مشتاقان زیارت اربعین «جاماندگان» نیستند/ درس‌های اربعین را از یاد نبریم مشتاقان زیارت اربعین «جاماندگان» نیستند/ درس‌های اربعین را از یاد نبریم مشتاقان زیارت اربعین «جاماندگان» نیستند/ درس‌های اربعین را از یاد نبریم بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مشتاقان زیارت اربعین «جاماندگان» نیستند/ درس‌های اربعین را از یاد نبریم مشتاقان زیارت اربعین «جاماندگان» نیستند/ درس‌های اربعین را از یاد نبریم مشتاقان زیارت اربعین «جاماندگان» نیستند/ درس‌های اربعین را از یاد نبریم مشتاقان زیارت اربعین «جاماندگان» نیستند/ درس‌های اربعین را از یاد نبریم مشتاقان زیارت اربعین «جاماندگان» نیستند/ درس‌های اربعین را از یاد نبریم

مشتاقان زیارت اربعین «جاماندگان» نیستند/ درس‌های اربعین را از یاد نبریم

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ضمن برشمردن درس‌هایی از اربعین اظهار کرد: همه کسانی که از عمق دل خطاب به امام حسین(ع) می‌گویند: «یا لیتنا کنا معک؛ ای کاش با تو بودیم»، در ثواب همراهی ایشان سهیم می‌شوند لذا مشتاقان زیارت اربعین در پیاده‌روی امروز، جاماندگان نیستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل ازایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، امروز شنبه(۲۷ مهرماه)، در جمع عزاداران اربعین حسینی در آستان حضرت عبدالعظیم (ع) اظهار کرد: هر ساله بر شکوه و عظمت پیاده‌روی اربعین افزوده می‌شود، طی چند روز گذشته که در کربلای معلی حضور داشتم اظهار ارادت زائران به شهدای کربلا را می‌دیدم، زائران واقعاً با جان و دل آرزو داشتند که در سال ۶۱ هجری حاضر می‌شدند و حسین ابن علی(ع) را یاری می‌کردند.


وی افزود: وقتی در این راه به چهره کسانی که پیاده‌روی می‌کردند، می‌نگریستم تحول قلوب و دگرگونی باطنی آن‌ها را احساس می‌کردم، همچنین در مسیر اهل سنت و تعدادی از مسیحیان را دیدم که در کنار شیعیان پیاده‌روی می‌کردند، به واقع باید ببینیم فرزند زهرای اطهر(ع) در عاشورا چه کرد که دل‌ها اینگونه متوجه اوست. جالب است بدانید موکب بزرگی در کربلا به دست فردی مسیحی از کشور سوریه دایر شده است.


زائرانی در ایران


نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه گفت: مردم ایران نیز امروز با راهپیمایی خود نشان دادند که اگر در کربلا زائر امام حسین(ع) نیستید در کنار امامزادگان واجب التعظیم همچون حضرت عبدالعظیم(ع) با شعار لبیک یا حسین عرض ارادت می‌کنند. بعضی فکر می‌کنند آن‌هایی که در ایران بوده‌اند و نتوانسته‌اند به زیارت اربعین بروند، جامانده اربعین هستند در حالی که اینگونه نیست.


وی افزود: از نبی گرامی اسلام(ص) درباره غزوه تبوک روایتی نقل است، لشکرکشی تبوک با سختی انجام شد و از آن با نام جیش‌العسرة در تاریخ اسلام یاد می‌شود، برخی از افراد دوست داشتند خدمت پیامبر(ص) باشند اما توفیق پیدا نکردند، پیامبر(ص) فرمودند این‌ها همراه ما بودند و ثواب بردند، نیروهای رزمنده‌ای که همراه ما بودند، بخاطر حضورشان ثواب بردند و آن‌هایی که نتوانسته بودند، حاضر شوند بخاطر لطف خدا ثواب می‌برند.


ای کاش با تو بودیم


حجت‌الاسلام والمسلمین نواب ادامه داد: کسانی که از عمق دل خطاب به امام حسین(ع) می‌گویند: یا لیتنا کنا معک، ای کاش با تو بودیم، در ثواب همراهی امام حسین(ع) سهیم می‌شوند. حضرت علی(ع) در سخنی می‌فرمایند به قدر نیت انسان‌ها خداوند به آن‌ها عطا می‌کند، ممکن است کسی بگوید ای کاش می‌توانستم بیمارستانی در شهر بسازم و برای افراد آسیب‌پذیر مجانی خدمت ارائه می‌دادم، خدای کریم به این بنده که به فکر بندگان خداست بی‌توجه نیست و به او ثواب ویژه عنایت می‌کند. لذا افراد حاضر در پیاده‌روی امروز، حتماً ثواب زیارت امام حسین(ع) را کسب کرده‌اند.


درس‌های اربعین


نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اظهار کرد: اربعین به اندازه صفحه تاریخ درس دارد، باید پیام‌های عاشورا و اربعین را در خود نهادینه کنیم، اگر از فردا که دوباره سر کار می‌رویم، مثل روزهای قبل از اربعین باشیم، آن موقع نمی‌توانیم ادعای لبیک گفتن به امام حسین(ع) داشته باشیم. کاری که برای خدا انجام می‌دهید، بدانید ماندگار می‌شود. امروز هزار و ۳۸۰ سال از عاشورا می‌گذرد، اتفاقاً عاشورا در مهرماه بوده است، به تقویم ما ۲۱ مهر سال ۵۹ شمسی بوده است، چون قیام عاشورا برای خدا بود، چنین ماندگار شد. ای بسا خیلی از شما کار ضروری هم داشته اید اما همراه کاروان زائران اربعین شده‌اید.


وی افزود: اولین درس اربعین روشنگری و پویایی است، امام حسین(ع) برای اینکه مردم را از جهالت نجات دهد قیام کرد. ایشان به مردم فهماند که نمی‌توان ادعای مسلمانی کرد و در عین حال از کاخ سبز معاویه تبعیت کرد. ایشان فرمود: هر کسی که به مردم بدهکار است در لشکر من نباشد. رعایت حق‌الناس خیلی است، همه‌اش مالی نیست، گاهی حق‌الناس وقت مردم است. نباید وقت مردم را تضییع کنیم. همین الان که برای شما صحبت می‌کنم اگر مطلبی آماده نداشته باشم و وقت شما را بگیرم، حق‌الناس را تضییع کرده‌ام.


وی در ادامه گفت: دومین پیام اربعین، عزتمندی و اقتدار است، امام حسین(ع) حاضر شد خود و فرزندانش به شهادت برسند اما دین خدا زیر پا گذاشته نشود. سومین پیام اربعین، مقاومت و عدم سستی است. دشمن می‌خواهد راه معاویه را در کشورهای اسلامی حاکم کند، راه معامله با دنیاگراها و دنیادارهاست، دشمن اسلامی را می‌خواهد که با رژیم صهیونیستی دست بدهد، امام حسین(ع) برای اینکه اسلام بنی امیه حاکم نشود، جان خود را از دست داد. راه امروز کربلا را جوانان رشیدی که در دوران جنگ تحمیلی مقاومت نشان دادند، باز کردند.


حجت‌الاسلام والمسلمین نواب اضافه کرد: درس دیگر اربعین هدایتگری اهل بیت(ع) و شخص امام حسین(ع) است. یادمان نرود که یکی از مصادیق اعلای امر به معروف و نهی از منکر حرکت امام حسین(ع) بود. پنجمین پیام اربعین، فراگیری در مخاطبان است و در صف نماز جماعت امروز، فقط شیعیان و اهل سنت هستند اما در اربعین امام حسین(ع) مسیحی‌ها و حتی برخی اهل کتاب دیگر هم حضور پیدا می‌کنند. چون حسین(ع) را وارث حضرت آدم و پیامبران الهی می‌دانند.


وی در پایان گفت: درس دیگر، افتخارآفرینی است، کسی که راه حسین(ع) را بپیماید مثل شهید حججی افتخار‌آفرین می‌شود. هر کس این راه را برود مدال افتخار از حسین ابن علی(ع) می‌گیرد. باید تلاش کنیم هر چه قدر می‌توانیم در مسیر پرافتخار امام حسین(ع) قرار بگیریم.




نظرات کاربران