اعتراضات اقتصادی در عراق کدام محافل را باید هدف بگیرد؟ اعتراضات اقتصادی در عراق کدام محافل را باید هدف بگیرد؟ اعتراضات اقتصادی در عراق کدام محافل را باید هدف بگیرد؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اعتراضات اقتصادی در عراق کدام محافل را باید هدف بگیرد؟ اعتراضات اقتصادی در عراق کدام محافل را باید هدف بگیرد؟ اعتراضات اقتصادی در عراق کدام محافل را باید هدف بگیرد؟ اعتراضات اقتصادی در عراق کدام محافل را باید هدف بگیرد؟ اعتراضات اقتصادی در عراق کدام محافل را باید هدف بگیرد؟

اعتراضات اقتصادی در عراق کدام محافل را باید هدف بگیرد؟

خیانت آمریکا، غارت بخشی از درآمدهای نفتی عراق است. گفته می شود آن‌ها یک سوم از درآمد فروش نفت عراق را به عنوان هزینه‌های جنگ و سرنگونی صدام، برای خود بر می‌دارند و در واقع از سر سفره مردم دریغ می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، محمد ایمانی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در یادداشتی که در فضای مجازی منتشر کرده به تحولات اخیر عراق پرداخته و نوشت: اگر از عقبه سیاسی و خارجی مهندسی آشوب در عراق صرف نظر کنیم، ابعاد اقتصادی آن، نکات قابل تأملی در خود نهفته دارد. این ابعاد از آن جهت مهم است که با شناسایی عوامل فقر و بیکاری و فساد اقتصادی موجود، می توان طیف های سیاسی بانی اعتراض را راستی آزمایی کرد و اعتراضات را متوجه کانون اصلی مشکلات کرد.


حزب بعث از سال ۱۹۶۸ با کودتا بر عراق حاکم شد. صدام حسین نیز سال‌ ۱۹۷۹ با کودتا حاکم شد و او با همراهی حزب بعث، تا ۲۰۰۳ حاکم بلا منازع بر سیاست و اقتصاد عراق بودند. یعنی حزب بعث، به مدت ۳۵ سال بر عراق مسلط بود و ساختار اقتصاد این کشور، متأثر از مفاسد همین حزب است که امروز در پشت صحنه به عنوان عامل نیابتی عربستان و آمریکا در تحریک به آشوب عمل می‌کند.


صدام و حزب وی، دو جنگ را به ملت ایران (۱۹۸۸–۱۹۸۰) و کویت (جنگ خلیج‌فارس- ۱۹۹۱ میلادی) تحمیل کردند و دوبار هم با تهاجم آمریکا مواجه شدند. آمریکا، صدام را برای حمله به ایران تحریک و حمایت کرد، اما هنگامی که صدام یاغیگری پیشه کرد، کشور عراق با تهاجم از پیش طراحی شده شبکه صهیونیسم_مسیحی (آمریکا و انگلیس و عقبه صهیونیستی) مواجه شد. این جنگ ها موجب ویرانی زیر ساخت های عراق و نابودی درآمدهای این کشور درچهار دهه شد.


در کنار صدام و بعثی‌ها، آمریکا و عربستان، متهمان نخست نابودی اقتصاد عراق پس از سقوط صدام هستند. آن‌ها القاعده و داعش و سایر گروه‌های تروریستی را افزون بر یک دهه به ملت عراق تحمیل کردند که هم نابودی منابع اقتصادی را در پی داشت و هم امنیت تولید و سرمایه گذاری داخلی و خارجی را از بین برد. خیانت بعدی آمریکا، غارت بخشی از درآمدهای نفتی عراق است. گفته می شود آن‌ها یک سوم از درآمد فروش نفت عراق را به عنوان هزینه‌های جنگ و سرنگونی صدام، برای خود بر می‌دارند و در واقع از سر سفره مردم دریغ می‌کنند. خیانت دیگر آمریکا و متحدانش، تحریک طایفه‌گری و اختلافات قومی و مذهبی و رسمیت بخشیدن به این اختلافات در قانون اساسی جدید است که موجب شده تا مکانیزم هر شهروند یک رأی و حاکمیت تمام عیار و منسجم اکثریت عملی نشود. این موجب می شود با حاکمیتی نا منسجم و کم کارآمد مواجه باشیم.


در نهایت اینکه آمریکا، عربستان، حزب بعث و بقایای رژیم صدام، و حامیان سیاسی- مالی گروه های تروریستی مانند داعش، متهمان اصلی نابسامانی‌های اقتصادی امروز عراق هستند. بنابراین، فلش اصلی اعتراضات درست و سالم باید متوجه همین کانون‌ها شود که دست بر قضا، دست پیش گرفته و می‌خواهند با مصادره به مطلوب و منحرف کردن اعتراضات مشروع مردم، موج سواری کنند.


| شناسه مطلب: 98333




یاداشت عراق



نظرات کاربران