آیت الله مرتضوی: مشکلات زیارت اباعبدالله(ع) در طول تاریخ، از عشق شیعیان نکاسته است

آیت‌الله سیدحسن مرتضوی، از علمای حوزه خراسان در خصوص اهمیت اربعین حسینی در شرایط کنونی، گفت: در میان روایاتی که مرحوم ابن‌قولویه قمی در کامل الزیارات (باب ۴۵) درباره خوف زیارت اباعبدالله(ص) نقل می‌کند، روایاتی از امام باقر(ع) نیز آمده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، آیت‌الله سیدحسن مرتضوی از علمای حوزه خراسان در درس خارج فقه گفت: امام باقر(ع) در سال ۱۱۴ به شهادت رسیده‌اند که زمان ظلم بنی‌امیه بوده و این نشان می‌دهد که خوف شیعه از زیارت اباعبدالله، (ترس زائران از زندانی‌شدن، قطع دست یا پا به دلیل ممنوع‌بودن زیارت و…) اختصاص به بنی‌عباس (۲۰ سال بعد از امام باقر) نداشته و متوکل عباسی از باب اینکه بدتر از همه بوده بیشتر نام برده می‌شود.


وی افزود: برخی سال‌ها نیز موارد طبیعی مشکلاتی به وجود آورده است، زیرا محب اهل‌بیت(ع)، شور حسینی در سر دارد و چندین فرسخ پیاده راه می‌رود تا به کربلا برسد، وقتی چشمش به گنبد و بارگاه می‌افتد دیگر حال خود را نمی‌داند و در این میان مشکلاتی نیز ممکن است پیش بیاید.


آیت‌الله مرتضوی تصریح کرد: بنابراین از اربعین سال اول که جابر به کربلا آمد، خوف شیعه نیز آمد و کل ظالمان و غاصبان با این زیارت مخالف بوده‌اند، اما عشق اباعبدالله(ع) خاموش‌شدنی نیست و هر سال بیشتر می‌شود، اگرچه ترس از زیارت در میان باشد، چه از خلفای جور، چه از صدام که هر چه کرد نتوانست زیارت را تعطیل کند با اینکه ترس از او بدتر از ترس از متوکل بود و زمانی تانک‌ها را به میدان آورد تا از زیارت جلوگیری کند.


وی در پاسخ به این سؤال که وقتی زیارت اباعبدالله(ع) اغلب اوقات توأم با خوف بوده است، چطور ادامه پیدا کرده و چرا هر روز پررنگ‌تر می‌شود؟ گفت: یک احتمال اینکه علما خوب کار کرده‌اند و شیعیان را با اینکه کم هستند، معتقد به این زیارت تربیت کرده‌اند، چنان‌که قسمت بیشتری از کتاب کامل الزیارات، راجع به ثواب زیارت اباعبدالله(ع) است.


وی افزود: احتمال دوم اینکه اصراری در این راهپیمایی وجود دارد که همان اصرار اصل زیارت امام حسین(ع) است، زیارتی که خداوند عشق آن را در دل شیعه انداخته است، همان طور که از امام باقر(ع) سؤال شد و حضرت درباره ثواب زیارت با وجود خوف، فرمودند: خداوند در روز قیامت که بزرگترین ترس‌ها را دارد به داد این زائر می‌رسد؛ یعنی او در روزی که همه ترس دارند، دیگر ترسی ندارد و ملائکه به او بشارت می‌دهند که امروز روز شما است.


این عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، در پایان گفت: همه ظالمان و مشکلات رفتنی است و چیزی که مانده، عشق امام حسین در قلب شیعه است، چنان‌که امروز مردم از تمام کشورهای اسلامی برای زیارت ایشان حرکت می‌کنند، همان طور که برای زیارت خانه خدا حرکت می‌کنند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران