خانه‌ای که به حرم امامین عسکریین (ع) تبدیل شد خانه‌ای که به حرم امامین عسکریین (ع) تبدیل شد خانه‌ای که به حرم امامین عسکریین (ع) تبدیل شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
خانه‌ای که به حرم امامین عسکریین (ع) تبدیل شد خانه‌ای که به حرم امامین عسکریین (ع) تبدیل شد خانه‌ای که به حرم امامین عسکریین (ع) تبدیل شد خانه‌ای که به حرم امامین عسکریین (ع) تبدیل شد خانه‌ای که به حرم امامین عسکریین (ع) تبدیل شد

خانه‌ای که به حرم امامین عسکریین (ع) تبدیل شد

امام حسن عسکری (ع) در خانه خود به خاک سپرده شد که اکنون این خانه به عنوان حرمین امامین عسکریین (ع) شناخته می‌شود. جمعی از عاشقان اهل‌بیت (ع) در سالروز شهادت امام حسن عسکری (ع) به سامرا مشرف شدند.

 امام حسن عسکری (ع) یازدهمین پیشوای شیعیان ۸ ربیع الثانی چشم به جهان گشودند. پدر ایشان امام هادی (ع) و مادرشان حدیثه است. اعطای لقب «عسکری» به ایشان به جهت سکونت اجباری حضرت در محله عسکر سامرا به دستور خلیفه عباسی بود.


دوران عمر ۲۹ ساله امام حسن عسکری (ع) به سه دوره تقسیم می‌شود. دوره‌ای ۱۳ ساله در مدینه، زمانی ۱۰ ساله در سامرا و امامت آن حضرت نیز دوره ای ۶ ساله بود. عمر امام کوتاه، اما بسیار پربرکت بود به طوری که تنها در مدت ۶ سال امامت، آثار مهمی در حوزه تفسیر قرآن، نشر احکام و مسائل فقهی از ایشان برجای مانده است.


معتمد عباسی به دلیل افزایش نفوذ و محبوبیت امام حسن عسکری (ع) در جامعه و توجه روز افزون مردم به ایشان، در حالی که شش سال بیشتر از امامت حضرت سپری نشده بود، اقدام به مسموم کردن ایشان کرد و در نهایت هشتم ربیع‌الاول امام حسن عسکری (ع) به شهادت رسیدند.


امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) پس از شهادت در منزلشان به خاک سپرده شدند و تا سال‌ها شیعیان برای زیارت به این خانه می‌آمدند.


این خانه در کنار مسجدی بود که می‌گویند محل نماز خواندن آن دو امام(ع) بوده است و وقتی که درِ خانه مذکور بسته بود، شیعیان پشت پنجره خانه تجمع می‌کردند و آن حضرات را زیارت کرده و سپس به مسجد می‌رفتند و نماز زیارت می‌خواندند. علاوه بر این، امام زمان(عج) نیز در این خانه متولد شدند به همین دلیل این مکان مقدس برای شیعیان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.


امروز هشتم ربیع الاول، هم‌زمان با سالروز شهادت امام حسن عسکری (ع) جمعی از عاشقان اهل‌بیت (ع) از شب گذشته تاکنون در سامرا حضور یافتند و به عزاداری پرداختند.


این شهر در سال‌های گذشته با توجه به موقعیت خاصی که برای شیعیان دارد، همواره مورد حمله تکفیری‌ها و داعش قرار گرفته است، تا جایی که در سال‌های اخیر دو بار مورد حمله قرار گرفته و آثار تخریب آن در نقاط مختلف بیرونی این حرم مقدس همچنان دیده می‌شود. در تخریب تروریست‌های داعش و تکفیری‌ها نه تنها بخشی از گنبد با پوشش طلاکاری و بلکه مناره‌های این حرم مقدس نیز مورد تخریب قرار گرفت.


در این مدت حرم امامین عسکریین (ع) غربت خاصی داشت اما پس از پاکسازی منطقه در داعش آرامش به این شهر بازگشت و به همت خیران و ستاد بازسازی عتبات، بزرگ‌ترین گنبد اعتاب مقدسه  عراق، در شهر سامرا و در حرم امامین عسکریین (ع) نصب شد. پس از آن نیز سال گذشته ضریحی زیبا و مطلا برای این حرمین شریفین ساخته و در جای خود قرار گرفت. 


علاوه بر این، بازسازی و توسعه حرمین امامین عسکریین (ع) همچنان ادامه دارد و صحن‌های مختلفی در این حرمین شریفین در حال احداث است به طوری که هر روز شاهد تغییراتی در این حرم مطهر هستیم که این امور به دست عاشقان اهل‌بیت (ع) صورت می‌گیرد.


در دو سال گذشته همچنین برادران اهل سنت که در شهر سامرا حضور دارند نیز ضمن حضور در این حرمین شریفین و پذیرایی از زائران سامرا، در تلاش هستند تا امنیت برقرار شود و برای توسعه این حرم مطهر نیز با سایر خادمان حرم امامین عسکریین (ع) همکاری می‌کنند، به طوری که جلوه‌ای از وحدت مسلمانان در این شهر مشهود است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران