تقوا و اخلاص دو شرط قبولی عمل

حجت الاسلام والمسلیمن رفیعی در جمع عزاداران حسینی در حرم مطهر امام حسین(ع) تقوی و اخلاص را دو شرط قبولی اعمال نزد خداوند دانست.

به گزارش خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع رسانی حج از کربلای معلا، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی سخنران بعثه مقام معظم رهبری در جمع زائران ایرانی در حرم حسینی "تقوا" و "اخلاص" را دو شرط از شروط قبولی اعمال دانست و افزود: اعمال نیک انسان علاوه بر اینکه باید بدون منت انجام شود، باید در انجام آن تقوا و اخلاص نیز باشد.


حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان حدیثی از امام علی (ع) تصریح کرد: "صِفَتانِ لا یقْبَلُ اللهُ سُبْحانَهُ اَلْاَعْمالَ اِلا بِهِما اَلتُّقی وَ الاِخْلاصُ" خداوند سبحان اعمال نیک را اگر دو خصلت تقوا(پرهیز از گناه) و اخلاص نداشته باشد نمی پذیرد.


وی در توضیح این حدیث افزود: هر عملی که پیکره آن نیک و خیر محسوب شود چه اعمال واجب مانند نماز و روزه و چه مستحبات، باید مقرون و همراه با دوخصلت تقوا و اخلاص باشد تا پذیرفته شود.


وی با بیان اینکه فراوانی اعمال ملاک نیست بلکه پذیرش آن نزد خداوند اهمیت دارد که باید بر مبنای "اخلاص" باشد، ابراز کرد: امیرمومنان امام علی(ع) در این زمینه می فرمایند: چندان دنبال کثرت اعمال نباشید بلکه پذیرش الهی آن را در نظر بگیرید.


این استاد حوزه با اشاره به داستان هابیل و قابیل افزود: در داستان هابیل و قابیل آنچه که موجب پذیرش هدیه هابیل شد تقوای او در عمل بود نه میزان هدیه ای که به درگاه خداوند آورده بود و به همین دلیل است که فقها در کتب فقهی خود بر این موضوع تأکید دارند که شرایط صحت یک عمل با شرایط قبول آن متفاوت است.


 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران