نمایشگاه «میراث وقف» گشایش یافت نمایشگاه «میراث وقف» گشایش یافت نمایشگاه «میراث وقف» گشایش یافت بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نمایشگاه «میراث وقف» گشایش یافت نمایشگاه «میراث وقف» گشایش یافت نمایشگاه «میراث وقف» گشایش یافت نمایشگاه «میراث وقف» گشایش یافت نمایشگاه «میراث وقف» گشایش یافت

نمایشگاه «میراث وقف» گشایش یافت

نمایشگاه «میراث وقف» که به معرفی جدیدترین دستاوردهای سازمان اوقاف و امور خیریه می‌پردازد، با حضور رئیس این سازمان و وزیر میراث فرهنگی در محل موزه ملی ایران گشایش یافت.

آیین گشایش نمایشگاه «میراث وقف»، روزشنبه (۱۱ آبان‌ماه) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در محل موزه ملی ایران برگزار شد.


در این مراسم ، حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار داشت: امروز بیش از ۲۰۰ هزار موقوفه و بیش از یک میلیون و ۴۲۰ هزار رقبه در کشور وجود دارد که نشان‌دهنده توجه مردم به این سنت حسنه است، اما باید بتوانیم از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنیم.


وی افزود: به جز آستان قدس رضوی، آستان شاهچراغ، آستان حضرت عبدالعظیم(ع) و آستان حضرت معصومه(س)، تمام بقاع متبرکه کشور که تعداد آن‌ها به ۸ هزار و ۵۰۰ عدد می‌رسد، در اختیار سازمان اوقاف است که فرصتی مهم برای خدمت به مردم محسوب می‌شود.


رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: مردم باید نتیجه وقف را در زندگی خود ببینند. وقف باید بتوانند به خروج کشور از شرایط اقتصادیِ ناشی از تحریم‌های ظالمانه کمک کند. یکی از ایده‌های ما که البته قبل از من هم در سازمان اوقاف مطرح بوده، توجه به فعالیت‌های دانش‌بنیان است که آن را با جدیت پیگیری می‌کنیم.


حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی دیگر از ایده‌ها که می‌تواند مورد پیگیری قرار گیرد، تأسیس صندوق وقف پول است. این ایده در جهان اسلام سابقه ندارد، چراکه تاکنون تصور می‌شده است که پول نمی‌تواند وقف شود، در حالی که می‌دانیم امروز پول را چیزی تعریف می‌کنند که از ارزش آن کم نمی‌شود. از حوزه‌های علمیه و مدرسان دروس خارج فقه انتظار داریم این موضوع را بررسی کنند و درباره آن اظهار نظر کنند.


 


درابتدای انی مراسم حجت‌الاسلام غلامرضا عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز اظهار داشت: این نخستین باراست که نمایشگاه دستاوردهای سازمان اوقاف با حضور ۱۰ شرکت دانش‌بنیان و با همکاری موزه ملی ایران برگزار می‌شود. در کنار این برنامه، دو نشست تخصصی و صنفی و همایش ملی یاوران وقف به منظور تکریم واقفان برپا می‌شود.


معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: برپایی نمایشگاه میراث وقف در شرایطی انجام می‌شود که این مجموعه در ماه گذشته در رویداد عظیم اربعین خدمت‌رسانی کرده بود.


طالبیان، معاون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز با بیان اینکه برگزاری این نمایشگاه می‌تواند باب خوبی برای همکاری‌ میان سازمان اوقاف و مجموعه وزارت میراث فرهنگی باشد، گفت: سند تفاهم میان این دو مجموعه، از اسنادی است که زمان زیادی صرف آن شده و بر اجرایی و کاربردی بودن بندهای آن اهتمام صورت گرفته است.


وی با بیان اینکه وقف از دوره باستان و حتی پیش از اسلام در میان ایرانیان رواج داشته است، افزود: این سنت حسنه بعد از اسلام و در پرتوی تعالیم اسلامی به تعالی رسید. وقف جنبه‌های گوناگونی دارد و امروز تمام فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی و علمی می‌توانند مورد وقف قرار بگیرند.


معاون وزارت میراث فرهنگی در ادامه با بیان اینکه موزه‌های وقف، ایده‌ایست که می‌تواند در سراسر کشور اجرایی شود، اظهار کرد: بر حفظ موقوفات باید دقت شود. گاهی هیئت امنای یک موقوفه بر تعمیر و حفظ آن مراقبت نمی‌کنند. گاهی هم تعمیر انجام می‌شود، اما تعمیر کارشناسی و صحیح انجام نمی‌گیرد.


در پایان این جلسه، تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان اوقاف و امور خیریه و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به امضا رسید.




نظرات کاربران