پویش «سهم من از اربعین» راه اندازی شد پویش «سهم من از اربعین» راه اندازی شد پویش «سهم من از اربعین» راه اندازی شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
پویش «سهم من از اربعین» راه اندازی شد پویش «سهم من از اربعین» راه اندازی شد پویش «سهم من از اربعین» راه اندازی شد پویش «سهم من از اربعین» راه اندازی شد پویش «سهم من از اربعین» راه اندازی شد

پویش «سهم من از اربعین» راه اندازی شد

رئیس کمیته اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین از افرادی که علاقه‌مند به سهیم شدن در ثواب خدمت به زائران اربعین هستند خواست به پویش «سهم من از اربعین» بپیوندند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حسن پلارک، رئیس کمیته اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با توجه به روند حضور زائران ایرانی در مراسم اربعین و ثبت‌نام‌های انجام شده در سامانه سماح، گفت: به احتمال زیاد تعداد زائران ایرانی به سه و نیم میلیون نفر خواهد رسید.


وی در پاسخ به این سؤال که آیا تعداد موکب‌های موجود پاسخگوی نیاز زائران است؟ گفت: حدود دو هزار و ۵۰۵ موکب در مراسم امسال در حال خدمت هستند و تمام موکب‌هایی که صلاحیت آنها تأیید شده بود پروانه فعالیت دریافت کرده‌اند. این در حالی است که سال گذشته دو هزار و ۸۰ موکب ایرانی در اربعین حضور داشتند. ۴۵ درصد این موکب‌ها در داخل ایران و بقیه در خاک عراق فعال هستند و تاکنون مشکلی در ارائه خدمات رخ نداده است.


پلارک مشکل به وجود آمده در ارائه خدمات به زائران را مربوط به چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته گذشته دانست که با حجم بسیار زیاد زائران مواجه شده و کشور عراق نیز امکان انتقال زائران از مرزها را نداشت.


وی گفت: حدود ۲۰۰ هزار نفر از مرز شلمچه عبور کردند که بی‌سابقه بود و عراق نتوانست این زائران را از مرزها به سمت شهرهای مذهبی منتقل کند، به همین دلیل زائران در پشت مرزها تجمع کردند و نیاز به دریافت خدمات داشتند که با همکاری دو طرف این مشکل رفع شد. البته مشکلی در داخل ایران وجود نداشت بلکه در پشت مرز ایران در کشور عراق کمبود آب و خدمات به وجود آمد.


زائران در بازگشت نباید در مرزها توقف داشته باشند


رئیس کمیته اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین نگرانی کنونی را مرحله بازگشت زائران اعلام کرد و گفت: در هفته جاری روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه پیک ازدحام مرحله رفت زائران و در هفته آینده نیز از روز شنبه تا سه‌شنبه پیک بازگشت زائران را خواهیم داشت. اکنون در حال بسیج اتوبوس و امکانات حمل و نقل هستیم تا زائران را به سرعت از مرزها به داخل کشور منتقل کنیم چرا که در این بازه زمانی حدود دو میلیون زائر به کشور باز می‌گردند که نباید به هیچ عنوان در مرزها توقف داشته باشند.


وی در پاسخ به این سؤال که آیا کمبود مواد غذایی یا آب در موکب‌ها وجود دارد؟ گفت: در حال حاضر خیر. موکب‌های ایرانی در عراق به اندازه کافی تجهیزات با خود برده‌اند اما موکب‌های ایرانی که در مرزها مستقر هستند در اصل به شش میلیون نفر خدمات ارائه می‌دهند چرا که یک‌بار به بیش از سه میلیون زائر در مسیر رفت خدمات ارائه داده‌اند و یک‌بار هم در هنگام بازگشت به همان تعداد خدمات ارائه خواهند کرد، پس نیاز در این مناطق بیشتر است.


پلارک افزود: اگر شرایطی پیش بیاید که زائران در مرزها مجبور به توقف شوند، مصرف مواد غذایی، آب و ... افزایش پیدا می‌کند، بنابراین تمهیداتی اندیشیده شده که به سرعت زائران از مرزها منتقل شوند تا گرفتار مشکلاتی که هنگام رفت مواجه آن شده‌اند، نشوند.


پویش «سهم من از اربعین»


وی در پایان سخنان خود از مردم به ویژه جاماندگان اربعین خواست به پویش «سهم من از اربعین» بپیوندند و افزود: مردمی که نتوانستند در مراسم اربعین شرکت کنند و علاقه‌مند هستند در زمره خادمان اربعین باشند، می‌توانند با شماره‌گیری ستاره ۷۸۰ ستاره ۱۰۴۰ مربع در خدمات‌رسانی به زائران مشارکت داشته باشند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران