هشدار آیت‌الله سیستانی نسبت به بروز هرج و مرج و زمینه‌سازی دخالت خارجی در عراق هشدار آیت‌الله سیستانی نسبت به بروز هرج و مرج و زمینه‌سازی دخالت خارجی در عراق هشدار آیت‌الله سیستانی نسبت به بروز هرج و مرج و زمینه‌سازی دخالت خارجی در عراق بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
هشدار آیت‌الله سیستانی نسبت به بروز هرج و مرج و زمینه‌سازی دخالت خارجی در عراق هشدار آیت‌الله سیستانی نسبت به بروز هرج و مرج و زمینه‌سازی دخالت خارجی در عراق هشدار آیت‌الله سیستانی نسبت به بروز هرج و مرج و زمینه‌سازی دخالت خارجی در عراق هشدار آیت‌الله سیستانی نسبت به بروز هرج و مرج و زمینه‌سازی دخالت خارجی در عراق هشدار آیت‌الله سیستانی نسبت به بروز هرج و مرج و زمینه‌سازی دخالت خارجی در عراق

هشدار آیت‌الله سیستانی نسبت به بروز هرج و مرج و زمینه‌سازی دخالت خارجی در عراق

نماینده مرجعیت عالی عراق نسبت به خروج اعتراضات از چارچوب مسالمت آمیز و بروز هرج و مرج که زمینه ساز دخالت خارجی خواهد شد، هشدار داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ عبدالمهدی الکربلایی نماینده مرجعیت عالی عراق در خطبه های دوم نمازجمعه شهر مقدس کربلا که از آن بعنوان خطبه مرجعیت یاد می شود، با قرائت بیانیه ای از سوی دفتر آیت الله العظمی سیستانی، با اشاره به اعتراضات کنونی در عراق علیه فساد و ناکارآمدی، از تظاهرکنندگان و نیروهای  امنیتی خواست به چارچوب مسالمت آمیز اعتراضات پایبند باشند و آن را به بکارگیری خشونت و شورش و تخریب نکشانند.


مرجعیت عالی عراق به تظاهرکنندگان توصیه کرد که از نزدیک شدن و هر گونه دست اندازی به نیروهای امنیتی خودداری کنند و همچنین بر حرمت تخریب اموال عمومی و خصوصی تاکید  و خواستار آن شد که به ساختمان های دولتی و یا خصوصی و یا هر مورد دیگری تعرض نکنند.


این بیانیه می افزاید: تعدی به نیروهای امنیتی و پلیس از طریق پرتاپ سنگ یا بطری های آتش زا یا هر چیز دیگر و آسیب زدن به اموال عمومی و خصوصی از طریق به آتش کشیدن یا غارت و تخریب آن هیچ مجوز شرعی و قانونی ندارد و با مسالمت آمیز بودن تظاهرات نیز مغایرت دارد و معترضان را از تحقق خواسته های مشروعشان دور می کند و همچنین متخلفان را تحت پیگیرد قرار می دهد.


در بیانیه دفتر آیت الله سیستانی آمده است: به نیروهای امنیتی نیز یادآور می شویم که تظاهرات مسالمت آمیز که برهم زننده نظم عمومی نباشد، در قانون اساسی تضمین شده است  و آنها باید حفاظت کامل از تظاهرکنندگان را در خیابان ها و میادینی که به این منظور تعیین شده، داشته باشند و از درگیر شدن با معترضان خودداری کنند.


مرجعیت عالی عراق  اضافه کرد: نیروهای امنیتی باید در عین این که وظایف خود را در چارچوب قانون و حفظ نظم و اجازه ندادن به هرج و مرج و تعدی به اموال عمومی و خصوصی انجام می دهند، بالاترین درجه صبر و بردباری را نیز داشته باشند.


بیانیه تاکید آورده  است که مرجعیت عالی عراق بر ضرورت مسالمت آمیز بودن تظاهرات  اعتراضی و دور ماندن آن از خشونت تاکید دارد و این امر نه فقط از بابت آسیب نرسیدن به فرزندان ما در میان معترضان و نیروهای امنیتی است بلکه بخاطر تاکید ویژه مرجعیت بر آینده کشور است.


مرجعیت عالی عراق تاکید کرده است که عراق از پیچیدگی های بسیاری رنج می برد و این نگرانی وجود دارد که به دامن خشونت و خشونت های متقابل بیفتد و دچار هرج و مرج و ویرانی شود و به این وسیله زمینه را برای دخالت های خارجی بیشتر فراهم کند و کشور را به میدانی برای تسویه حساب های نیروهای بین المللی و منطقه تبدیل نماید و مانند برخی دیگر از کشورها، عراق را دچار آینده نامعلومی نماید که امکان رهایی از تبعات آن حتی پس از سالهای طولانی نیافته اند.


آیت الله سیستانی با اشاره به این که اصلاح واقعی و تغییر مطلوب در اداره کشور باید از روش های مسالمت آمیز صورت بگیرد، تاکید کرد که این امر در صورت وحدت و یکپارچگی عراقی ها و جمع شدن حول اهدافی مشخص، کاملا قابل تحقق خواهد بود.


این بیانیه می افزاید: اصلاحات بسیاری هست که عراقی ها روی آن اتفاق نظر دارند و همواره آن را خواسته اند که از مهمترین آنها مبارزه با فساد و استفاده از سازوکارهای شفاف و محکم برای پیگرد مفسدان و بازگرداندن اموال عمومی و همچنین رعایت عدالت اجتماعی در توزیع ثروت های کشور است.


بنا به تاکید بیانیه، این امور از طریق اصلاح یا لغو برخی قوانین که امتیازات ویژه ای را به مسوولان عالیرتبه و نمایندگان پارلمان و گروههای خاص و از جیب فرزندان این ملت می  دهد، امکان پذیر است که باید در این زمینه ضوابط عادلانه برای استخدام دولتی بدور از سهمیه بندی ها و وابستگی ها، وضع شود.


انحصار سلاح در دست دولت و ایستادگی قاطعانه در برابر دخالت های خارجی در امور کشور، وضع قوانین منصفانه برای انتخابات که بتواند اعتماد شهروندان به پروسه انتخابات را دوباره جلب و آنها را به مشارکت در آن ترغیب کند، از دیگر محورهای مورد تاکید بیانیه دفتر مرجعیت عالی عراق در این بخش است.


بیانیه دفتر آیت الله سیستانی بار دیگر به تظاهرکنندگان توصیه کرده است خشم خود را در برابر اوضاع نابسامان و گسترش فساد و نبود عدالت اجتماعی کنترل کنند تا منجر به ارتکاب حرام در مقابله با نیروهای امنیتی و یا اموال عمومی و خصوصی نشود.


این بیانیه خطاب به تظاهرکنندگان افزوده است: نیروهای امنیتی (به مثابه) پدران، برادران و فرزندان شما هستند که بسیاری از آنها در مبارزه کشور با تروریست های داعش و دیگر بدخواهان کشور، مشارکت داشتند و امروز نیز وظیفه حفظ نظم عمومی را بر عهده دارند بنابراین شایسته آن است که از شما جز رفتار محترمانه و قدردانی نبینند. شما نباید به تعدادی افراد مغرض اجازه نفوذ در میان خود بدهید تا از تظاهرات شما سوء استفاده و از آن برای حمله به این عزیزان یا تاسیسات دولتی و خصوصی بهره برداری کنند.


بیانیه به نیروهای امنیتی هم توصیه کرده است که فراموش نکنند، تظاهرکنندگان(به مثابه) پدران، برادران و فرزندان آنها هستند و به خیابان ها آمده اند تا حق خود در داشتن زندگی با کرامت و آینده ای شایسته برای کشورشان و ملتشان را مطالبه کنند بنابر این در برخورد با آنها نباید جز با لطافت و نرمش اقدام کنند.


در ادامه بیانیه مرجعیت عالی عراق تاکید شده است که گزارش کمیته تحقیق دولت درباره حوادث خشونت بار چند هفته پیش در جریان اعتراضات خیابانی بغداد و هفت استان دیگر، هدف مورد نظر خود را نتوانست محقق کند و خیلی از  واقعیت ها و رویدادها را به صورت روشن برای افکار عمومی توضیح نداد.


این بیانیه می افزاید: اکنون ضروری است که یک کمیته قضایی مستقل برای پیگیری این موضوع تشکیل شود و نتایج تحقیقات خود را کاملا حرفه ای و شفاف به اطلاع افکار عمومی برساند.


دفتر آیت الله سیستانی در پایان بیانیه از خداوند مسالت کرده است که عراق و ملتش را از شر اشرار و مکر دشمنان مصون دارد.


بیانیه مهم و تاریخی مرجعیت عالی عراق درحالی روز جمعه صادر شد که فراخوان هایی مبنی بر آغاز دوباره اعتراضات خیابانی در بغداد و چند شهر دیگر از عصر امروز، در شبکه های مجازی منتشر شد و گروهی نیز از دیشب و بویژه سحرگاه امروز به پیشواز آن رفته و  پس از تجمع در میدان تحریر بغداد یک بار نیز با عبور از پل جمهوری توانستند موانع را کنار  زده و وارد منطقه سبز شوند.


تلاش و اصرار چندباره عده ای از تظاهرکنندگان برای ورود مجدد به منطقه سبز با اقدام ماموران امنیتی بی نتیجه ماند و آنان بارها با شلیک گاز اشک آور و گلوله های صوتی، معترضان را از اطراف دروازه اصلی این منطقه دور کردند.


عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق نیز پس از نیمه شب دیشب در نطقی تلویزیونی مجموعه ای از اصلاحات سیاسی و اقتصادی از جمله اصلاح قانون اساسی و قانون انتخابات را وعده داد، امری که مورد استقبال بسیاری از ناظران قرار گرفت.


 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران