بُعد عبادی اربعین برای مردم تبیین شود
رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم با بیان اینکه اربعین یک حرکت مهم عبادی است و از این ظرفیت مهم عبادی باید استفاده سیاسی هم شود، گفت: باید این بُعد بیشتر برای مردم تبیین شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجتالاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم، رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم، در گفتوگو با ایکنا با اشاره به حرکت بیبدیل پیادهروی اربعین، گفت: در اربعین ظرفیت بسیار مهمی برای تحقق اهداف اسلام در عرصه سیاسی و مقاومت در برابر دشمنان وجود دارد، ولی نباید تنها به این جنبه توجه کنیم، بلکه اربعین علاوه بر این کارکرد، جزء مناسک و شعائر عبادی است.
وی افزود: خداوند متعال عبادات مختلفی را برای ما تشریع فرموده است؛ مثلاً در آیات مختلف امر به اقامه نماز و پرداخت زکات کرده؛ از جمله فرموده است: «وَجَاهِدُوا فِی اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ هُوَ اجْتَبَاکُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَیْکُمْ فِی الدِّینِ مِنْ حَرَجٍ مِلَّةَ أَبِیکُمْ إِبْرَاهِیمَ هُوَ سَمَّاکُمُ الْمُسْلِمِینَ مِنْ قَبْلُ وَفِی هَذَا لِیَکُونَ الرَّسُولُ شَهِیدًا عَلَیْکُمْ وَتَکُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ فَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّکَاةَ وَاعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلَاکُمْ فَنِعْمَ الْمَوْلَى وَنِعْمَ النَّصِیرُ»(حج/۷۸)؛ در این آیه شریفه بر جهاد در راه خدا، اقامه نماز و پرداخت زکات توصیه شده است.
رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم با بیان اینکه در این آیه بر ادای حق جهاد تأکید شده است، تصریح کرد: بر این اساس، جهاد از سوی خداوند عبادت تلقی شده است و حضور در حماسه پیادهروی اربعین هم با نگاه عبادی، جهاد است و وقتی انسان از خانه خود بیرون میرود تا وقتی که بازمیگردد برای او عبادت و جهاد محسوب میشود.
این قرآنپژوه با اشاره به اینکه باید اهمیت حضور در پیادهروی اربعین از این منظر برای مردم تبیین شود، اظهار کرد: امام عسکری(ع) در روایت معروف در مورد اربعین فرمودند که نشانه مومن پنج چیز است؛ عَلاماتُ المؤمنِ خَمسٌ: صَلَواتُ إحدی و خَمسینَ، و زیارةُ الأربعینَ، و التَّخَتُّم بِالیَمینِ، و تَعفیرُ الجَبینِِ، و الجَهْرُ بِبسم اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ؛ «نشانههای مؤمن پنج چیز است: اول: نماز پنجاه و یک رکعت (واجب و نافله در طول شبانه روز). دوم: زیارة اربعین حضرت سیدالشهداء علیه السلام. سوم: انگشتر در دست راست نمودن. چهارم: پیشانی بر خاک گذاردن. پنجم: بلند گفتن بسم الله الرّحمن الرّحیم در نمازهای جهریه (صبح، مغرب و عشاء).»
وی افزود: براساس این روایت، یکی از این نشانهها زیارت اربعین است و آن طور که امام فرمودند باید در مسیر حرکت به سمت زیارت کربلا قرائت و اجرا شود تا آیینی عبادی شود.
یوسفی مقدم ادامه داد: اینکه در روایات گفته شده کسی که به زیارت امام حسین(ع) میرود چقدر ثواب برای او نوشته میشود و از قدم اولی که در این راه بر میدارد چندهزار فرشته او را مشایعت میکنند و چقدر ثواب برایش نوشته میشود دال بر اهمیت این مسئله است و این ثواب و ابعاد بزرگ این عبادت باید برای مردم چه در مسیر و چه قبل و بعد از آن تبیین شود تا مردم نگاه صرف سیاسی نداشته باشند و حرکت عظیم پیادهروی اربعین را پدیدهای عبادی تلقی کنند.
رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم با تصریح براینکه اربعین حرکت مهم عبادی است و از این ظرفیت مهم عبادی تا بتوانیم استفاده سیاسی هم باید بکنیم، ابراز کرد: یک مسلمان با رفتن به زیارت اربعین با یک تیر چند هدف را میزند و تحقق میبخشد؛ یعنی هم یک عبادت را در کارنامه عمل خود ثبت می کند و از طرف دیگر مشت محکمی هم بر دهان استکبار و آمریکا و بدخواهان ملت ایران و امت اسلامی میزند.
یوسفی مقدم تصریح کرد: اربعین هم عبادتی الهی و هم حرکتی سیاسی است؛ این مسئله باید در زیارت اربعین کاملاً محسوس باشد و فرد احساس کند همه حرکت او عبادی است که جنبه سیاسی هم دارد.