عبدالمهدی از نفوذ عناصر مشکوک در تظاهرات عراق پرده برداشت

نخست‌وزیر عراق با اشاره به اینکه تظاهرات این کشور به اهداف خود رسیده، از نقش عناصر مشکوک در به خشونت کشاندن اعتراضات عراق پرده برداشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، رسانه‌های عراق نوشتند: عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق اعلام کرد که تظاهرات در کشور بسیاری از اهداف خود را محقق کرده و مسئولان این کشور را به تجدید نظر در مواضع خود قانع کرد.


وی تاکید کرد که تهدید منافع نفتی و قطع مسیرهای مواصلاتی منتهی به بنادر عراق باعث خسارت‌های زیاد بالغ بر چندین میلیون دلار شده است. در حال حاضر زمان برای بازگشت زندگی به شرایط طبیعی و باز شدن تمامی بازارها و کارگاه‌ها و مدارس و دانشگاه‌ها فرا رسیده است.


عبدالمهدی اظهار داشت که از زمان اعتراضات مردمی در استانهای مختلف این کشور به ویژه بغداد و استان‌های جنوبی، ملت عراق دیدگاه های خود را در خصوص نظام سیاسی و انتخاباتی و عملکرد دولت و اصلاحات مورد نظر سیاسی و خدماتی ابراز داشته اند.


وی با تاکید بر همبستگی و همراهی نیروهای امنیتی با تظاهرات کنندگان و ابعاد مسالمت آمیز این تحرکات ابراز داشت که بروز قربانیانی از دو طرف گرچه کمتر از ده روز اولیه شده است، و تعرض تعدادی از خارجی‌ها ضد قانون نیروهای امنیتی در حمایت از تظاهرات کنندگان از نکات دردآور اعتراضات در روزهای اخیر است.


نخست‌وزیر عراق تاکید کرد که این عده ارتباطی با تظاهرات ندارند، بلکه از تظاهرات به عنوان سپر انسانی برای اقدامات خود در قطع مسیرهای مواصلاتی و آتش سوزی و قتل و غارت و درگیری با نیروهای امنیتی استفاده می‌کنند. آنها حتی برای این منظور از کوکتل مولوتوف؛ منجنیق، و حتی سلاح‌های جنگی و بمب استفاده می کنند.


وی ادامه داد که یک کمیته تحقیقات به ریاست وزیر بهداشت و سایر طرف های دولتی و غیر دولتی برای تحقیق در انواع تجهیزات مورد استفاده نیروهای امنیتی در دفاع از مواضع خود تشکیل شده است. این در حالی است که نیروهای امنیتی همچنان دستورات شدیداللحنی دریافت کرده‌اند برای اینکه از گلوله‌های جنگی یا سلاح‌های کشنده در تظاهرات استفاده نکنند. در همین رابطه نیروهای امنیتی هیچ اقدام هجومی ضد تظاهرات کنندگان انجام ندادند، مگر اینکه در حمله به مواضع نیروهای امنیتی در پل‌های السنک و الجمهوریه یا حمله به مراکز دولتی در بغداد و استان‌های دیگر وارد عمل شده اند. ‎


| شناسه مطلب: 98354




عراق



نظرات کاربران