روایتی از خادمانی که کارشان را با خدا معامله کرده‌اند روایتی از خادمانی که کارشان را با خدا معامله کرده‌اند روایتی از خادمانی که کارشان را با خدا معامله کرده‌اند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
روایتی از خادمانی که کارشان را با خدا معامله کرده‌اند روایتی از خادمانی که کارشان را با خدا معامله کرده‌اند روایتی از خادمانی که کارشان را با خدا معامله کرده‌اند روایتی از خادمانی که کارشان را با خدا معامله کرده‌اند روایتی از خادمانی که کارشان را با خدا معامله کرده‌اند

روایتی از خادمانی که کارشان را با خدا معامله کرده‌اند

از زمانی که امام حسین (ع) و امام رضا (ع) توفیق خدمتگزاری به زوار پاکستانی را نصیب مردم خراسان جنوبی کرده، آنان در مقام والای حب آل رسول و در عرصه وجاهت آفرینی برای نظام جمهوری اسلامی و انقلاب کبیر اسلامی سنگ تمام گذاشته و مدال «ما خادم امام حسین و امام رضاییم» را بر سینه‌های خود نصب کرده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، امروز خراسان جنوبی نام دیگر ورودی شرقی صحن و سرای حضرت سیدالشهدا (ع)  و باب جنوبی حرم ثامن الحجج(ع) است؛ در چنین شرایطی گروهی از جوانان و طلاب و مردمان خراسان جنوبی در قالب ستاد های مردمی با رجز «ما می توانیم » بر لب و مهر «ما عاشق حسین  و رضاییم» بر دل همراه با اخلاصی مثال زدنی قدم در این مسیر دشوار گذاشته اند و چهار خدمت اسکان، اطعام، بهداشت و درمان، فرهنگی تا شبکه سازی خدمات را به زوار پاکستانی ارائه می دهند.


اینجا در شرقی ترین  نقطه ایران و در استان خراسان جنوبی خستگی برای خادمان و موکب‌داران معنا ندارد، همه افراد از بچه  4 ساله تا پیرمرد 100 ساله با پخت نان، تهیه و توزیع غذای گرم و اقدامات فرهنگی تلاش برای خدمت رسانی به زوار را دارند.


وقتی زائران را تا موکب‌ها راهنمایی می‌کنند، وقتی در چادرها اسکانشان می‌دهند و با پذیرایی مختصر به آنها خوش آمد می‌گویند و لبخند رضایت آنان را به تماشا می‌نشینند، تازه شوق خدمت در وجودشان بیشتر می‌شود.


رنگ‌آمیزی عجیب و غریب اتوبوس‌ها که پشت شیشه عقب‌شان نوشته «پیشاور- کراچی» از دور هم نمایان است. همگی در حال بازگشت به سوی پاکستان هستند.


خراسان جنوبی؛ طریق الحسین


شرقی ترین استان کشور که در این چند ساله مردمانش با خشکسالی های متوالی دست و پنجه نرم می کنند و سختی و رنج های زیادی در راه کم آبی و در برخی نقاط محروم این دیار، با بی آبی دست و پنچه نرم می کنند؛ ولی اهالی این استان  سعی می‌کنند این سختی ها را به فراموشی بسپارند. آنها مثل دیگر شهرهایی که طریق الحسین یا طریق الرضا هستند؛ میهمان‌نوازند و در خانه‌ها را باز گذاشته‌اند برای زوار؛ فرقی هم نمی‌کند میهمان از کجا آمده، از پاکستان، افغانستان ویا هند.


سیستان و بلوچستان تنها راه ارتباطی پاکستان به حوزه آسیای میانه و اروپا و نیز کشور عراق و قلب زمین یعنی کربلا است و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، زوار پاکستانی برای زیارت امام رضا(ع) و امام حسین(ع) بعد از گذر از استان سیستان و بلوچستان به خراسان جنوبی می رسند و در ایام اربعین  و چهل و هشتم نیز بعد از زیارت امامان از این مسیر باید عبور کنند به طوری که که امروز درهای این استان به روی زوار پاکستانی برای رسیدن به قلب زمین باز شده است


زوار پاکستان در راه رسیدن به سر منزل مقصود و زیارت معشوق پا بر خاک ایران اسلامی گذاشته و گاه شبی را در خراسان جنوبی سپری می‌کنند.


فرهنگ غنی و عشق و علاقه مردم ایران زمین به ویژه مردمان دیار طلای سرخ و آفتاب سوزان به سرور و سالار شهیدان باعث شده تا از این کاروان ها همچون برادر و میهمانی عزیز پذیرایی کنند تا این طلای سرخ با خون سیدالشهداء ممزوج شود.


زوار پاکستانی سفیران پیام دوستی و محبت ایران اسلامی


حجت الاسلام دلدار، مدیر مدرسه علمیه رضویه بیرجند با اشاره به پذیرایی از زوار پاکستانی  و ایرانی در موکب امام رضا(ع) گفت: برای سومین سال متوالی موکبی به همت طلبه های مدرسه علمیه رضویه و مسجد امام صادق(ع) بنا نهاده ایم که در این سال ها سعی در خدمت رسانی به زوار امام رضا (ع) را داشته ایم.


وی ادامه داد: در این راه طلبه ها همیشه با شوق و اشتیاق بسیار سعی در خدمت رسانی به زوار را دارند و علاوه بر اینکه به زوار ایرانی خدمت می کنند به زائران پاکستانی و هندی که از پیاده روی اربعین و مرقد امام رضا (ع) در حال بازگشت به کشورشان نیز هستند را خدمات دهی می نمایند.


مدیر مدرسه علمیه رضویه بیرجند به استقبال زائران پاکستانی از موکب ها اشاره و تصریح کرد: وقتی زائران پاکستانی در موکب‌های کشور با استقبال گرم خادمان این موکب‌ها روبه رو می‌شوند به عنوان یک سفیر پیام دوستی و محبت ایران اسلامی را به کشورشان می‌رسانند.


خادمانی که کارشان را با خدا معامله کرده اند


حجت الاسلام دلدار با بیان اینکه زائران پاکستانی به شیوه عزاداری عزاداران امام حسین(ع) در این موکب‌ها گرایش دارند، خاطرنشان کرد: این زائران این شیوه عزاداری را می‌آموزند و در کشور خودشان رواج می‌دهند.


وی افزود:خدمت به زائر امام حسین(ع) اجر و ثواب بسیار بالایی دارد که دستیابی به آن نیز لیاقت و افتخاری عظیم است.


مدیر مدرسه علمیه رضویه بیرجند به عشق و علاقه موکب داران برای خدمت رسانی اشاره و  بیان کرد: زوار پاکستانی سختی چندین روزه پیاده روی اربعین و چهل و هشتم را با محبت موکب داران خراسان جنوبی از یاد می برند؛ چراکه زائران پاکستانی از راه های دور و با پیمون مسیرهای بسیار سخت و طاقت فرسا پس از چندین روز که در حال بازگشت به کشورشان هستند، زمانی که با روی خوش و استقبال مردم  خراسان جنوبی مواجه می شوند تمام مشکلات را از یاد می برند.


حجت الاسلام دلدار یادآور شد: کسانی که به این زائران خدمت می کنند نیز با خدای خود معامله کرده اند که این کار آنها در پرونده اعمالشان ثبت خواهد شد.


وی افزود: خادمان این استان هم باید با اخلاق حسنه و حسن رفتار میزبانان خوبی برای این زوار باشند.


لبخندی از جنس رضایتمندی در پی سبقتی برای خدمت


این روزها عاشقان و دلدادگان مکتب عاشورایی و علی ابن موسی الرضا  علیه آلاف التحیة و الثنا از اقصی نقاط جهان در تلاش‌ بوده اند  تا خودشان را به این کاروان های عظیم برسانند و خادمان نیز در خدمتگذاری به آنها از یکدیگر سبقت می‌گیرند.


در این بین زائران پاکستانی با ابراز رضایت‌مندی از خدمات موکب‌های ایران می‌گویند: ما به عشق زیارت امام حسین علیه السلام این سفر طولانی را تحمل می‌کنیم و وقتی وارد ایران می‌شویم و با گرمی خادمان امام حسین علیه السلام روبه رو می‌شویم ، حس می‌کنیم زیارت ما آغاز شد.


تحقق آرزویی که تبدیل به حسرت نشد


با یکی از زائران که از کشور پاکستان در حال بازگشت به کشورش پس از 20 روز که به زیارت امام حسین(ع)  و امام رضا (ع)رفته بود، به گفتگو پرداختیم. او با بیان این که زیارت امام حسین(ع) و امام رضا(ع) سعادتی برای ما است، افزود: عاشقان اباعبدالله(ع) در طول مسیر اربعین و دلسوختگان علی ابن موسی الرضا (ع) در طول مسیر مشهد مقدس از ما پذیرایی کردند و مشاهده چنین وسعتی در عشق و علاقه و از خود گذشتگی برایم جالب است.


وی در حالی که اشک می ریزد، با بیان این که از ملت ایران و عراق برای پذیرایی ممنون هستم، گفت: سال اول است، که به این پیاده روی ها  می آیم و حالا برای سال هایی که نیامده ام افسوس می خورم.


این زائر  پاکستانی که به اتفاق گروهی از دوستان و خانواده برای زیارت امام حسین (ع) و امام رضا(ع)  آمده است، افزود: گویی شور و شوقی که من در این سفر داشتم، مخصوص خودم نیست، همه آنجا عاشقند و دل باخته و همه در حسرت زیارت حرم یار هستند و حال و هوای این مسیر را تاکنون در هیچ زمانی از عمرم حس نکرده بودم.


یادمان باشد...


خراسان جنوبی قدمی هرچند کوچک برای تحقق آرمان تمدن نوین اسلامی با ایجاد وحدت و مودت میان مؤمنان و مسلمانان برداشته است؛ باشد که مورد قبول حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف شود.


منبع: خبرگزاری حوزه




نظرات کاربران