رفتار سیاسی امام رضا (ع) در آینه کلام رهبری رفتار سیاسی امام رضا (ع) در آینه کلام رهبری رفتار سیاسی امام رضا (ع) در آینه کلام رهبری بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
رفتار سیاسی امام رضا (ع) در آینه کلام رهبری رفتار سیاسی امام رضا (ع) در آینه کلام رهبری رفتار سیاسی امام رضا (ع) در آینه کلام رهبری رفتار سیاسی امام رضا (ع) در آینه کلام رهبری رفتار سیاسی امام رضا (ع) در آینه کلام رهبری

رفتار سیاسی امام رضا (ع) در آینه کلام رهبری

رهبر معظم انقلاب در جلسات، دیدارها و در جمع مسئولان کشوری و لشکری و آحاد مردم همواره بر الگو قرار دادن سبک زندگی سیاسی و اجتماعی امام رضا (ع) تأکید کرده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج ، هزار و ۲۳۸ سال از شهادت امام رضا (ع) می‌گذرد و با گذشت زمان و حوادث گوناگونی که برای امامان بعد از ایشان و امت اسلام رُخ داد و با توجه به دشمنی بدطینتان با اهل بیت (ع) هرگز دشمنان اسلام نتوانستند مانع تأثیرگذاری سبک حیات سیاسی و اجتماعی امام رضا (ع) بر محبان اهل بیت (ع) شوند.


حتی در دوره معاصر و با وجود انواع حوادثی که برای جهان اسلام به‌ویژه برای مردم کشورمان رُخ داد، امید و دلدادگی به امام هشتم (ع)، اجداد مطهرشان و امامان معصوم بعد از ایشان و الگوپذیری از راه و روش آن‌ها در چگونه زیستن و مقاومت، به ما برای عبور از پیچ‌های مختلف تاریخی یاری رسانده‌اند.


دوران امامت ۲۰ ساله (۱۸۳ قمری تا ۲۰۳ قمری) امام رضا (ع) همراه با دشمنی و کینه خلفای عباسی همراه بوده است؛ اما این امام رئوف با صبر و تدبیر خود بر حامیان و عاشقان اهل‌بیت (ع) افزودند و در نهایت شهادت ایشان توسط مأمون عباسی، تصدیق‌کننده پلیدی سلسله حکومت عباسیان شد که تا پایان بقای این دودمان (۶۵۶ قمری) سایه این جنایت بر حکومت خلفای عباسی سنگینی می‌کرد. 


رهبر معظم انقلاب اسلامی در جلسات، دیدارها و در جمع مسئولان کشوری و لشکری و آحاد مردم همواره بر الگو قرار دادن سبک زندگی سیاسی و اجتماعی امام رضا (ع) تأکید کرده‌اند، لذا در اینجا به بخشی از فضائل امام هشتم (ع) از بیانات استخراج‌شده ارزشمند رهبر معظم انقلاب اشاره شده که در ادامه می‌خوانید.


رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات خود در دیدار مسئولان و دست‌اندرکاران حج به نوع برخورد امام هشتم (ع) در برابر سیاست‌بازی‌های مأمون اشاره کردند و فرمودند: «تفصیل خواسته‌های مأمون و دستگاه خلافت از اینکه انگیزه او از این دعوت و از این فشار و این اصرار و کشاندن امام هشتم چه بود، طولانی است، او یک محاسبه‌ای کرده بود که این محاسبه صرفاً سیاسی بود و برای تحکیم پایه‌های قدرت و به ضعف کشاندن حرکت معرفت اهل‌بیت (علیهم‌السلام) و کاری که این بزرگوارها می‌کردند، سیاست او این بود. در مقابل این حرکت سیاسی و زیرکانه مأمون، امام هشتم (سلام‌الله‌علیه) یک برنامه مدبرانه الهی را طراحی کردند و عمل کردند و پیش بردند که نه فقط خواسته‌های دستگاه خلافت برآورده نشد، بلکه درست به‌عکس، موجب رواج و گسترش فکر معارفی قرآنی و منتسب به اهل‌بیت(ع) در اقطار دنیای اسلام شد. یک حرکت عظیم، با توکل به خدای متعال، با تدبیر الهی، با آن نگاه نافذ، امام هشتم (سلام‌الله‌علیه) توانستند این نقشه خصمانه دستگاه سیاسی قاهر و هتاک و ظالم را درست به‌عکس و در جهت منافع حق و حقیقت برگردانند. این یک فصل برجسته‌ای از تاریخ ائمه (علیهم السلام) است (۱۳۹۳/۰۶/۱۶)».‌


همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی در جای دیگر در بخشی از پیامشان به سومین کنگره جهانی حضرت امام رضا (ع)، امام هشتم را ادامه‌دهنده رشته خط جهاد و مبارزه ائمه (ع) متناسب با شرایط زمانی دانستند و در این رابطه گفتند:‌ «امام موسی بن جعفر (علیه‌السلام) نیز همه زندگی خود را وقف این جهاد مقدس ساخته بود؛ درس و تعلیم و فقه و حدیث و تقیه و تربیتش در این جهت بود. البته، زمان او ویژگی‌های خود را داشت؛ پس جهاد او نیز به‌تناسب زمان مختصاتی می‌یافت؛ عیناً مانند دیگر ائمه هشت‌گانه، از زمان امام سجاد (علیه‌السلام) تا امام عسکری (علیه‌السلام) که هر یک یا هرچند نفر، مختصاتی در زمان و به‌تبع آن، در جهادِ خود داشتند و مجموعاً زندگی آنان، دوره چهارم از زندگی ۲۵۰ ساله را تشکیل می‌دهد که خود نیز به مرحله‌هایی تقسیم می‌گردد (۱۳۶۸/۰۷/۲۶)».


رهبر معظم انقلاب در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با ایشان، رفتار سیاسی این امام رئوف با دستگاه حکومتی جبار و ظالم عباسی را منشأ تحولات بزرگ توصیف کردند و در این رابطه گفتند: «عمر مبارک امام رضا (سلام‌الله‌علیه) تقریباً ۵۵ سال بوده است - یعنی از سال ۱۴۸ که سال شهادت امام صادق (علیه‌السّلام) است تا سال ۲۰۳ - تمام زندگی این بزرگوار با همه این عظمت‌ها و عمق‌ها و ابعاد گوناگونی که می‌شود برای آن ذکر کرد و تصویر کرد، در همین مدت عمر نسبتاً کوتاه انجام گرفته است. از این مدت ۵۵ سال، نزدیک به ۲۰ سال - تقریباً ۱۹ سال - مدت امامت این بزرگوار است؛ اما همین مدت کوتاه را که ملاحظه می‌کنید، تأثیری که در واقعیت دنیای اسلام گذاشت و به گسترش و عمقی که به معنای حقیقی اسلام و پیوستن به اهل‌بیت (علیهم‌السلام) و آشنا شدن با مکتب این بزرگواران انجامید، یک داستان عجیبی است، یک دریای عمیقی است. آن وقتی‌که حضرت به امامت رسیدند، دوستان و نزدیکان و علاقه‌مندان حضرت می‌گفتند که: علی‌بن‌موسی در این فضا چه‌کار می‌تواند انجام بدهد - این فضای شدت اختناق هارونی که در روایت دارد که می‌گفتند: وَ سَیفُ هارونَ تَقطُرُ دَما؛ خون می‌چکد از شمشیر هارون - این جوان در این شرایط، در ادامه جهاد امامان شیعه و در مسئولیت عظیمی که بر عهده‌اش است، می‌خواهد چه بکند؟ این اول امامت علی‌بن موسی‌الرضا (علیه‌السّلام) است. بعد از این ۱۹ سال یا ۲۰ سال که پایان دوران امامت و شهادت علی‌بن‌موسی‌الرضا است، وقتی شما نگاه می‌کنید، می‌بینید که همان تفکر ولایت اهل‌بیت و پیوستگی به خاندان پیغمبر آن‌چنان گسترشی در دنیای اسلام پیدا کرده که دستگاه ظالم و دیکتاتور بنی‌عباس از مواجهه با آن عاجز است (۱۳۹۲/۰۶/۲۶)».




نظرات کاربران