شده به طوری که رهبر معظم انقلاب و آیت الله سیستانی اعلام کردند از تصاویر ما استفاده نشود.


وی افزود: کلاس ها و کارگاه هایی برای تمامی روحانیون و طلاب برگزار می شود تا اگر افراد سوالی داشته باشند بتوانند پاسخ دهند. سیاست ما این است که آنها را حساس نکنیم و اطلاع رسانی، پیشگیری و مصون سازی جزو برنامه ها و سیاست های ماست که از طرق مختلف انجام شود.


مرکز ۲۴ ساعته پاسخگویی به شبهات


حجت الاسلام احمدی خاطرنشان کرد: همچنین مرکز ملی پاسخگویی به شبهات داریم که به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین پاسخگوی سوالات خواهند بود.


وی همچنین در مورد برگزاری جلسات مشترک با عراقی ها اظهار داشت: عراقی ها دیدگاههایی دارند که بسیار پسندیده است، نگاه به اربعین از سوی عراقی ها بسیار متفاوت است و این کار ما را راحت تر می کند. به طوری که شعار امسال را با تأکید آنها همان شعار سال قبل انتخاب کردیم که البته ابتدا با آن مخالف بودیم اما متوجه شدیم که درست می گویند.


وی یادآور شد: چهار یا پنج جلسه مشترک و سه جلسه عمومی با طرف عراقی برگزار کردیم که بعد از برگزاری جلسات، اقدامات و برنامه ریزی های لازم برای برگزاری مراسم اربعین آغاز شد و طرف عراقی اقدامات لازم را از شهرها شروع کرده است که البته این کار آسان نبود. مانند برگزاری نمایشگاه های آئینی، حضور بانوان در شهرهای مذهبی، هم اندیشی و مشارکت.


وی افزود: در مجموع با مشارکت طرف عراقی، چون آنها پای کار بودند و چون رقابتی در کار نبود توانستیم با همکاری یکدیگر کارها را پیش ببریم.


رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین به برگزاری همایش ها اشاره کرد و گفت: از سال ۹۶ در دانشگاه کربلا همایش هایی را شروع کردیم که محور ما دانشگاه علامه بود و دانشگاه امام صادق و تهران نیز به ما کمک می کردند و سال بعد هنگامی که همایش تشکیل شد، صف زیادی از دانشجویان آنها به استقبال اساتید ما آمده بودند که این موضوع بسیار ارزشمند بود.


حجت الاسلام احمدی تصریح کرد: سال گذشته از ۱۴ ملیت در همایش ما حضور داشتند و واقعا عراقی ها خودشان را خادم زائرین می دانند و اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است که این اتفاقات با حضور نخبگان باید رخ دهد.


حضور ۱۴۰ دستگاه فرهنگی و ۹ کمیته تخصصی در ستاد فرهنگی عتبات


وی همچنین درمورد برنامه های فرهنگی ستاد اربعین که در طول سال برگزار می شود؛ گفت: اولین جلسه اربعین را بعد از مراسم سال گذشته شروع کردیم و فعالیت های ستاد بعد از آن به طور مرتب برگزار شده است و امسال نیز از محرم، جلسات ستاد هفتگی برگزار می شود که ۱۴۰ دستگاه فرهنگی در آن حضور دارند و همچنین ۹ کمیته تخصصی در ستاد فرهنگی فعال هستند.


رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین از ایجاد ستاد خبری مشترک برای فضای مجازی خبر داد و افزود: براساس مصوبه ستاد اربعین ، مرجعیت اطلاع رسانی فضای مجازی با مرکز ملی فضای مجازی است و ستاد خبری مشترکی در این خصوص قرار است ایجاد شود که در این صورت اتفاقات خوبی رخ میدهد.


وی افزود: با تشکیل این ستاد از ظرفیت های خبری به خوبی استفاده می شود و هماهنگی های خوبی با ستاد عراق اتفاق افتاده که نوید بخش این است خدمات مناسبی برای زائران ارائه و اطلاع رسانی خواهد شد.




نظرات کاربران