اخلاق پسا اربعینی

پیراون جبهه مقاومت در عرصه فردی و جمعی در پسا اربعین وظایفی بر عهده دارند که از آن می‌توان با عنوان اخلاق پسا اربعینی یاد کرد. این اخلاق بر حفظ و تقویت داشته‌های ایمانی، آماده‌سازی روحی و معنوی، عمق‌بخشی بیشتر به سفر اربعین با رجوع به منابع اسلامی، آشنایی با ابعاد شخصیت اهل بیت(ع) و تبلیغ هرچه بیشتر حضور و آماده‌سازی دیگران تأکید دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، محمدعلی مشایخی‌پور، استادیار گروه معارف دانشگاه جامع امام حسین(ع)، در یادداشتی برای خبرگزاری ایکنا، به بررسی اخلاق پسا اربعینی پرداخته و آن را از دو منظر فردی و جمعی تشریح کرده است. مشروح این یادداشت در ادامه از نظر می‌گذرد.

یکی از نشانه‌های مؤمن زیارت اربعین است، اربعین نشانه نصرت الهی برای یاری مؤمنان است، زیارت امام حسین با حج مقبول همراه رسول خدا(ص) و زیارت خدا در عرش خدا برابری می‌کند، گریه بر سیدالشهدا(ع) از نماز شب بالاتر است. راه قدس از کربلا می‌گذرد، شروع جاذبه مغناطیسی حسینی در روز اربعین است. اربعین قوت اسلام است، اربعین قوت جبهه مقاومت است، اربعین رسانه پرقدرت عاشورا است. راهپیمایی اربعین یک پدیده فوق‌العاده عظیمی است، الان هنوز همه مردم عالم، حسین(ع) را نمی‌شناسند و این تقصیر ماست؛ چون برای سیدالشهدا(ع) طوری فریاد نزدیم که همه عالم صدای ما را بشنود و... این‌ها بخشی از جملاتی است که امامان و اعاظم شیعه پیرامون سیدالشهدا(ع) کربلا و اربعینش بیان داشته‌اند.

هر کدام از این جملات حاوی نکاتی ارزشمند است که هریک اگر دقیق مورد بررسی و موشکافی دقیق قرار گیرد، هزاران نکته از آن می‌تراود که عمق و عظمت وجودی آن‌ها را نمایانگر است، لیکن در یک جمله کلی و خلاصه می‌توان گفت همه این جملات با قالب‌های مختلفی که دارند ترجمان ارتباط وثیق کربلا و ظهور حضرت حجت است. پیر جماران آن عارف و عامل حقیقت‌بین بدون دلیل سخن از راه قدس از کربلا می‌گذرد، نگفته است. کربلایی که دیروز صحنه تقابل اوج کفر با اوج اسلام بوده است و قدسی که امروزه نقطه مرکزی اوج تقابل کفر با اسلام است و اگر قرار باشد تقابلی صورت گیرد یکی از سنگر‌های کلیدی که اول بار باید توسط جبهه مقاومت فتح شد و آن را از اسارت کفر درآورد قدس و سرزمین‌های اشغالی است.

حرارت عشقی که کاخ یزید را ذوب می‌کند

از سوی دیگر اگر دقتی چند در تلاش جبهه کفر و گاو‌های شیرده‌اش برای تشنج‌آفرینی در عراق در پیش یا و هنگامه اربعین داشته باشیم می‌توان به درک رسید که دشمن خود نیز به این واقعیت دست پیدا کرده که قرار است حسین(ع) و کربلا و اربعینش کاخ یزیدی‌شان را برافکند و حرارت عشق حسینی آنان را ذوب کند و از هستی ساقطشان نماید؛ فلذا تلاش دارند تمام عِده و عُدّه خود را متمرکز سازند بلکه از حضور مشتاقان دلداده و جهان‌گیری روزافزون آن اندکی بکاهند.

البته باید به آن‌ها گفت که دیروز شیرزنی، چون زینب کبری (علیها السلام) و کودکی، چون سجاد(ع) دشمن با بن دندان مسلح و برخوردار از عقبه تبلیغاتی را در هم پیچید و یاد و نام دین خدا را زنده نگه داشت و به وسعت تاریخ عمق بخشید، لیکن امروزه میلیون‌ها مرد و زن پا به رکاب و آماده‌ای که تنها منتظر اشاره ولیشان هستند تا کاری کارستان کنند و بساط کفر و استکبار را در هر نقطه‌ای از جهان درهم شکنند. تجربه دفاع مقدس و نیز مقابله با داعش برآمده از زحمت ۲۰ ساله جبهه کفر تنها نمونه‌هایی از مقابله و آمادگی است.

مغناطیس حسینی

باید قدر حسین و شورآفرینی و هدایت و راهبری‌اش را دانست؛ چه قدرت و منطق و مغناطیسی، چون حسین(ع) این کشته راه خدا می‌تواند قریب به چهل میلیون جمعیت را از هر نژاد و قوم و مکتب و مذهبی را چونان پروانه‌ای عاشق گرد شمع وجودش جمع سازد و حاضر باشد همه هستی خود را برای محبوبش فدا نماید؛ چه چیزی می‌تواند عاشق عرب‌نژادی را به تکاپو وادارد که یکسال همه هم و غم خود را برای جمع توشه‌ای برای پذیرایی از زوار حسینی گذارد و از جان و دل در این مسیر قدم گذارد و از زوار حسینی با همه داشته‌هایش پذیرایی نماید.

چه چیزی می‌تواند جوانی را که در معرض انواع و اقسام حقیقی و مجازی از ابزار‌های منحرفانه قرار دهد بهتر از عشق حسینی دستگیری و هدایت کند و در جاده کربلا قرار دهد؛ چه رسانه‌ای قوی‌تر از حسین و شهادت و اربعینش می‌تواند با صدای رسا دل‌ها از هر رنگ و نژاد و رنگ و گروه و قبیله‌ای را در یکجا کنار هم جمع آورد و متحدشان سازد. جان کلام آنکه حسین (ع) و اربعینش تابلوی رنگارنگ از صحنه‌های بی‌نظیر عشق و علاقه شور و شعور است که باید به شایستگی و بایستگی از ظرفیت وجودی آن نهایت استفاده را کرد.

قبل از هر چیز باید از میزبانی شایسته مردم عراق صمیمانه تشکر کرد، مردمی که عاشقانه و خالصانه داشته‌های خود را در طبق اخلاص گذاشتند و به میدان آوردند و با تمام وجود از زوار حسینی پذیرایی کردند. باید قدردان این همه لطف و همکاری و همراهی بود. خداوند متعال اجر عظیم دنیوی و اخروی به آنان عطا نماید.

وظایف پسا اربعین

مع‌الوصف پیروان جبهه مقاومت در عرصه فردی و جمعی در پسا اربعین وظایفی برعهده دارند که از آن با عنوان اخلاق پسا اربعینی یاد کرده‌ایم. درعرصه فردی آنان که در این مسیر قدم گذاشتند باید بدانند به واسطه هر قدم و هر رنجی که کشیده‌اند پاداشی ویژه برای آنان است. اربعین مانور قدرت حق‌مداران خداجوست و تولای خدامحوران و تبری کفرپیشگان است، این تولی و تبری در پیشگاه الهی اجر مضاعف دارد و ترس و واهمه‌ای عظیم در دل دشمنان اندازد. حسینیون باید بیش از گذشته در حفظ و تقویت داشته‌های ایمانی خود کوشش نمایند.

زیارت امام حسین(ع) آمرزنده گناهان انسان و سبک‌باری و سبک‌بالی به دنبال آورد و این فرصت را باید مغتنم شمرد و بیش از گذشته خود را به خدا و اهل بیت(ع) قریب سازیم. فراوان ابزار‌ها مادی حقیقی و مجازی در کمین نشسته که داشته‌های ایمانی‌مان را از ما بگیرند و یا حداقل از توسعه و ترقی آن‌ها جلوگیری نمایند؛ فلذا حفظ و توسعه و تعمیق داشته‌های این سفر بسیار بسیار مهم است. نکته بعد آماده‌سازی روحی و معنوی هرچه بیشتر خود برای اربعین سال بعد و افزودن عمق وجودی آن است. مطمئناً در این سفر برخی از فرصت‌ها را از دست داده‌ایم یا اینکه بهتر می‌توانستیم از آن‌ها استفاده کنیم. تأمل در اصلاح فرصت‌های احتمالی از دست‌رفته یک اقدام مهم است.

عمق‌بخشی به سفر

یکی از بهترین اقدامات برای عمق‌بخشی بیشتر سفر اربعین، رجوع به منابع اسلامی و آشنایی بیشتر با اهل بیت مکرم(ع) و دستیابی هرچه بیشتر به ابعاد شخصیت وجودی این سرآمدان عالم هستی است. مبداء و مقصد پیاده-روی نجف و کربلا است؛ نجف مدفن مولا علی(ع) و کربلا مدفن فرزند برومندش حسین بن علی(ع) است. آشنایی با شخصیت وجودی این دو شخصیت بزرگوار بیش از بیش کیفیت پیاده‌روی اربعین ما را متحول خواهد کرد. آشنایی با شخصیت ذخیره اهل بیت و فرزند برومند سیدالشهدا حضرت حجت(ع) ضرورت دارد. خداوند سیدالشهدا و اربعین را ذخیره مکتوم خود برای ظهور قرار داده است و شواهد نیز براین قضیه صحه می‌گذارد فلذا باید گفت هدف اصلی قدم‌گذاری در مسیر زیارت حسین لبیک به حضرت حجت(ع) و اعلام آمادگی برای حضور در لشکر ایشان است و به طور طبیعی شناخت هرچه بیشتر شخصیت حضرت حجت(ع) به عنوان منجی عالم بشریت ضرورتی اساسی برای حق‌دوستان است.

رفتار دیگری که باید در پسا اربعین به آن عنایت داشته باشیم، تبلیغ هرچه بیشتر حضور و آماده‌سازی جسمی و روحی دیگران در این حرکت بابرکت است. حسین(ع) باید به جهانیان شناخته شود تا آن زمان که حضرت مهدی(ع) در کنار کعبه اعلام ظهور کند و خود را فرزند حسین(ع) و منتقم خونش برمی‌شمارد برای عالمیان حسین(ع) و شهادت و کربلایش غریب و ناآشنا نباشد و همین نکته خود نیز ارتباط کربلا با ظهور حضرت حجت را نیز صحه بیشتر گذارد و...

اخلاق پسا اربعینی جمعی

در عرصه جمعی و در اخلاق پسا اربعینی جمعی باید گفت برای کسانی که در مسیر اسلام و انقلاب فعالانه نشان‌دار و بی‌نشان و در لباس‌های مختلف در حال خدمت هستند. قبل از هرچیز تشکیل قرارگاهی جامع و بزرگ متشکل از متخصصان عرصه‌های مختلف ضرورت دارد؛ قرارگاهی که برنامه‌ریزی جامع‌الاطراف را دنبال کند و همه فعالیت‌های پراکنده را در ذیل خود سامان می‌دهد تا با رفع نقایص گذشته و هم‌افزایی برای فعالیت‌های آینده، زمینه‌ها را برای اتفاقات بزرگتر فراهم سازند. جبهه حق به واسطه برخی تکروی‌ها، تشتت‌ها و ناهماهنگی‌ها ضربه‌هایی خورده که فرج و گشایش‌ها را به تأخیر انداخته است و سختی و رنج برای آنان به دنبال آورده است؛ فلذا باید با وحدت و هم‌افزایی و هماهنگی حداکثری وارد میدان شود و یا با برنامه‌ریزی البته جهادی اهداف متعالی خود را دنبال کند.

مع‌الاسف به دنبال پایان برخی مناسبت‌ها عملاً تا سال بعد همه چیز به فراموشی سپرده می‌شود و همه چیز تعطیل می‌شود. برنامه اربعین با همه برنامه‌ها تفاوت ماهوی دارد باید برنامه‌ای برای تداوم و حضور هرروزه آن در زندگی همه دلدادگان فراهم آورد و از قالب‌ها و ظرفیت‌های نرم و سخت و حقیقی و مجازی برای حضور سیدالشهدا(ع) و تداوم خط مهدوی استفاده نماند.

قرارگاهی برای همه گروه‌ها

این قرارگاه می‌تواند ظرفیت‌های جبهه مقاومت از هر رنگ و نژاد و در هر شهر و کشوری را سامان دهد و ظرفیت‌های وجودیشان را باهم و در کنار هم بکار گیرد تا زودتر و بهتر از گذشته در مسیر دستیابی به اهداف خود قرار گیرند. البته باید گفت سیدالشهدا(ع) خود وارد میدان شده است و چونان مغناطیسی جذاب همگان را به سوی خود مجذوب ساخته است، لیکن هنوز آوازه حسین(ع) و دعوت وی از مشتاقانش به بسیاری از مناطق کره زمین نرسیده است و هرسال که بگذرد میلیون میلیون بر خیل عاشقانش افزوده شود؛ اراده خدای متعال نیز بر نصرت جبهه حق از کانال اربعین قرار گرفته است. بسیاری از نشانه‌های حتمی و غیرحتمی ظهور نیز به وقوع پیوسته است. اگر کوتاهی کنیم و فعالیت‌های خود را سامان ندهیم دشمن خیل این جمعیت مشتاق را به سوی خود سامان می‌دهد و خداوند متعال نیز فرج و گشایش جبهه حق را به واسطه عدم همراهی آنان به عقب اندازد.

باید زیرساخت‌های لازم را در مسیر پیاده‌روی اربعین فراهم ساخت. فعالیت‌های خودجوش مردمی را مدیریت کرد و خود را برای برگزاری نماز جماعت پرشکوه به پهنای مسیر نجف تا کربلا آماده کرد؛ باید خود را برای برپایی میدانی به وسعت مسیر نجف تا کربلا برای سان فرمانده و رهبر آماده کرد. باید خود را برای اقدامات جهانی آماده کرد تا تمدنی نو درافکند و نتیجه همه مرارت‌های و سختی‌های اول حق‌مدار تا آخرین آن‌ها را به چشم دید و شاهد اهتزاز پرچم اسلام بر هر سنگر کلیدی و غیرکلیدی بود لیکن جبهه باطل برای حفظ بقای خود هم شده از هر اقدام و هر ابزاری بهره گرفته و خواهد گرفت حتی شده همه اختلافات درونی خود را کنار بگذارند تا بتوانند یکپارچه در مقابل امتیازات و داشته‌های جبهه‌های حق بایستند این کار را خواهند کرد. فلذا دیگر هر گونه مسامحه و کوتاهی پذیرفته نیست دیگر وقت بند به آب دادن نیست دیگر وقت از دست دادن فرصت و شرایط مهیا نیست پیاده‌روی میلیونی اربعین بزرگ‌ترین اجتماعی است که کره زمین به خود دیده است و حیف است این جمعیت میلیونی با دل‌های آماده و دلداده بدون برنامه و صرفا با حرکت در مسیر راه تداوم یابد. خدایا همه جبهه حق را درکنار هم و باهم برای برپایی حکومت اسلامی در پهنه هستی توسط فرزند کربلا حجت بن الحسن(ع) توفیق ده.

آمین یا رب الحسین الشهید (ع)




نظرات کاربران