پیش‌بینی حضور ۸ میلیون زائر رضوی در ایام شهادت حضرت رضا(ع) پیش‌بینی حضور ۸ میلیون زائر رضوی در ایام شهادت حضرت رضا(ع) پیش‌بینی حضور ۸ میلیون زائر رضوی در ایام شهادت حضرت رضا(ع) بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
پیش‌بینی حضور ۸ میلیون زائر رضوی در ایام شهادت حضرت رضا(ع) پیش‌بینی حضور ۸ میلیون زائر رضوی در ایام شهادت حضرت رضا(ع) پیش‌بینی حضور ۸ میلیون زائر رضوی در ایام شهادت حضرت رضا(ع) پیش‌بینی حضور ۸ میلیون زائر رضوی در ایام شهادت حضرت رضا(ع) پیش‌بینی حضور ۸ میلیون زائر رضوی در ایام شهادت حضرت رضا(ع)

پیش‌بینی حضور ۸ میلیون زائر رضوی در ایام شهادت حضرت رضا(ع)

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی ویژه برنامه‌های مذهبی و فرهنگــی بارگاه ملکوتی امام رضــا(ع) در دهه پایانی ماه صفر با شعار محوری «همراه با امام در برابر مستکبران» را تشریح کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین شریعتی‌نژاد معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی ویژه برنامه‌های مذهبی و فرهنگــی بارگاه ملکوتی امام رضــا(ع) در دهه پایانی ماه صفر با شعار محوری «همراه با امام در برابر مستکبران» را تشریح کرد.


حجت‌الاسلام والمسلمین حسین شریعتی‌نژاد در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: برنامه‌های معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی در دهه پایانی ماه صفر با محوریت مناسبت‌های اربعین حسینی، ارتحال پیامبر گرامی اسلام(ص)، شهادت سبط اکبر حضرت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت حضرت امام رضا (ع) تنظیم شده است.


وی ادامه داد: جلسات هیئت‌های اندیشه‌ورز، ویژه این مناسبت از دو ماه پیش تشکیل و نظام موضوعات برنامه‌های این ایام تهیه و به سایر حوزه‌ها ابلاغ شد و بر این اساس برای تبیین مفهوم محوری ابلاغ شده، شعار اصلی و محوری برنامه‌های امسال در دهه پایانی ماه صفر سال ۱۳۹۸، «همراه با امام در برابر مستکبران» مشخص شد.


*پیش‌بینی حضور ۸ میلیون زائر در مشهدالرضا(ع)


این مقام مسئول با اشاره به اینکه مطابق پیش‌بینی‌های انجام شده از سوی مراجع و دستگاه‌های مربوط، حدود ۸ میلیون زائر در دهه پایانی ماه صفر در مشهدالرضا(ع) و برای زیارت بارگاه مطهر امام هشتم(ع) حضور می‌یابند، افزود: از این میزان، حدود ۷۰۰ هزار نفر به عنوان زائران پیاده به مشهد مقدس مشرف می‌شوند و حدود ۴۰ درصد از تعداد کل زائران پیش‌بینی شده نیز، هموطنان آذری‌زبان و زائران آذری‌زبان از کشورهای آذربایجان و ترکیه خواهند بود که در دهه آخر ماه صفر به زیارت حرم مطهر حضرت ثامن‌الائمه(ع) مشرف می‌شوند.


وی متذکر شد: عمده زائرانی که در دهه پایانی ماه صفر به مشهد مقدس مشرف می‌شوند در قالب هیئت‌های مذهبی و دسته‌جات عزاداری از شهرها و استان‌های مختلف ایران اسلامی هستند که خود را در این ایام به مشهد مقدس و بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) می‌رسانند و آستان قدس رضوی هم برای تکریم این هیئت‌ها، برنامه‌های مذهبی و دینی متعددی را تدارک دیده است.


آیین‌های حرم مطهر رضوی در دهه پایانی ماه صفر


حجت‌الاسلام شریعتی‌نژاد در بیان ویژه‌برنامه‌های معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی در دهه پایانی ماه صفر در حرم منور امام رضا(ع) اظهار کرد: برنامه‌های فرهنگی، مذهبی و دینی این معاونت در هشت سرفصل و در موضوعات گوناگون برای بهره‌مندی زائران تدارک دیده شده که یکی از این برنامه‌ها مربوط به آیین‌های حرم مطهر حضرت ثامن‌الحجج(ع) است.


وی در این باره افزود: آیین خطبه‌خوانی شب شهادت امام رضا(ع) روز دوشنبه ششم آبان ماه مطابق با ۲۹ صفر پس از نماز مغرب و عشا ساعت ۱۸ در صحن انقلاب اسلامی با سخنرانی تولیت معزز آستان قدس رضوی، قرائت خطبه توسط محمد موحدی‌نیا و مرثیه‌سرایی ذاکر اهل بیت(ع) احمد واعظی و با حضور خدام بارگاه مطهر امام هشتم(ع) و میهمانان دعوت شده به این مراسم برگزار می‌شود.


وی در مورد برگزاری آیین شام غریبان امام رضا(ع) هم گفت: این مراسم روز سه‌شنبه هفتم آبان ماه مطابق با ۳۰ صفر پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا ساعت ۱۷:۴۵ در رواق امام خمینی(ره) و با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان و مرثیه‌سرایی ذاکران اهل بیت(ع) محمود کریمی، محمدرضا طاهری، حسین طاهری و میثم مطیعی برگزار می‌شود.


این مقام مسئول اضافه کرد: ویژه‌برنامه شام غریبان با حرکت کاروان خدام از محل سازمان مرکزی آستان قدس رضوی به طرف حرم منور رضوی و تجمع در صحن انقلاب اسلامی نیز روز سه‌شنبه هفتم آبان ماه مطابق با ۳۰ صفر، پس از نماز مغرب و عشا با مرثیه‌سرایی و عزاداری ذاکران اهل بیت(ع) علی ملائکه، مهدی رسولی، میثم مطیعی، هادی الهی و حمید اکبری برگزار می‌شود.


مطابق گفته‌های وی، مراسم بدرقه خدام‌الحسین(ع) جهت حضور در راهپیمایی اربعین حسینی برای خدمتگزاری به زائران پیاده این همایش بی‌نظیر در جهان اسلام هم پیش از این در تاریخ یازدهم مهرماه با حضور و سخنرانی تولیت معزز آستان قدس رضوی در حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد.


از اجتماع دلدادگان اربعین تا اجتماع عزاداران رضوی


معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی در مورد برنامه‌های تبلیغی حرم مطهر امام هشتم(ع) در دهه پایانی ماه صفر گفت: در این دهه حدود ۱۵۰ جلسه مربوط به ویژه‌ برنامه سخنرانی و عزاداری با عنوان «شکوه ایثار» از روز اربعین حسینی تا روز شهادت امام رضا(ع) برگزار می‌شود که در این برنامه‌ها با حضور ۴۰ سخنران و خطیب کشوری از بین علما، اندیشمندان و وعاظ برجسته کشور و ۴۰ نفر از ذاکران، مداحان و مرثیه‌سرایان برجسته کشوری هر روز مراسم سخنرانی، عزاداری و نوحه‌خوانی در رواق‌های امام خمینی(ره)، دارالحجه(عج)، غدیر و ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد، پس از نماز صبح و پیش و پس از نمازهای جماعت ظهر، عصر، مغرب و عشا برای بهره‌مندی زائران برگزار می‌شود.


وی افزود: سخنرانان و خطیبانی همچون آیات عظام و حجج‌اسلام ‌والمسلمین علم‌الهدی، کازرونی، رفیعی، پناهیان، ماندگاری، نظری ‌منفرد، حسینی‌ خراسانی، دری نجف‌آبادی، حسینی‌ بوشهری، اسلامی‌فر، همتیان، عاملی، حسناتی، مهدوی اصفهانی، فرازی‌نیا، عابدینی، دهشت، عزیزی، طباطبایی نسب و... و ذاکران اهل بیت(ع) میثم مطیعی، محمود کریمی، مهدی سلحشور، مهدی رسولی، محمد طاهری، احمد واعظی، برادران قانع، رضا عرفانیان، حجت بحرالعلوم، جعفر ملائکه، امیرعارف و... از جمله سخنرانان، ذاکران و مرثیه‌سرایانی هستند که در این مراسم و جلسات به سخنرانی و ذکر مصیبت اهل بیت عصمت و طهارت(ع) می‌پردازند.


این مقام مسئول همچنین در مورد مراسم اجتماع «دلدادگان اربعین» گفت: در این مراسم که در ظهر روز اربعین حسینی مطابق با ۲۷ مهرماه پس از نماز جماعت ظهر و عصر در صحن جامع رضوی برگزار می‌شود، ذاکران اهل بیت(ع) آقایان: احمدی، مشکینی و کردی به مرثیه‌سرایی، نوحه‌ خوانی و سینه‌زنی می‌پردازند.


حجت‌الاسلام والمسلمین شریعتی‌نژاد به اجتماع عظیم عزاداران رضوی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: مراسم عزاداری، نوحه‌خوانی و سینه‌زنی مربوط به اجتماع عظیم عزاداران رضوی در روز سه‌شنبه هفتم آبان ماه مطابق با ۳۰ صفر در صحن جامع رضوی و پس از نماز جماعت ظهر و عصر با مرثیه‌سرایی آقایان میثم مطیعی، حسین طاهری، علیرضا اسفندیاری و سعید قانع برگزار می‌شود.


اجتماع زائران آذری‌زبان از دیگر مواردی بود که معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی به آن اشاره کرد و افزود: این مراسم در شب شهادت امام رضا(ع) مطابق با ششم آبان ماه (برابر با ۲۹ صفر)، ساعت ۲۰ در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر امام هشتم(ع) با حضور تولیت معزز آستان قدس رضوی،  نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌های آذری‌زبان و سخنرانی آیت‌الله سیدحسن عاملی و مرثیه‌سرایی برخی از ذاکران اهل بیت(ع) از شهرهای تبریز، زنجان، اردبیل، ارومیه و... برگزار می‌شود.


وی در مورد برگزاری مراسم عزاداری ویژه زائران آذری‌زبان از کشورهای همسایه نیز گفت: اجتماع زائران آذری‌زبان از کشورهای آذربایجان و ترکیه در روز شهادت امام رضا(ع) یعنی هفتم آبان ماه مطابق با ۳۰ صفر از ساعت ۹:۳۰ صبح تا اذان ظهر در رواق دارالرحمه با حضور هیئت‌های عزاداری از این دو کشور و با مرثیه‌سرایی ذاکران اهل بیت(ع) آقایان مهدی رسولی، سبزی و همرنگ برگزار می‌شود.


این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش به گردهمایی زائران پیاده اهل سنت اشاره و تصریح کرد: این مراسم در صبح روز شهادت امام رضا(ع) در رواق شیخ طوسی حرم مطهر امام هشتم(ع) برگزار می‌شود.


وی درباره تکریم هیئت‌ها و گروه‌های زیارتی دهه پایانی ماه صفر اظهار کرد: مطابق برنامه‌ریزی انجام شده، ویژه‌برنامه تکریم هیئت‌های مذهبی در زمینه بزرگداشت و تکریم هیئت‌های تأثیرگذار در کشور از نظر تطبیق با شاخصه‌ها و ویژگی‌های هیئت تراز اسلامی، شیعی و انقلابی در پنج مکان از حرم منور رضوی شامل رواق‌های دارالهدایه و غدیر، دارالقران کریم و شبستان‌های نهاوندی و تبریزی مسجد جامع گوهرشاد برگزار می‌شود.


معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی افزود: همچنین مراسم تکریم هیئت‌های تجمیعی در دهه پایانی ماه صفر در رواق امام خمینی(ره) با رعایت شاخص‌ها و موارد مورد نظر در اجرای برنامه‌های فرهنگی و دینی در این آستان ملکوتی و با حضور سخنرانان و ذاکران اهل بیت(ع) از بین همین هیئت‌های تجمیعی برگزار می‌شود که تاکنون حدود ۹۵ هیئت برای شرکت در این مراسم ‌نام‌نویسی کرده و پیش‌بینی می‌شود این رقم به بیش از ۱۰۰ هیئت هم افزایش یابد.


وی در مورد برنامه‌های ویژه بانوان زائرهم گفت: جلسات سخنرانی و سوگواری ویژه خواهران(روزانه ۹ جلسه) هر روز پیش و پس از نمازهای جماعت ظهر، عصر، مغرب و عشا در رواق‌های دارالحکمه، حضرت معصومه(س) و حضرت زهرا(س) و شبستان سبزواری در دهه پایانی ماه صفر برگزار می‌شود.


ویژه برنامه‌هایی برای زائران غیرایرانی


حجت‌الاسلام والمسلمین شریعتی‌نژاد در مورد برنامه‌های ویژه زائران غیرایرانی هم گفت: بسیاری از زائران غیرایرانی نیز در دهه پایانی ماه صفر میهمان حرم مطهر امام هشتم(ع) هستند به همین دلیل ویژه برنامه‌هایی از سوی معاونت تبلیغات اسلامی برای آن‌ها تدارک دیده شده است.


وی اضافه کرد: خیمه امت، ویژه‌برنامه عزاداری هیئت‌های مذهبی از سراسر جهان اسلام با سبک و فرهنگ بومی در حرم مطهر همراه با عزاداری قومیت‌های مختلف ایرانی در محل رواق غدیر، مراسم «در سوگ نبی(ص)، سبط اکبر امام حسن مجتبی(ع) و عالم آل محمد(ع)» شامل سخنرانی، عزاداری، مرثیه‌سرایی و سینه‌زنی، قرائت زیارت اربعین و... ویژه زائران عرب، اردو، آذری و انگلیسی‌زبان، ویژه‌برنامه بانوان رضوی مربوط به بانوان کشور افغانستان و بانوان اردو و عرب‌زبان، برگزاری شب شعر اربعین حسینی ویژه اردوزبانان، اجتماع زائران اردوزبان، اجتماع عظیم هیئت‌های عزاداری کشور افغانستان و... برخی از برنامه‌های پیش‌بینی شده در این زمینه است.


این مقام مسئول متذکر شد: مسابقه بین‌المللی کتابخوانی «العهد و الولاء» ویژه عرب‌زبانان و اردوزبانان هم در زمان برگزاری مراسم و حضور کاروان‌ها، همه روزه صبح‌ها از ساعت ۹:۳۰ الی ۱۱ و عصرها از ساعت ۱۷ الی ۱۹ در محل رواق دارالمرحمه و رواق کوثر برای این دو گروه از زائران غیرایرانی برگزار می‌شود.


ویژه‌برنامه‌هایی برای کودکان و نوجوانان


معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی در مورد ویژه برنامه‌های تدارک دیده شده برای کودکان و نوجوانان اظهار کرد: توزیع کتاب‌های ویژه کودکان با عنوان «من، شال سبز، بابا»، کتاب ‌مجله «کبوتران حرم»، کتاب «روایت یک سفر»، ویژه‌برنامه معارف و سیره رضوی در پایگاه کبوترانه و حکایت آفتاب برای کودکان و نوجوانان، برنامه‌های جنگ کودکان ویژه زائران غیرایرانی(اردو، عربی و آذری‌زبان) در رواق‌های دارالرحمه، کوثر و... از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده برای کودکان و نوجوانان در دهه آخر ماه صفر است.


تولید محصولات فرهنگی برای زائران ایرانی و غیرایرانی


حجت‌الاسلام والمسلمین شریعتی‌نژاد در بخش دیگری از سخنانش به تولید محصولات فرهنگی دهه پایانی ماه صفر برای زائران ایرانی و غیرایرانی اشاره کرد و افزود: محصولات و کتاب‌های متعددی برای این دهه تولید شده است که در این زمینه می‌توان به عمده‌ترین آن‌ها یعنی انتشار و چاپ کتاب «۲۰ حدیث امام رضا(ع)» در بیان و شرح رهبر معظم انقلاب به زبان‌های اردو، آذری، ترکی استانبولی، عربی و انگلیسی و هر کدام به شمارگان ۳ هزار نسخه اشاره کرد.


وی متذکر شد: همچنین کتاب‌های «انسان ۲۵۰ ساله» اثر رهبر معظم انقلاب (به زبان‌های آذری، انگلیسی و عربی)، بچه‌ها و پیامبر(ص) (به زبان‌های آذری، انگلیسی و عربی)، رسم حضور(به زبان آذری)، سفر با خورشید (به زبان آذری)، امام رضا(ع) از دیدگاه اهل سنت، امام رضا(ع) و کودک، پا به پای آفتاب و... از دیگر تولیدات و محصولات فرهنگی برای توزیع بین زائران در این دهه است.


| شناسه مطلب: 98062




مشهد امام رضا



مطالب مرتبط

نظرات کاربران