جلسه آسیب‌شناسی اربعین 98 در کربلا برگزار ‌شد جلسه آسیب‌شناسی اربعین 98 در کربلا برگزار ‌شد جلسه آسیب‌شناسی اربعین 98 در کربلا برگزار ‌شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
جلسه آسیب‌شناسی اربعین 98 در کربلا برگزار ‌شد جلسه آسیب‌شناسی اربعین 98 در کربلا برگزار ‌شد جلسه آسیب‌شناسی اربعین 98 در کربلا برگزار ‌شد جلسه آسیب‌شناسی اربعین 98 در کربلا برگزار ‌شد جلسه آسیب‌شناسی اربعین 98 در کربلا برگزار ‌شد

جلسه آسیب‌شناسی اربعین 98 در کربلا برگزار ‌شد

در جلسه‌ای با حضور مسئولان و مدیران اجرایی و فعال در حوزه اربعین 98، نقاط قوت و ضعف اربعین موردبحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع‌رسانی حج از کربلا معلا، در جلسه‌ای با حضور مسئولان و مدیران اجرایی و فعال در حوزه اربعین 98، نقاط قوت و ضعف اربعین موردبحث و بررسی قرار گرفت.ش


بر اساس این گزارش، این جلسه در محل کنسولگری و با حضور مسعود حسینیان سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شهر کربلای معلا برگزار شد.


اربعین 98 بسیار موفقیت‌آمیز برگزار شد


میر مسعود حسینیان سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در این جلسه گفت: علیرغم توطئه‌های دشمنان اربعین امسال به‌خوبی برگزار شد و حدود چهار میلیون زائر از جمهوری اسلامی ایران در مراسم باشکوه اربعین شرکت کردند که باید نقاط قوت آن تقویت و نقاط ضعف آن شناسایی و برای سال آینده برطرف شود.


وی افزود: در اربعین امسال باوجود تراکم جمعیت، اما ترافیک سیالی داشتیم و پیچیدگی خاصی وجود نداشت، خوشبختانه عوامل مثبت فراوان در اربعین 98 وجود داشت که می‌توان این نقاط را تقویت کرد.


سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلای معلا، مدیریت درست مردم در برگشت به ایران، استفاده از وسایل نقلیه شخصی برای سفر به مرزهای زمینی، افزایش و اشتیاق زائران برای نام‌نویسی در سامانه سماح را ازجمله نقاط مثبت اربعین امسال برشمرد.


 


750 هزار زائر در اربعین هر شب در مواکب ایرانی اسکان داده می‌شدند


قاسم سراجان جانشین هماهنگ‌کننده مواکب اربعین کل کشور در این جلسه از اسکان 750 هزار زائر در ایام اربعین حسینی در هر شب در مواکب ایرانی در کربلای معلا خبر داد.


وی افزود: زائران اربعینی امسال از اول صفر وارد عتبات شدند و کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین از 6 صفر، 20 درصد مواکب را فعال کرد که زمان آغاز فعالیت مواکب و خدمات را در ایام مختلف تغییر دادیم.


جانشین هماهنگ‌کننده مواکب اربعین کل کشور خاطرنشان کرد: به‌صورت متوسط هر شب حدود 750 هزار زائر را در مواکب اسکان دادیم که 35 درصد مواکب به بخش بانوان و 65 درصد اسکان مواکب به بخش آقایان اختصاص داشت و از 13 صفر همه مواکب در کربلا فعال شدند و امسال در صحن عقیله بنی‌هاشم، 25 هزار نفر اسکان یافتند.


تنها 32 هزار زائر اربعینی در عتبات حضور دارند


محسن نظافتی مدیر دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عراق، بابیان اینکه طبق آمار ثبت‌شده سه میلیون 79 هزار زائر در مراسم اربعین حسینی شرکت کردند، خاطرنشان کرد: تاکنون سه میلیون 47 هزار نفر به کشور بازگشته‌اند و حدود 32 هزار نفر همچنان در عتبات حضور دارند.


وی افزود: طبق آمار ثبت‌شده سه میلیون 79 هزار زائر در مراسم اربعین حسینی شرکت کردند که این عزیزان در سامانه سماح نام‌نویسی کرده بودند و تاکنون سه میلیون 47 هزار نفر به کشور بازگشته‌اند و حدود 32 هزار نفر همچنان در عتبات حضور دارند.


مدیر دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عراق، تصریح کرد: در اربعین 98، دو میلیون و 46 هزار نفر را آقایان و یک‌میلیون 175 هزار نفر را بانوان به خود اختصاص داده بود که آمار حضور 65 درصدی آقایان و 65 درصدی بانوان را نشان می‌دهد.


نظافتی بابیان اینکه بیشتر آمار ثبت‌نامی از استان تهران با 544 هزار نفر و کمترین آمار ثبت‌نامی در استان کردستان با 9 هزار و 200 نفر ثبت‌شده است، ادامه داد: امسال 55 نفر براثر حوادث فوتی ثبت‌شده، همچنین 76 نفر به‌صورت عادی فوت کرده‌اند و 12 نفر هم که در سامانه سماح ثبت‌نام نکرده بودند در این مدت فوت کردند و 30 نفر براثر حادثه در ایران و 27 نفر هم در بازگشت به ایران فوتی داشتیم.


الگوی موکب‌داری موفق باید برای اربعین ارائه شود


حجت‌الاسلام‌والمسلمین نجف نجفی روحانی مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در عراق، در این جلسه اظهار کرد: حضور  زائر گونه  حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و آقای علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت  در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی و حضور در مواکب در میان  و بررسی مشکلات از نزدیک بسیار ارزشمند و مفید فایده بود و  جای تقدیر و تشکر دارد زیرا  بسیاری از نقاط قوت و ضعف را از نزدیک مشاهده کردند و امیدواریم در سال‌های آینده این حرکت ادامه یابد.


 وی افزود: با عنوانی که سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری دارد  اقتضاء می‌کند که در موضوع مراسم پیاده‌روی اربعین محوریت آن را  داشته باشند. یکی از موضوعاتی که در اربعین آینده باید موردبحث و بررسی قرار بگیرد، الگوی موکب‌داری موفق است، باید در این زمینه الگوسازی کنیم تا سایر مواکب از این الگوها در گسترش و توسعه برنامه‌های خود بهره لازم را ببرند. توزیع مناسب مواکب هم در اربعین ضروری است، همچنین در حوزه بین‌المللی باید مواکبی فعال شوند که به‌صورت مشترک با چندین کشور فعالیت کنند تا در سطح جهانی تأثیرگذار باشد.


مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در عراق یادآور شد: با توجه به حجم بالای کار و به‌منظور بررسی دقیق مسائل مختلف، حضور بازرسان و کارشناسان  به‌طور جامع و کامل در حوزه‌های فرهنگی و اجرایی ضرورت دارد تا از این طریق بتوانند با آسیب‌شناسی جامع‌تر راهکارهای هرچه بهتری برای این مراسم  ارائه کنند؛ زیرا ظرفیت پیدا و پنهان  این پدیده عظیم و بی‌نظیر بسیار عظیم و زیاد است و ما تابه‌حال استفاده حداقل از آن داشته‌ایم باید به سمت استفاده حداکثری پیش برویم.


مراجعه 900 هزار زائر در اربعین به مراکز پزشکی حج


دکتر دهقان نماینده هیئت پزشکی حج و زیارت در کربلای معلا، در جلسه آسیب‌شناسی اربعین 98 در کربلای معلا گفت: امسال 30 پزشک متخصص در 30 پایگاه امدادی و درمانی هلال‌احمر در عراق فعالیت می‌کردندکه 6 پایگاه در کربلا، 5 پایگاه در مسیر نجف تا کربلا، 5 پایگاه در نجف اشرف، 3 پایگاه در کاظمین و یک پایگاه در سامرا دایر کرده بودیم.


وی تصریح کرد: امسال حدود 900 هزار مراجعه‌کننده به مراکز پزشکی هلال‌احمر داشتیم که 633 هزار نفر آن‌ها به‌صورت رسمی ویزیت شدند و در آمار ثبت شدند و مابقی به‌صورت سرپایی مداوا شدند.


1200 نیروی خدمات شهری در اربعین فعالیت کردند


روح‌الله بیداد نماینده معاونت خدمات شهری شهرداری تهران در کربلای معلا، در این جلسه گفت: امسال شهرداری 1200 نفر از نیروهای خدماتی شهری از شهرهای تهران، رشت و همدان را برای پاک‌سازی و تنظیف معابر شهری در نجف و کربلا اعزام کرد. طبق آمار به‌دست‌آمده تا امروز 55 تا 60 تن زباله در اربعین جمع‌آوری و به محل دپوی زباله انتقال داده شد.


وی بابیان اینکه 15 تن کیسه‌زباله برای جمع‌آوری زباله‌ها در بین مواکب توزیع شد، خاطرنشان کرد: باوجود اینکه امسال ماشین حمل زباله از اطراف کربلا اعزام نشده بود، اما تمام تلاش خودمان را به کار بستیم تا در این خصوص با مشکل خاصی روبه‌رو نشویم.


| شناسه مطلب: 98212




اربعین اربعین 98



نظرات کاربران