ضرورت ورود دانشگاهیان به عرصه تبیین ابعاد علمی اربعین ضرورت ورود دانشگاهیان به عرصه تبیین ابعاد علمی اربعین ضرورت ورود دانشگاهیان به عرصه تبیین ابعاد علمی اربعین بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ضرورت ورود دانشگاهیان به عرصه تبیین ابعاد علمی اربعین ضرورت ورود دانشگاهیان به عرصه تبیین ابعاد علمی اربعین ضرورت ورود دانشگاهیان به عرصه تبیین ابعاد علمی اربعین ضرورت ورود دانشگاهیان به عرصه تبیین ابعاد علمی اربعین ضرورت ورود دانشگاهیان به عرصه تبیین ابعاد علمی اربعین

ضرورت ورود دانشگاهیان به عرصه تبیین ابعاد علمی اربعین

منیر عبدالعال الدعمی، استاد دانشگاه کربلا گفت: پیاده‌روی اربعین علاوه بر تجمع عظیم معنوی، مضامینی را همچون همزیستی فرهنگ‌ها و نژداها، بخشش و امنیت دارد که باید دانشگاهیان با تحقیقات و مطالعات علمی این جوانب ارزشمند را تبیین کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، منیر عبدالعال الدعمی، عضو هیئت علمی دانشگاه کربلا و رئیس شعبه اتحادیه دانشگاهیان عراق در کربلا، در گفت‌وگو با ایکنا گفت: پیاده‌روی اربعین امروز به یک پدیده ارزشمند جهانی تبدیل شده است که افرادی از قومیت‌ها، مذاهب، ادیان و نژادهای مختلف در آن حضور می‌یابند.



وی با تأکید بر اینکه امام حسین(ع) و نهضت والای حسینی مختص پیروان مذهب تشیع نیست، اظهار کرد: اباعبدالله الحسین(ع) شخصیتی آزاده و نمونه‌ بارز آزادگی است که الگویی وارسته برای همه آزادگان جهان به شمار می‌آید. همچنین، پیاده‌روی اربعین نباید به‌ مثابه پدیده‌ای ایرانی ــ عراقی جلوه داده شود و همزیستی مسالمت‌آمیز نژادها و فرهنگ‌های مختلف جلوه بارز این واقعه است.



این استاد دانشگاه کربلا در پاسخ به پرسشی درباره وظیفه حکومت‌های اسلامی به‌ ویژه عراق و جمهوری اسلامی ایران درباره پیاده‌روی اربعین بیان کرد: این پدیده معنوی امروز به جلوه‌ای برای نشان دادن اقتدار جهان اسلام و تشیع تبدیل شده است و علاوه بر ایران و عراق، دیگر کشورهای اسلامی نیز وظیفه دارند که در این زمینه کمک کنند و برای برپایی هرچه بهتر این مراسم و خدمت‌رسانی زائران و فراهم کردن زمینه حضور میلیونی مردم همکاری کنند.



برگزاری سمینارهای علمی



عبدالعال الدعمی آرامش، بخشش، مهمان‌نوازی، آزادگی، دوستی و محبت و نگاه انسانی داشتن را از دیگر شاخصه‌های پیاده‌روی اربعین دانست و بر ضرورت برگزاری سمینارها و نشست‌های علمی در حاشیه این مراسم با هدف تبیین ابعاد و جوانب فرهنگ اربعین حسینی تأکید کرد.
 


وی گفت: باید از گفته ارزشمند امام حسین(ع) در هنگام خروج از مدینه منوره به کربلا که فرمودند: «همانا من از روى سبک‌سرى و گردن‌کشى و نیز براى ایجاد فساد و ستمگرى دست به این قیام نزدم، بلکه براى اصلاح اوضاع امت جدّم قیام کردم و مى‏‌خواهم امر به‏ معروف‏ ونهى از منکر کنم، و به روش جدّم و پدرم على بن ابى طالب علیه السلام عمل کنم»، بهره بگیریم و در این زمینه آگاهی‌بخشی کنیم که قیام امام حسین(ع) نهضتی اصلاحی و آزادی‌خواه بود و بهتر است در حاشیه اربعین این جنبه آزادی‌خواهی و عدالت‌خواهی بیشتر تبیین شود.



توطئه تضعیف اربعین



رئیس شعبه اتحادیه دانشگاهیان عراق در کربلا در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به توطئه‌ها و اقداماتی که با حمایت برخی قدرت‌های جهانی برای تضعیف راهپیمایی اربعین و دور کردن این پدیده از رسالت اصلی خود در جریان است، تصریح کرد: باید به سمینارها، کارگاه‌ها و همایش‌های علمی در راستای تأکید بر ارزش این آرمان و معرفی آن همراه جلوه‌های والایش توجه ویژه‌ای شود و وظیفه افراد دانشگاهی در این زمینه بسیار مهم است.



اربعین؛ امتداد نهضت حسینی



وی گفت: در راهپیمایی اربعین حسینی مردم از اقشار و گروه‌های مختلف حضور دارند و آزادی‌خواهی و عدالت‌طلبی و مقابله با دیکته‌های استعمار و استکبار جهانی از آرمان‌های اصلی این زائران است که همان امتداد و مسیر نهضت حسینی محسوب می‌شود.



عبدالعال الدعمی درباره مهم‌ترین آثار تربیتی و اجتماعی اربعین ابراز کرد: از آنجا که در پیاده‌روی اربعین افراد خردسال و مسن، زن و مرد، دانشگاهی و غیردانشگاهی و عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) از قشرهای مختلف حضور دارند، این پدیده می‌تواند کلاس تربیتی مهمی باشد و نظم اجتماعی، احترام به حقوق دیگران، احترام به بزرگترها و افراد مسن، فداکاری و ازخودگذشتگی و... از جمله مسائلی است که در این پدیده معنوی می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.



استراحتگاه‌های قرآنی



این استاد دانشگاه عراق به برپایی استراحتگاه‌های قرآنی و سخنرانی‌های دینی ــ فقهی در حاشیه راهپیمایی اربعین اشاره کرد و گفت: استراحتگاه‌های قرآنی که عموماً از سوی مؤسسات قرآنی وابسته به آستان‌های مقدس عراق برگزار می‌شود، فرصتی مهم برای تشویق جوانان و نوجوانان به حفظ و تلاوت قرآن و آموزش سوره فاتحه و سوره‌های کوتاه کلام وحی به آن‌هاست.
 


وی درباره مهم‌ترین ویژگی‌ها و صفاتی که زائران پیاده‌روی مراسم اربعین حسینی باید به آن آراسته باشند، بیان کرد: زائران باید حامل صفت‌های انسانی، اخلاقی و ارزش‌های والایی همچون صلح‌طلبی و عدالت‌خواهی باشند تا این ارزش‌های مهم در میان کودکانمان فرهنگ‌سازی و نهادینه شود.



منیر عبدالعال الدعمی در پایان از برپایی سومین همایش بین‌المللی اربعین حسینی که ۸ مهرماه امسال در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، تمجید کرد و گفت: دانشگاه کربلا نیز در نظر دارد کنفرانسی بین‌المللی با حضور دانشگاهیان و صاحب‌نظرانی از کشورهای مختلف جهان به منظور راهکارها و سازوکارهای تبیین جنبه‌های علمی، انسانی، اخلاقی، آزادی‌طلبی و عدالت‌خواهی این پدیده برگزار کند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران