فعالیت‌های فرهنگی و معنوی اربعین تقویت می‌شود فعالیت‌های فرهنگی و معنوی اربعین تقویت می‌شود فعالیت‌های فرهنگی و معنوی اربعین تقویت می‌شود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
فعالیت‌های فرهنگی و معنوی اربعین تقویت می‌شود فعالیت‌های فرهنگی و معنوی اربعین تقویت می‌شود فعالیت‌های فرهنگی و معنوی اربعین تقویت می‌شود فعالیت‌های فرهنگی و معنوی اربعین تقویت می‌شود فعالیت‌های فرهنگی و معنوی اربعین تقویت می‌شود

فعالیت‌های فرهنگی و معنوی اربعین تقویت می‌شود

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با بیان اینکه برای اربعین سال آینده برنامه‌ها در جهت تقویت هرچه بیشتر فعالیت‌های فرهنگی خواهد بود، به تحرکات رخ داده در کشور عراق نیز اشاره کرد و گفت: ایران در کنار دولت و ملت عراق چه در مبارزه با تروریست و چه بحث بازسازی و هماهنگی‌ها حضور داشت. امیدواریم عراق به ثبات خوبی برسد و زمینه بهتر و بیشتری برای همفکری، هماهنگی، اتحاد و وحدت دو کشور ایجاد شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حسین ذوالفقاری، رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی و معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور، با اشاره به آمار دقیق زائرانی که از کشور خارج شدند و کسانی که در سامانه اربعین ثبت‌نام کردند، گفت: برای اربعین امسال سه میلیون و ۲۲۰ هزار نفر به صورت قطعی در سامانه سماح ثبت‌نام کردند و تعداد معدودی هم در سامانه ثبت‌ نام نکردند و صرفا با داشتن گذرنامه از مرز خارج شدند. البته افرادی را هم داشتیم که در این جریان و بعد از ثبت‌ نام یا به صورت طبیعی و یا مشکلات جسمی فوت کردند و نتوانستند در این پیاده‌روی حضور داشته باشند که از درصد بسیار پایینی برخوردار بود.
وی افزود: اینکه بعضی‌ها در کشور می‌گفتند چرا ثبت‌ نام در سامانه اجبار شده است، تماما به دلیل مصلحت خود زائران بود و تمام تلاش ما این بود که وقتی زائران در این پیاده‌روی شرکت می‌کنند دچار مشکل نشوند. تأکید کردیم و گفتیم که ضرورت دارد تا ضمن ثبت نام بیمه هم بشوند. این موضوع به هر حال مشکلات خاص خودش را دارد، اما در مجموع از مردم عزیزی که بالای ۹۰ درصد موارد اعلام شده را رعایت کردند و نتیجه آن را هم مشاهده کردیم، تشکر می‌کنیم. تعدادی هم که در سامانه ثبت‌ نام نکردند، در مرز‌ها مانعشان نشدیم و از کشور خارج شدند؛ تعداد این افراد چیزی حدود ۲۵۰ هزار نفر بود.
رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی در مورد عملکرد و ارزیابی فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی اربعین امسال در فضای مجازی هم گفت: امسال این فعالیت‌ها در فضای مجازی گسترده‌تر از سال گذشته انجام شد و شاهد تشکیل ستاد‌های مردمی بودیم که در این حوزه ورود کردند و تلاش‌های بیشتری را انجام دادند. بر همین اساس، هم در فضای مجازی شاهد ورود جدی اپلیکیشن‌های پرقدرتی بودیم که در این زمینه فعال شدند و هم شاهد حضور نیرو‌های مردمی در این فضا بودیم.
ذوالفقاری اضافه کرد: در وزارت ارشاد هم یک وب ویژه اطلا‌ع‌رسانی اربعین ایجاد کردند و شاهد افزایش فعالیت‌ها در این حوزه بودیم. برای سال آینده برنامه‌های ما در جهت تقویت هرچه بیشتر فعالیت‌های فرهنگی اربعین خواهد بود، چرا که محصول کار و فعالیت‌ها در این حوزه است و همه این فعالیت‌ها مقدمه‌ای است برای اینکه نتیجه معنوی و فرهنگی از این مراسم داشته باشیم و این اصل کار است.


معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اتفاقات به‌ وجود آماده در کشور عراق و اثر آن بر موضوع سفر‌های عتبات و اربعین نیز گفت: به فضل خدا اربعین امسال را با موفقیت و سربلندی پشت سر گذاشتیم و امیدواریم با عنایت خدای متعال، عراق هم به ثبات خوبی برسد و مشکلات این کشور هم برطرف شود تا هم آن‌ها به خواسته‌های منطقی و قانونی خودشان برسند و هم اینکه زمینه بهتر و بیشتری برای همفکری و هماهنگی، اتحاد و وحدت دو کشور ایجاد شود.


وی تصریح کرد: البته در کشور عراق شیطنت‌هایی از سوی برخی افراد وجود دارد که موجب این نا آرامی‌ها و یا برخی حرف‌ها شده است. این دقیقا مانند کار افرادی است که در یک ورزشگاه با جمعیت ۸۰ هزار نفر و مسابقه فوتبال شعار‌های دیگری خلاف جمعیت می‌دهند؛ در داخل این بحث‌های سیاسی هم افراد معدودی شعار‌هایی می‌دهند که همان‌ها هم از سوی برخی خط می‌گیرند. اما باید بدانند که ایران جز کمک در عراق و همراهی با زائران در اربعین حسینی کاری نکرده است.


ذوالفقاری تأکید کرد: ایران در کنار دولت و ملت عراق بود و چه در مبارزه با تروریست و چه در بحث بازسازی و هماهنگی‌، حضور داشته است، اما برخی از این حرکات شیطنتی است که امیدواریم خداوند این رفتار‌ها و شیطنت‌ها را به کسانی که آن را طراحی کرده‌اند، بازگرداند.


منبع: خبرگزاری ایکنا




نظرات کاربران