آیت‌الله کعبی تأکید کرد: راهپیمایی اربعین؛ ظرفیتی برای تحکیم روابط ملل مسلمان

عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به برگزاری باشکوه راهپیمایی اربعین گفت: لازم است از تجربیات برآمده از این راهپیمایی در طول سال برای تحکیم روابط ملت‌های مسلمان و مستقل و آزادی‌خواه و امیدبخشی و الهام‌آفرینی به محور مقاومت استفاده شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، آیت‌الله عباس کعبی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره دستاوردهای راهپیمایی اربعین امسال به ویژه با توجه به توطئه‌های جبهه عربی ـ غربی ـ عبری در عراق برای کمرنگ کردن این مراسم گفت: راهپیمایی جهانی اربعین به مثابه رسانه ایمانی و جهادی قیام عاشوراست که ظرفیت بی‌پایانی در بسیج امت اسلام و حرکت به سمت امت‌سازی و تمدن‌سازی دارد.


افزایش صمیمیت دو ملت ایران و عراق


وی ادامه داد: بحمدلله راهپیمایی امسال علیرغم توطئه‌ها و کینه‌توزی‌ها، باشکوه و امنیت و وحدت و یکپارچگی بیشتر از قبل برگزار شد و افرادی از ملیت‌ها و ادیان مختلف در آن حضور پیدا کردند. نکته مهم راهپیمایی امسال صمیمیت و برادری مشهودتر و بیشتر دو ملت ایران و عراق بود و تلاش‌ها و هماهنگی مسئولان دو کشور در کنار خدمات‌رسانی بی‌شائبه و گسترده نیروهای مردمی باعث شد که این راهپیمایی به نحو احسن برگزار شود.


کعبی اظهار کرد: لازم است از تجربیات برآمده از راهپیمایی اربعین در طول سال برای تحکیم روابط ملت‌های مسلمان و مستقل و آزادی‌خواه، امیدبخشی و الهام‌آفرینی به محور مقاومت و مقابله با توطئه‌ها و فتنه‌انگیزی‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی استفاده شود.


ضرورت استفاده از ظرفیت زائران اربعین در انتقال پیام اسلام ناب


عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: من امسال توفیق حضور در این راهپیمایی را داشتم و شاهد موجی از احساسات باشکوه و ناب ایمانی و ولایی همراه با بصیرت و احساس عزت و عظمت و پیروزی در زائران حسینی بودم. این انسان‌های مصمم با تجدید بیعت با امام حسین(ع) و حرکت در این مسیر می‌توانند گام‌های بزرگی در تقویت وحدت امت اسلامی بردارند و لازم است خود این افراد پس از این سفر معنوی و سیاسی ارتباط خود را با زائران سایر کشورها حفظ و آن را به صورت شبکه‌ای گسترش دهند و از این طریق پیام اسلام ناب و قیام عاشورا را از طریق فضای مجازی به اقصی نقاط دنیا انتقال دهند و زمینه جذب سایر افراد را به این حرکت باشکوه و معنادار در دنیای امروز فراهم کنند.


وی افزود: از طرفی نهادهای مذهبی و تبلیغاتی نیز باید از ظرفیت و تجربه این افراد در اشاعه و گسترش معارف دینی و اهل‌بیتی در بین سایر ملل استفاده کنند تا مواجهه فعال و هجومی با جنگ نرم دشمنان در زمینه اسلام‌هراسی انجام شود.


نقش هم‌افزای پیوند حج و اربعین 


آیت‌الله کعبی درباره ظرفیت‌های پیوند میان حج و اربعین به جای در تقابل قرار دادن این دو مراسم گفت: حج پایگاه توحید است و اربعین پایگاه جهاد و شهادت است و حج در سایه وجود اربعین باشکوه برگزار می‌شود و اگر اربعین باشکوه و در مدار تقویت روحیه جهاد، شهادت و مقاومت شکل نگیرد، توحید به شعاری بی‌محتوا تبدیل می‌شود.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: در روایات فراوانی آمده که بیعت و زیارت امام جزو شرایط حج توحیدی است. از این منظر اربعین می‌تواند نقش مؤثری در غنی‌کردن و معنابخشی به پیام حج داشته باشد و هر دو در کنار هم می‌توانند در افزایش وحدت امت اسلامی نقشی هم‌افزا ایفا کنند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران