نماینده ولیفقیه در امور حج و زیارت:
فعالیتهای حجتالاسلام واثقی احیای امر دین است
حجتالاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب نماینده ولیفقیه در امور حج و زیارت در بیستمین دوره عصر کتاب ویژه بزرگداشت حجتالاسلام والمسلمین حسین واثقی احیاگر آثار امامیه در سرزمین وحی با اشاره به اهمیت مکارم اخلاق و احیای دین گفت: فعالیتهای علمی که حجتالاسلام واثقی انجام میدهند احیای امر دین است و این توفیقی که خداوند بردوش ایشان نهاده گوارایشان باد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، بیستمین دوره عصر کتاب ویژه بزرگداشت حجت الاسلام والمسلمین حسین واثقی احیاگر آثار امامیه در سرزمین وحی عصر روز گذشته با حضور نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، علامه اشکوری و محقق برجسته استاد جلالی و دیگر فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی در خانه کتاب برگزار شد.
حجتالاسلام والمسلمین نواب: فعالیتهای حجتالاسلام واثقی احیای امر دین است
حجتالاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب نماینده ولیفقیه در امور حج و زیارت در این مراسم با اشاره به اهمیت مکارم اخلاق گفت: اخلاق، خودسازی و انسان سازی، بر پژوهش که آن هم بسیار والاست، برتری دارد. مکارم اخلاق، اساس بعثت پیامبران است و خداوند پیامبرش را با عنوان «وَ اِنَّکَ لَعَلَیٰ خُلُقٍ عَظیم» توصیف فرموده است.
نماینده ولیفقیه در امور حج و زیارت اخلاق را مهمترین ویژگی حجتالاسلام واثقی دانست و گفت: از سالهای دور توفیق آشنایی و همکاری با ایشان را داشتهام؛ او در این سالها جز فداکاری و ایثار در راه برنامههای دینی، دغدغهای نداشته است.
وی گفت: برنامه تدریس حجتالاسلام واثقی کمتر از فعالیتها و کارهای پژوهشی او نیست و البته ایشان در تبلیغ دین و خدمت به زائران بیت الله الحرام در کسوت روحانی کاروان نیز پیشتاز بوده است. باید به حق گفت که؛ تلاش، فعالیت، اخلاص و فداکاری در راه دین از ویژگی های ممتاز ایشان است.
سرپرست حجاج ایرانی، کتاب حجه الوداع را که روایتی از چگونگی آخرین حج پیامبر عظیم الشان اسلام است از یادگارهای ایشان دانست و گفت: بسیاری از نسخ خطی درباره حرمین شریفین را این عالم دینی احیا کرده است که اگر به این مهم همت نمی گماشت، ممکن بود در گذر زمان از بین می رفت.
نماینده ولیفقیه در امور حج و زیارت در پایان افزود: خیلیها آرزو دارند که بتوانند قلم به دست بگیرند و احیاگر دین باشند اما نمیتوانند. کاری که حجتالاسلام واثقی انجام میدهند احیای امر دین است و این توفیقی که خداوند بردوش ایشان نهاده گوارایشان باد.
حسینیپور: واثقی میراثداری شیعه را انجام داده است
نیکنام حسینیپور مدیر عامل خانه کتاب در ابتدای این مراسم اظهار داشت: حجتالاسلام والمسلمین حسین واثقی ازجمله پژوهشگران سختکوشی است که به تنهایی کار یک نهاد دولتی را انجام داده و افکار گذشتگان را به آینده منتقل کرده است.
وی گفت: سختکوشی از جمله ویژگیهای استاد واثقی است. ایشان تا متوجه شدند به دو شهر مکه و مدینه پرداخته نشده است، نگارش کتاب «ذخیره حرمین شریفین» را آغاز کردند و در زمینه شیعه میراثداری کردند. وی این شهرها را از زاویه دید شیعی تدوین کردند.
مدیرعامل خانه کتاب تصریح کرد: شناخت شخصیتهای شیعی کار سادهای نیست و آثار ایشان در این زمینه بینظیر است. تنها بودن ایشان در کارهایشان که با اخلاص و عشق همراه بوده، موجب برکات زیادی شده است.
در ادامه این مراسم علیاکبر زمانینژاد پیام آیت الله رضا استادی درخصوص خدمات «حجتالاسلام حسین واثقی» را قرائت کرد.
رحمتی: پژوهشهای واثقی بنیادین و موجب باز شدن زمینههای جدید پژوهش است
محمدکاظم رحمتی در ادامه این مراسم در سخنانی پیرامون شخصیت حسین واثقی گفت: کسانی که در حوزه تاریخ تشیع کار کردهاند میدانند که ما در این زمینه مشکل منابع داریم چرا که مراکز علمی همواره به دلایل مختلف جابهجا شده لذا منابع یکپارچهای وجود ندارد.
وی گفت: درباره منطقه بحرین قدیم کمبود منابع وجود دارد درحالی که دراین منطقه شیعیان وجود داشتند و قدیمیترین مسجد خلیج فارس در نزدیک منامه وجود دارد که نام ۱۲ امام در آن ذکر شده است.
این پژوهشگر درخصوص فعالیتهای حجتالاسلام حسین واثقی گفت: فعالیتهای استاد واثقی بازسازی تاریخ وسیع شیعه در دو شهر مکه و مدینه از منابع خطی است؛ اتفاقی که برای تحقق آن با سختیهای زیادی روبرو شدهاند.
رحمتی پژوهشهای استاد واثقی را پژوهشهای بنیادی دانست و تاکید کرد: برخی از پژوهشها موجب باز شدن زمینه برای پژوهشهای جدید میشود که خدمات استاد واثقی از همین دسته میباشند.
خامهیار: تخصصگرایی و روشی ویژه دو شاخصه کارهای واثقی است
احمد خامهیار پژوهشگر نیز به دو ویژگی اصلی در کار استاد واثقی که پژوهشهای ایشان را شاخص میکند اشاره کرد و گفت: ویژگی اول تخصصگرایی در حوزه مطالعاتی خاص است که در بین پژوهشگران ایرانی کمتر دیده میشود.
وی افزود: شیوه و روش استاد واثقی در استفاده از نسخههای خطی ویژگی دوم ایشان است. نسخههای خطی اسناد تاریخی هستند لذا ما به اطلاعات این نسخهها در کارهای معتبر نیاز داریم که واثقی به خوبی از آنها بهره گرفته است.
این پژوهشگر تاکید کرد: استفاده حداکثری استاد واثقی از نسخههای خطی موجب میشود که کارهای پژوهشی ایشان از سایر فعالیتهای پژوهشی متمایز باشد. وی همه دادههای مربوط به کتابت شیعی را گردآوری کرده که موجب میشود به خوبی متوجه تأثیرگذاری شیعه باشیم.
حجت الاسلام حافظیان: برخی از پژوهشها تقلید است، نه تحقیق
حجتالاسلام حافظیان هم در خصوص ملاکهای پژوهش معیار گفت: اولین بحث در پژوهش انتخاب موضوع پژوهش میباشد چرا که بازار کتاب پر از کتابهای تکراری است که مطالب آنها تکرار شده است.
وی گفت: امتیاز دیگر پژوهش برتر، منابع و ماخذ مورد استفاده یک پژوهش است. برخی از پژوهشها تقلید است، نه تحقیق. آنگاه یک پژوهش معتبر است که منابع جدید داشته باشد و اطلاعات بکر و ناب درآن موجب بزند. نسخههای خطی و غیر چاپی اسناد مورد غفلت قرار گرفته شده حوزههای علمیه است.
این پژوهشگر تصریح کرد: فهرستهای نسخههای خطی یک دست و هماهنگ نیست بلکه نیازمند تحقیق و پژوهش است که «حسین واثقی» در این مسائل وارد شده است. استاد واثقی تابع و مقلد نیست بلکه دیگران درپی ایشان هستند چراکه او خود دارای دقت و ظرافت در کار است.
حجت الاسلام واثقی: اساتید بر آثار جوانان تقریظ بنویسند
در ادامه این مراسم از حجتالاسلام حسین واثقی تجلیل شد و سپس وی از زحمات خانه کتاب و حضار تقدیر کرد و درسخنانی اظهار داشت: امیرالمومنین در چنین مقامی میفرمایند: «خدایا من را بهتر از آنچه دیگران میپندارند قرار ده و خطاهای من را که کسی از آنها مطلع نیست بیامرز».
وی گفت: امیدواریم محققان عمرشان را صرف اتفاقی کنند تا خلایی را پر کند. نسخههایی که ما به آن مراجعه میکنیم، آثار تاریخی نیست. ۳۰۰ هزار عنوان نسخه خطی را خواندهام و مطالب را جمع کردهام تا از هزار نسخه خطی بهره بگیریم و یک کتاب بنویسیم.
این پژوهشگر برجسته برلزوم تقریظنویسی اساتید بر آثار پژوهشگران جوانان تاکید کرد و گفت: از اساتید خواهش میکنم برآثار شاگردهایشان تقریظ بنویسند. باید افقهای جدید را شناسایی کرد و عمر را در آن صرف نمود تا فردا جوابگوی اهل بیت (ع) باشیم. کارهای ما گام نخستین بود و دیگران باید این راه را ادامه دهند.
واثقی تصریح کرد: گفته میشود که روحانیون نسبت به تاریخ ایران بی اهمیتاند، نه؛ ما در آثارمان علاوه بر تاریخ شیعه، تاریخ ایران را نیز نوشتهایم.