آمارهایی از پیاده‌روی اربعین‌ ۹۸ آمارهایی از پیاده‌روی اربعین‌ ۹۸ آمارهایی از پیاده‌روی اربعین‌ ۹۸ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آمارهایی از پیاده‌روی اربعین‌ ۹۸ آمارهایی از پیاده‌روی اربعین‌ ۹۸ آمارهایی از پیاده‌روی اربعین‌ ۹۸ آمارهایی از پیاده‌روی اربعین‌ ۹۸ آمارهایی از پیاده‌روی اربعین‌ ۹۸

آمارهایی از پیاده‌روی اربعین‌ ۹۸

زائران اربعین حسینی امسال ۶۵ درصد مرد و ۳۵ درصد خانم بودند که در این میان ۳ هزار و ۲۴۱ زائر زیر یک سال، ۷۰ هزار زائر زیر ۵ سال و بیش از ۲ هزار زائر بالای ۸۵ سال بودند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از ایکنا امسال نیز با سفر میلیونی زائران به عتبات عالیات در ایام اربعین، برگ دیگری از حیات و بالندگی نهضت بزرگ عاشورا به نمایش گذاشته شد و فرصتی بی‌نظیر را در اختیار پیروان اهل‌بیت(ع) جهت معرفی این نهضت و حماسه بزرگ گذاشت.



پیاده‌روی زائران و عشاق ثارالله(ع) در ایام اربعین از شهر‌های مختلف عراق به سوی کربلا هر سال با شور و اشتیاق بیشتری انجام می‌شود و امسال نیز شاهد صحنه‌های زیبایی بودیم که در هیچ جای دنیا نمی‌توان مانند آن را یافت.



در مراسم امسال بنا بر اعلام مرکز آمار و پژوهش‌های الکفیل وابسته به آستان مقدس حضرت ابوالفضل(ع) آمار زائران حسینی در اربعین «۱۵ میلیون و ۲۲۹ هزار و ۹۵۵ نفر» بود. براساس این گزارش تعداد زوار وارد شده از دروازه‌های ورودی اصلی شهر کربلا، امسال برای چهارمین سال متوالی به صورت الکترونیکی ثبت شد. این آمار براساس ۵ دروازه ورودی اصلی به شهر مقدس کربلا یعنی «بغداد - کربلا، نجف - کربلا، بابل - کربلا، حسینیه - کربلا و حر- کربلا» محاسبه شده است.



طبق آمار از تاریخ ۶ صفر تا نیمه روز اربعین(۲۰ صفر) سال ۱۴۴۱ هجری قمری، تعداد زائران «۱۵ میلیون و ۲۲۹ هزار و ۹۵۵ نفر» برآورد شده است. این در حالی است که در سال گذشته (۱۴۴۰ هجری قمری) تعداد زائران «۱۵ میلیون ۳۲۲ هزار و ۹۴۹ نفر» بود. در سال ۱۴۳۹ هم تعداد زائران «۱۳ میلیون ۸۷۴ هزار و ۸۱۸ نفر» بود و در سال قبل از آن (۱۴۳۸) نیز تعداد زائران «۱۱ میلیون و ۲۱۰ هزار و ۳۶۷ نفر» اعلام شد.



در کشور ما نیز بنا بر اساس اعلام مراجع رسمی در سامانه سماح ویژه ثبت‌نام زائران اربعین در مجموع بالغ بر ۳ میلیون و ۳۳۰ هزار نفر برای سفر ایام اربعین حسینی ثبت‌نام کردند. سال گذشته نیز بالغ بر ۲ میلیون نفر ثبت‌نام کردند و به سفر اربعین رفتند و امسال آمار‌ها حاکی از آن است که از ابتدای ماه صفر تاکنون در مجموع بالغ بر سه‌میلیون و ۶۴ هزار زائر از کسانی که در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند از نقاط مختلف عازم عراق و کربلای معلی شده‌اند.



همچنین بر اساس آمار‌های منتشر شده از سوی ناجا، بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از هموطنان کشورمان در مراسم اربعین امسال شرکت کردند. در این رویداد گروه‌های سنی مختلف از جمله افراد زیر یک سال تا سالمندان بالای ۸۰ سال برای حضور در مراسم اربعین به کشور عراق سفر کردند.



در این میان جوانان متولد دهه ۶۰ یا افراد ۳۰ الی ۴۰ سال با جمعیتی بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر بیشترین میزان مشارکت در این رویداد را داشتند. بر اساس آمار‌ جمعیت هلال احمر کشور، ۵۲۵ هزار نفر از زائران اربعین ۹۸ را افراد ۲۰ الی ۳۰ سال، ۵۹۷ هزار نفر را افراد ۴۰ الی ۵۰ سال و ۵۳۷ هزار نفر را زائران ۵۰ الی ۶۰ ساله تشکیل داده‌اند.


 


زائران بالای ۶۰ سال نیز با جمعیتی برابر با ۲۹۳ نفر و نوجوانان ۱۰ الی ۲۰ سال نیز با ۲۹۱ هزار نفر، دیگر زائران اربعین ۹۸ بودند. به علاوه ۱۹۸ هزار نفر از زائران اربعین ۹۸ را کودکان و خردسالان کم‌تر از یک تا ۱۰ سال را تشکیل دادند.



امسال ۶۵ درصد از زائران، مرد و ۳۵ درصد آن‌ها خانم بودند. به طور دقیق ۳ هزار و ۲۴۱ زائر در اربعین زیر یک سال، ۷۰ هزار زائر زیر ۵ سال و بیش از ۲ هزار زائر بالای ۸۵ سال بودند. در اربعین امسال بیشترین زائران به جوان‌ها اختصاص داشت و عمده زائران ما در سال جاری از سنین ۱۵ تا ۵۵ سال بودند و کم‌ترین آمار مربوط به زائران بالای ۸۰ سال با جمعیت ۱۰ هزار نفر بود.


 


در خصوص مرز‌ها نیز مرز مهران امسال پذیرای ۵۶ درصد زائران بوده است. ۵۴ درصد زائران از مرز شلمچه، ۱۱ درصد از مرز چذابه و ۵ درصد از مرز خسروی تردد کردند و ۴ درصد تردد‌ها نیز از طریق مرز‌های هوایی صورت گرفت. اربعین امسال با رشد ۷۴ درصدی زائران روبه رو بود. سال گذشته یک میلیون و ۷۶۰ هزار زائر به عتبات سفر کردند و این در حالی است که امسال به ۳ میلیون و ۷۵ هزار زائر افزایش یافت. سال گذشته ۱۵۲ هزار زائر غیرایرانی داشتیم، این در حالی است که امسال به ۲۰۵ هزار زائر افزایش یافت و در واقع با رشد ۳۵ درصدی اتباع غیرایرانی در سفر اربعین روبه‌رو بودیم.



بر اساس آمار‌های ناجا امسال حدود ۶۵ درصد سهم حمل و نقل برعهده مردم بود و البته امسال زیرساخت‌ها نسبت به سال گذشته در وضعیت مطلوبی قرار داشت و حدود ۳۰ درصد پارکینگ‌ها توسعه یافته بود. همچنین در اربعین سال ۹۸ حدود ۲ میلیون و ۱۱ هزار سند مسافرتی و برگ تردد چاپ شد که سال گذشته این میزان ۸۹۵ هزار مورد بود.


| شناسه مطلب: 98184




اربعین حسینی آمار



نظرات کاربران