بعد تاریخی و سیره‌ای اربعین مورد توجه بیشتری قرار گیرد بعد تاریخی و سیره‌ای اربعین مورد توجه بیشتری قرار گیرد بعد تاریخی و سیره‌ای اربعین مورد توجه بیشتری قرار گیرد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
بعد تاریخی و سیره‌ای اربعین مورد توجه بیشتری قرار گیرد بعد تاریخی و سیره‌ای اربعین مورد توجه بیشتری قرار گیرد بعد تاریخی و سیره‌ای اربعین مورد توجه بیشتری قرار گیرد بعد تاریخی و سیره‌ای اربعین مورد توجه بیشتری قرار گیرد بعد تاریخی و سیره‌ای اربعین مورد توجه بیشتری قرار گیرد

بعد تاریخی و سیره‌ای اربعین مورد توجه بیشتری قرار گیرد

رییس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) با اشاره به زوایای تاریخی پیاده روی اربعین گفت: نباید در این حرکت به ظواهر اکتفا کرده و از باطن این کار بزرگ غافل شویم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین «حمیدرضا مطهری» در نشست علمی پدیدار شناسی اربعین ویژه گزارش تحلیل گروه اعزامی به راهپیمایی اربعین در این نشست با اشاره به زاویه تاریخی اربعین یادآور شد: امروز غالبا به تاریخچه اربعین بی توجهی می‌ شود و دلیل شروع شدن و نفس پیاده روی اربعین برای مردم مشخص نشده است.


 


رییس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: در گزارش های مختلف خبری تمرکز روی پیاده روی اربعین است در حالی که در روایات و سیره علما و بزرگان داریم زیارت اربعین است نه پیاده روی و آن چه در پیاده روی داریم در مورد زیارت است و اگر به تاریخچه پیاده روی نگاه کنیم از اربعین نبوده است.


 


این پژوهشگر حوزوی عنوان کرد: به تدریج این پیاده روی به اربعین رسید و حالا این که چرا این طور شده است معلوم نیست ولی باید توجه ویژه ای به سیره و سبک زیارت معصومین بشود و همین طور توجه به نمادهای تاریخی به طور کلی در اربعین کمتر دیده می‌ شود.


 


وی با تأکید بر این که در پیاده روی اربعین نمادهایی که به کار می‌ رود عموما تاریخی و مذهبی هستند، گفت: متأسفانه باز آن چه دیده می‌ شود بی توجهی به نمادهای اصلی است اما توجه به سیره معصومین آن چنان که باید و شاید نیست.


 


حجت الاسلام والمسلمین مطهری خاطرنشان کرد: شما در چندین موکب می‌ بینید که تصویر هنرپیشه ای که در ایران نقش مختار را بازی کرده دیده می‌ شود و در عین حال سیره اهل بیت(ع) و بی توجهی به بعد معنوی به وضوح دیده می‌ شود.


 


وی با بیان این که نباید از محتوا و قالب اصلی درون اربعین غافل باشیم، گفت: سیره علما در مسیر اربعین باید مطالعه شود تا ببینیم چه اشکالات زیادی وجود دارد، چراکه خیلی اوقات به ظواهر توجه کرده و از محتوا و درون مطالب غافل مانده ایم.


| شناسه مطلب: 98358




اربعین حسینی



مطالب مرتبط

نظرات کاربران