سفیر ایران: زائر ایرانی سختی‌های پیاده‌روی اربعین را بشناسد سفیر ایران: زائر ایرانی سختی‌های پیاده‌روی اربعین را بشناسد سفیر ایران: زائر ایرانی سختی‌های پیاده‌روی اربعین را بشناسد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سفیر ایران: زائر ایرانی سختی‌های پیاده‌روی اربعین را بشناسد سفیر ایران: زائر ایرانی سختی‌های پیاده‌روی اربعین را بشناسد سفیر ایران: زائر ایرانی سختی‌های پیاده‌روی اربعین را بشناسد سفیر ایران: زائر ایرانی سختی‌های پیاده‌روی اربعین را بشناسد سفیر ایران: زائر ایرانی سختی‌های پیاده‌روی اربعین را بشناسد

سفیر ایران: زائر ایرانی سختی‌های پیاده‌روی اربعین را بشناسد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد گفت که پیاده روی اربعین ویژگی‎ها و سختی‌های گاه گریزناپذیر دارد که زائر ایرانی باید آن را بداند و مطابق آن و بر اساس وقت و توان خود، سفرش را برنامه ریزی کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، "ایرج مسجدی" در جریان بازدید از موکب های اربعینی در شهر کاظمین (ع) در جمع گروهی از موکب داران از استان های مختلف کشور گفت: همه تلاش برادران عراقی و ملت و دولت این کشور فراهم کردن بستر و فضای مناسب برای تسهیل سفر و زیارت زائران از جمله زائران ایرانی است و ما مسئولان و نیز موکب داران و خادمان هم در این خصوص وظیفه داریم به برادران عراقی  کمک و بهترین امکانات را برای زائر فراهم کنیم اما در ذات مراسم پیاده روی سختی هایی هست که زائر باید آن را در نظر بگیرد.


وی گفت: بدلیل حضور میلیون ها زائر در یک بازه زمانی کوتاه در شهرهای مقدس عراق، با مشکل عدم تناسب میان زیرساخت ها، ظرفیت ها وامکانات کشور عراق مواجه می شویم که سختی های این سفر را از سایر ایام سال بیشتر می کند.


رییس ستاد اربعین مستقر در عراق گفت: فرهنگ پیاده روی اربعین در نزد زائر عراقی و زائر ایرانی متفاوت است، زائر عراقی از دورترین نقاط جنوب و شمال عراق پای پیاده  به سمت کربلا حرکت می کند و صدها کیلومتر پیاده روی می کند و چشم انتظار وسیله نقیله یا دیگر امکانات از سوی دولت نیست اما خیلی از زائران ایرانی عمدتا مسیر پیاده روی را تنها از نجف تا کربلا می دانند و برخی نیز انتظار فراهم شدن همه امکانات از سوی میزبان و نیز دولت ایران و عراق را دارند.


وی با تاکید بر این که خدمت به زائران امام حسین (ع) یک افتخار بزرگ است و هر بار که ما از مسوولان عراقی بابت تلاش ها و میزبانی گرمشان قدردانی می کنیم، آنها اظهار شرمندگی می کنند که چرا بهتر و بیشتر نتوانسته اند به زائران حسینی خدمت کنند، گفت: ما نیز در ستاد اربعین همین نگاه را داریم که باید همه امکانات فراهم شود اما زائر ایرانی نیز باید بداند که ضعف زیرساخت ها و حضور چندین میلیون زائر در یک زمان مشخص، مشکلات و سختی هایی را بر این سفر تحمیل می کند و بعضا گریزناپذیر است.  


سفیر جمهوری اسلامی ایران گفت: نباید فراموش کنیم که اصل میزبانی در اربعین با ملت عزیز و سخاوتمند عراق است و نیز دولت و نیروهای نظامی و امنیتی این کشور که شبانه روز در تلاش هستند تا امنیت زائران را تامین کنند و دولت و ملت ایران نیز  در بخش کوچکی از این کار بزرگ، مشارکت دارند.


مسجدی با قدردانی از دولت و ملت عراق افزود: ما نیز افتخار می کنیم همانطور که هنگام جنگ با داعش و بازسازی عتبات عالیات در کنار دولت و ملت عراق بودیم، در خدمت رسانی به زائران اربعین نیز در کنار شما هستیم.


وی امضای توافقنامه اربعین طی سالجاری را از اتفاقات بسیار مهم در روابط دو کشور دانست و گفت: امروز بسیاری از تسهیلات مربوط به اربعین از جمله ورود کامیون های حامل تجیهزات موکب داران و استقرار و فعالیت آنها مرهون این توافقنامه است. 


سفیر ایران در عراق، صدور ویزا بصورت رایگان در طول سال و لغو آن در ماههای محرم و صفر را از دیگر اتفاقات مهم در روابط دو کشور دانست و گفت که جمهوری اسلامی ایران نیز متقابلا  و پس از اربعین، روادید سفر به ایران را برای برادران عراقی به مدت ۶۵ روز لغو می کند.


در این جلسه فرمانده تیپ ۸ پلیس فدرال عراق مامور تامین امنیت کاظمین نیز طی سخنانی ضمن خوشامدگویی به سفیر، موکب داران و زائران ایرانی، خدمت به زائران امام حسین (ع) را افتخاری برای ملت، دولت و نیروهای نظامی کشورش دانست و گفت: ایرانی ها برادران ما هستند و هیچ چیز نمی تواند دو ملت برادر را از یکدیگر جدا کند. 


همچنین سردار شوشتری جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور و تعدادی از موکب داران از استان های مختلف کشور شرح مختصری از اقدامات انجام شده در جذب کمک های مردمی و سازماندهی و استقرار مواکب در کاظمین و نحوه خدمات رسانی به زائران حسینی در این شهر ارائه کردند. 


رییس ستاد اربعین مستقر در عراق همچنین با بازدید از موکب های مختلف مردمی از استان های مختلف کشور که برای خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی در کاظمین مستقر هستند، از نزدیک با مسائل و مشکلات متولیان آن آشنا شد و از تلاش های آنان و نیز طرف عراقی در بهتر شدن وضعیت اسکان و تغذیه زائران پر تعداد ایرانی در این شهر مقدس در مقایسه با سالهای قبل قدردانی کرد. 


گفتنی است: یکی از تفاوت های مهم نحوه برگزاری زیارت اربعین میان ایرانی ها و عراقی ها این است که پیاده روی، حضور و برقراری  موکب های خدمت رسانی به زائران در فرهنگ عراق، در مسیرهای منتهی به کربلای معلا متمرکز است و تا ظهر روز اربعین اغلب جمع آوری می شود اما زائران ایرانی با غنیمت دانستن فرصت سفر به کشور عراق سعی می کنند به همه شهرهای مقدس از جمله کاظمین و سامرا نیز سفر و در آن کم و بیش اقامت داشته باشند، امری که بدلیل کثرت جمعیت در ایام زیارت اربعین، کار اسکان و تغذیه را با دشوارهایی روبرو می کند.


ستاد بازسازی عتبات عالیات با در نظر گرفتن همین موضوع، طی سالهای اخیر با بسیج امکانات نهادها و افراد خیر در ایران، اقدام به برپایی موکب های ایرانی در محورهای کاظمین و سامرا و نیز جلب همکاری موکب های عراقی در ادامه فعالیت تا چند روز پس از روز اربعین کرده است. تعداد موکب های ایرانی  مستقر در عراق امسال به ۱۹۰۰ رسیده است که در محورهای مختلف زیارتی عراق مستقر هستند و به زائران ایرانی و غیر ایرانی خدمات دهی می کنند.


بیش از ۱۰ هزار موکب از عراق  و ۲۱ کشور دیگر جهان امسال در کربلا مستقر شده و به زائران خدمات رسانی می کنند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران