رهبر معظم انقلاب درگذشت حجت‌الاسلام «سید جعفر مرتضی» را تسلیت گفتند رهبر معظم انقلاب درگذشت حجت‌الاسلام «سید جعفر مرتضی» را تسلیت گفتند رهبر معظم انقلاب درگذشت حجت‌الاسلام «سید جعفر مرتضی» را تسلیت گفتند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
رهبر معظم انقلاب درگذشت حجت‌الاسلام «سید جعفر مرتضی» را تسلیت گفتند رهبر معظم انقلاب درگذشت حجت‌الاسلام «سید جعفر مرتضی» را تسلیت گفتند رهبر معظم انقلاب درگذشت حجت‌الاسلام «سید جعفر مرتضی» را تسلیت گفتند رهبر معظم انقلاب درگذشت حجت‌الاسلام «سید جعفر مرتضی» را تسلیت گفتند رهبر معظم انقلاب درگذشت حجت‌الاسلام «سید جعفر مرتضی» را تسلیت گفتند

رهبر معظم انقلاب درگذشت حجت‌الاسلام «سید جعفر مرتضی» را تسلیت گفتند

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت حجةالاسلام سیدجعفر مرتضی را تسلیت گفتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی  درگذشت حجةالاسلام سیدجعفر مرتضی را تسلیت گفتند.


متن پیام رهبر معظم انقلاب به شرح زیر است:


خبر درگذشت عالم خدمتگزار و پر تلاش جناب حجةالاسلام والمسلمین آقای سیدجعفر مرتضی در لبنان را با تأسف دریافت کردم. این عالم بزرگوار با تألیفات وزین و پر حجم و محققانه‌ی خود در تاریخ صدر اسلام که از نگارشی شیوا و قلمی قدرتمند برخوردار است، خدمت بزرگی به دنیای اسلام تقدیم کرده و نیاز فرهنگی مهمّی را برآورده ساخته است. اینجانب به خاندان مکرّم و بازماندگان ایشان و به جامعه‌ی علمی لبنان تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی و حشر با اجداد طاهرین را برای وی مسألت مینمایم.

سیّد علی خامنه‌ای
۵ آبان ماه ۱۳۹۸ مصادف با ۲۸ صفر ۱۴۴۱


 


گفتنی است، سید جعفر مرتضی عاملی در ۲۵ صفر سال ۱۳۶۴ق در روستای عیتا الجبل، در ۱۱۰ کیلومتری شهر بیروت؛ واقع در جنوب لبنان به دنیا آمد. نسب خاندان پدری‌اش به امام سجاد علیه‌السلام می‌رسد.


علامه مرتضی عاملی، تحصیلات خود را به صورت غیررسمی نزد پدرش ـ که معلم بود ـ آغاز کرد و در ۱۳۸۲ق برای تحصیل علوم دینی به نجف اشرف سفر کرد. در آنجا مدرسه آیت‌الله بروجردی و «جامعه النجف الدینیه» را برای اقامت برگزید و به تحصیل علوم دینی مشغول شد. در سال ۱۳۸۸ق به قم مهاجرت نمود. در حوزه علمیه قم، ابتدا باقیمانده دروس سطح را نزد آیت‌الله میرمحمدی آموخت. سپس در درس اساتیدی، چون زنجانی، فانی، حائری و آملی حاضر شد و همزمان به تحقیق و پژوهش دربارهٔ مسائل تاریخی و عقیدتی شیعه پرداخت.


سید جعفر مرتضی عاملی عالم دینی، متخصص تاریخ اسلام و تشیع، سیره‌نگار شیعی و از عالمان حوزه علمیه قم و لبنان بود. وی کتاب‌هایی در زمینه سیره اهل بیت تالیف کرده که الصحیح من سیرة النبی الاعظم و مأساة الزهراء از جمله این آثار است.


از فعالیت‌های مهم جعفر مرتضی در سال‌های اقامت در قم، می‌توان به پژوهش در زمینه‌های مختلف تاریخ و عقاید شیعه، راه‌اندازی «منتدا» یا «مدرسه علمیه جبل عاملی ها» و تدریس برای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس اشاره کرد.


وی اواخر سال ۱۹۹۳م پس از ۲۵ سال اقامت در قم، به سوی وطن خود رهسپار شد و تلاش‌های علمی، پژوهشی و تربیتی خود را در جنوب لبنان که آن زمان در اشغال اسرائیل بود ادامه داد. وی در این سال‌ها علاوه بر پژوهش در زمینه تاریخ و تأسیس مرکزی تحقیقاتی در بیروت، به برگزاری جلسات مختلف برای جوانان شیعه لبنانی همت گماشت و از این راه، نسلی از فعالان مذهبی در میان شیعیان لبنان به وجود آورد. یکی از مهمترین اقدامات او در مسیر آموزش مبانی اعتقادی، تأسیس حوزه علمیه‌ای در سال ۱۳۷۷ش در شهر بیروت است. دفاع از امامت و ولایت و تلاش مستمر در پاسخگویی به شبهات اعتقادی، از اقدامات وی در سال‌های اقامت در لبنان است.


| شناسه مطلب: 98264




تسلیت رهبر انقلاب



مطالب مرتبط

نظرات کاربران