موزه «السلام علیک ایها النبی» در مکه؛ از شبیه‌سازی زمان پیامبر(ص) تا نگاهی به اهل بیت(ع) موزه «السلام علیک ایها النبی» در مکه؛ از شبیه‌سازی زمان پیامبر(ص) تا نگاهی به اهل بیت(ع) موزه «السلام علیک ایها النبی» در مکه؛ از شبیه‌سازی زمان پیامبر(ص) تا نگاهی به اهل بیت(ع) بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
موزه «السلام علیک ایها النبی» در مکه؛ از شبیه‌سازی زمان پیامبر(ص) تا نگاهی به اهل بیت(ع) موزه «السلام علیک ایها النبی» در مکه؛ از شبیه‌سازی زمان پیامبر(ص) تا نگاهی به اهل بیت(ع) موزه «السلام علیک ایها النبی» در مکه؛ از شبیه‌سازی زمان پیامبر(ص) تا نگاهی به اهل بیت(ع) موزه «السلام علیک ایها النبی» در مکه؛ از شبیه‌سازی زمان پیامبر(ص) تا نگاهی به اهل بیت(ع) موزه «السلام علیک ایها النبی» در مکه؛ از شبیه‌سازی زمان پیامبر(ص) تا نگاهی به اهل بیت(ع)

موزه «السلام علیک ایها النبی» در مکه؛ از شبیه‌سازی زمان پیامبر(ص) تا نگاهی به اهل بیت(ع)

موزه «السلام علیک ایها النبی» در شهر مکه عربستان واقع است و آثاری که در آن نگهداری می‌شود زمان پیامبر گرامی اسلام(ص) را شبیه‌سازی کرده و گویای زندگی آن حضرت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج از ایکنا؛ مردم موزه «السلام علیک ایها النبی»(سلام بر تو ای پیامبر(ص را موزه «نبی» و «رسول» نیز می‌خوانند. این موزه در سال ۲۰۱۲ میلادی تأسیس شد و در آن آثاری نگهداری می‌شود که گویای زندگی در زمان پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) است.


این موزه در واقع بخشی از طرح «معرفی پیامبر(ص) و شریعت صلح‌طلبانه» آن حضرت از سوی «ناصر بن مسفر الزهرانی» است. سیستم‌ها و ابزارهای نوین و توسعه‌یافته در بخش‌های مختلف این مکان به کار گرفته شده تا آثار موجود در آن را به بازدیدکنندگانی از عربستان و اقصی نقاط جهان معرفی کند.


شمار آثار موجود در موزه به بیش از ۱۵۰۰ قطعه می‌رسد که تعدادی از آن‌ها قدیمی و تعدادی نیز ادوات جنگ‌های پبامبر(ص) است. در بخشی از موزه ماکت شهر مکه با منازل آن در زمان پیامبر(ص) خودنمایی می‌کند. بیش از ۱۵۰ پژوهشگر در گردآوری آثار به نمایش درآمده در این مکان فرهنگی نقش داشته‌اند.


روایت آغاز هستی با استناد به قرآن و سنت


نخستین بخش موزه «داستان هستی و آغاز زندگی» نام دارد که روایتگر ماجرای پدید آمدن جهان هستی با استناد به قرآن، سنت و احادیث پیامبر(ص) است و بخش دوم نیز درباره «خداوند» و توصیف ذات اقدس الهی در اشعار عربی است.


ظروف مورد استفاده در زمان پیامبر(ص)، شجره‌نامه نبی مکرم اسلام(ص)، تشکیلات اداری آن زمان، ماکت، نقشه‌ها و تصاویری از مکه، مدینه و مسجدالاقصی و محل انجام سعی صفا و مروه از آثار موجود در موزه بوده و سیستمی در کنار این ماکت‌ها گذاشته شده است که با استفاده از آن می‌توان هر قسمت از مکه و مدینه اعم از خانه پیامبر(ص) و حضرت خدیجه(ص) را یافت؛ پس از استفاده از سیستم تعبیه شده، مکان‌های مورد نظر با نور روشن و محل آن برای بازدیدکننده مشخص می‌شود.


تصویری از تشکیلات اداری زمان پیامبر(ص) در موزه «السلام علیک ایها النبی» مکه


بخشی از موزه نیز ادویه‌های مورد استفاده در زمان پیامبر(ص)، خانه آن حضرت و لباس‌های مرسوم در زمان وی را به بازدیدکننده معرفی می‌کند و با نمایش آثاری متنوع به زندگی آن حضرت، اجداد، همسران، فرزندان و نوه‌های پیامبر پرداخته است.


«ناصر بن مسفر الزهرانی»، مدیر این موزه، است و به خاطر طرح معرفی پیامبر(ص)، گواهینامه‌ها و جوایز علمی زیادی را دریافت کرده است. وی بیان می‌کند: «السلام علیک ایها النبی» به این دلیل تأسیس شد که تاریخ علمی سیره نبی مکرم اسلام(ص) را با استناد به قرآن و سنت نبوی بازگو کند. در این مکان فضایی شبیه فضای زمان پیامبر(ص)، که در تاریخ اسلام از آن یاد شده، دیده می‌شود و همچنین فیلم‌هایی در آن به نمایش درمی‌آید که گویای تاریخ اسلام و سیره نبی رحمت(ص) است.


وی می‌گوید: بازدیدکنندگان می‌توانند با کمک ابزارها و تکنولوژی نوین، حال و هوای زمان پیامبر(ص) را حس و تصور کنند. از طرفی در نمایشگرهای بزرگی که در موزه تعبیه شده، تصاویری از مکه و مدینه با شرح نسب پیامبر و اطلاعاتی درباره زندگی وی قابل مشاهده است.


بخش معرفی اهل بیت(ع)


مسئول موزه با تأکید بر اینکه عشق به اهل بیت(ع) نشانه عشق به پیامبر(ص) است، از بخش مهم موزه می‌گوید که به زندگی اهل بیت پیامبر(ص) می‌پردازد. به گفته وی بیش از سیصد عنوان کتاب و مطلب درباره اهل بیت(ع) از قرآن و سنت و قصایدی درباره حضرت زهرا (س) و حضرت علی(ع) امامین حسنین از آثار این بخش است.


همچنین در این موزه چهره مسالمت‌آمیز و صلح‌طلبانه اسلام به تصویر کشیده شده است تا در عصر جدید، که شاهد مخدوش‌ شدن تصویر این دین از سوی گروه‌ها و افراد افراط‌گرا هستیم، چهره‌ حقیقی اسلام به مخاطبان معرفی شود.


ناصر بن مسفر الزهرانی تأکید می‌کند: ما می‌خواستیم زندگی روزمره زمان پیامبر(ص) را به تصویر بکشیم و این پیام را به مخاطبان برسانیم که اسلام بیش از جنگ، به صلح و زندگی مسالمت‌آمیز توجه دارد.


کتابی که موزه شد


وی اظهار می‌کند: طرح «السلام علیک ایها النبی» ابتدا قرار بود در قالب یک کتاب درباره سیره پیامبر(ص) اجرا شود تا ذهنیت اشتباه بیشتر مردم درباره پیامبر(ص) مبنی بر اینکه زندگی آن حضرت تنها در جنگ و غزوات گذشته است، اصلاح شود؛ چون این فکر درست نیست؛ بلکه فقط بخشی از زندگی سیره پیامبر(ص) مربوط به جهاد و جنگ بود.


الزهرانی تأکید می‌کند: اسلام آمد تا مردم را زنده کند نه آن‌ها را بمیراند؛ اسلام بر پیامبر(ص) نازل نشد تا بکشد، بجنگد و تخریب کند. اسلام دین احیا، تفکر، پیشرفت و فرهنگ است.


به گفته وی علما و اندیشمندانی از اروپا، آمریکا و دیگر بخش‌های جهان از این موزه دیدن کرده و ترجمه محتوای موجود در آن به زبان‌های گوناگون انجام شده است تا حقیقت دین اسلام که دین محبت، همدلی است و دینی است که ظلم، نقض حقوق و کرامت بشر را نمی‌پذیرد، به جهانیان منتقل شود.


مدیر موزه «السلام علیک ایها النبی» بیان می‌کند: ما معرفی پیامبر(ص) به بسیاری از زبان‌ها را آغاز و حتی بروشورهایی در بسیاری از کشورهای اروپایی، آمریکایی جهان عربی و اسلامی منتشر کرده‌ایم. ان شاءالله این طرح شعبه‌هایی در جهان خواهد داشت و در حال حاضر بیش از ۲۰ کشور درخواست تأسیس شعبه داده‌اند.


| شناسه مطلب: 98255




پیامبر اکرم موزه



مطالب مرتبط

نظرات کاربران