رئیس سازمان حج و زیارت:
از ظرفیتهای مردمی برای خدمت بهتر به زائران اربعین بهره می گیریم
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: تلاش ما بر آن است در یک ساماندهی، هماهنگی و تعامل مناسب بین بخش های مختلف از ظرفیتهای مردمی در کنار امکانات دولتی برای ارایه خدمات بهتر و بیشتر به زائران اربعین بهره گیریم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از روابط عمومی سازمان حج و زیارت؛ علی رضا رشیدیان در بغداد در جریان دیدار با سفیر جمهوری اسلامی ایران و رییس ستاد اربعین در عراق با اشاره به استقبال گسترده زائران ایرانی برای سفر اربعین افزود: امسال نسبت به سالهای قبل زائران زودتر عازم این سفرمعنوی شده اند ضمن آنکه رشد چشمگیر زائران ایرانی موجب ازدحام و تراکم جمعیتی در مرزها و مسیرهای ورودی در داخل خاک عراق شده است.
وی با بیان اینکه شرایط و امکانات داخل عراق مناسب و پاسخگوی این حجم زائر نیست ، افزود: تا ظهر روز گذشته بالغ بر یک میلیون و ۹۵۰ هزار زائر ایرانی وارد عراق شده و ۳۹۰ هزار نفرهم به کشور بازگشته اند.
وی با بیان اینکه وجود آمار صحیح و دقیق در این حوزه از جمله ملزومات و ضرورت ها برای برنامه ریزی و کاهش مسائل است، گفت: ما با فعال سازی سامانه سماح بخشی از این ظرفیت را برای دریافت آمار صحیح فراهم کردیم و اینک در تلاشیم با انسجام و یکسان سازی اطلاعات و آمارهای موجود در سامانه و نیزسایر بخش های مربوطه چون نیروی انتظامی وغیره نسبت به تجمیع اطلاعات و آمار اقدام کنیم.
وی افزود: این امرمی تواند اطلاعات درست، دقیق ویکسانی را برای برنامه ریزی، ساماندهی و چگونگی تمرکز و توزیع خدمات برای دستگاه های مختلف فراهم کند.
رشیدیان اظهار کرد: در واقع براساس این اطلاعات ساماندهی وتوزیع کاروانها و امکانات در مرزهای مختلف و نیز سایر بخش های خدماتی اعم از بیمه وهلال احمر و حتی امکانات مردمی در طول مسیرها بهتر انجام می شود.
وی افزود: علاوه براین امسال، موضوع راهنمایان زائر و امداد گمشدگان در عراق هم به سازمان حج و زیارت واگذار شده که برای خدمت رسانی مناسب به زوار در این راستا برنامه ریزی های لازم صورت گرفت.
وی اظهار کرد: علاوه بر امکاناتی که سازمان حج در این حوزه وارد عرصه کرده اعم از توان انسانی و طراحی نرم افزاری به نام مصباح؛ در کنار آن از همه ظرفیت های مردمی در این حوزه با طراحی نرم افزار و غیره نیز بهره گرفته ایم.
وی عنوان کرد: در این راستا ستادی را در کربلا برای ایجاد هماهنگی و ارتباط مناسب و منطقی بین سامانه ها و سیستم های فعال در این زمینه مستقر کردیم که اطلاعات و اخبار گمشدگان را به صورت متمرکز به این مرکز فرستاده و نسبت به شناسایی و هدایت آنان اقدام می شود وبه این ترتیب ضمن تجمیع توان وامکانات وبهره گیری مناسب ازظرفیت ها، از موازی کاری و هدر رفتن وقت وانرژی هم جلوگیری می شود.
وی در ادامه با اشاره به بیمه زائران و خدمات بیمه ای حوادث که در قالب سامانه سماح انجام شد، گفت: پوشش بیمه ای زائران در قبال حوادث در طول سفر اقدامی ارزشمند و ضروری است.
رشیدیان با بیان اینکه حادثه خبر نمی کند ، افزود : طی این ایام حدود 40 نفر از زائران ایرانی به علل مختلف از جمله سکته ، ناراحتی های قلبی و مغزی و غیره جان خود را از دست داده اند و از این میان 18 نفر در سوانح رانندگی جان باختند.
رشیدیان با اشاره به موضوع سازماندهی امکانات دو مجموعه بیمه ایران وهلال احمر تصریح کرد: با ایجاد هماهنگی بین شرح وظایف و خدمات دو سازمان برای ارائه خدمت مناسب و درخور در این حوزه به زائران برنامه ریزی شده است.
رئیس سازمان حج و زیارت همچنین با اشاره به ازدحام جمعیت در ورودی های خاک عراق و نابسامانی قیمت های حمل و نقل از سوی خودروهای عراقی وافزایش چند برابری و سوء استفاده عده ای از این شرایط، خواستار پیگیری موضوع از سوی سفیر کشورمان برای اقدام دولت عراق در نظارت و ساماندهی این موضوع شد.
وی عنوان کرد: اگر در این رابطه اقدامی نشود وضعیت از این هم بدتر می شود.
** محدودیت زیرساختهای عراق وضرورت توزیع زائران در بازه زمانی طولانی تر
سفیر جمهوری اسلامی و رئیس ستاد اربعین در عراق هم طی این دیدار گفت : زیرساخت های عراق محدود است و آمادگی و ظرفیت پاسخگویی به این حجم گسترده زائر را ندارد.
ایرج مسجدی افزود: با توجه به این شرایط نیاز است با برنامه ریزی و هماهنگی منسجم و مطلوب تر توزیع زائران ایرانی و سفرشان به عراق در فاصله زمانی طولانی تر انجام شود تا جمعیت به جای حضور یکباره، به صورت مناسب در فاصله زمانی توزیع شده تاهم امکان زیارت مقبولتر آنان و هم ارائه خدمات بهتر فراهم شود.
وی ادامه داد: بدین منظور اطلاع رسانی صحیح و سریع به مردم برای ورود و نیز نحوه حضور، بویژه اقامت کوتاه مدت با توجه به شرایط این ایام و جمعیت گسترده زائران می تواند به مدیریت شرایط و امکانات کمک کند.