تشکیل اندیشکده اربعین ضرورت دارد

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی تشکیل اندیشکده اربعین را ضرورتی غیر قابل انکار دانست و گفت: ما باید در این اندیشکده با حضور عالمان رشته های مختلف برای اربعین مدیریتی راهبردی ارائه کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین «نجف لک زایی» در گفتگو با خبرگزاری شبستان در قم، با اشاره به لزوم مدیریت راهبردی در اربعین خاطرنشان کرد: ما در حوزه اربعین به یک سیاستگذاری عمومی نیازمندیم که در آن باید مسأله یابی کنیم.


 


رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: شما ببینید در این حرکت، چه جمعیت میلیونی حضور پیدا می‌کنند که ظرفیت بسیار بزرگی را برای ما فراهم کرده است، اما از آن کمتر استفاده می کنیم و در مورد آن ایده راهبردی نداریم از جمله این که به ایده تشکل جهانی شیعه در اربعین که رهبر معظم انقلاب آن را مطرح کردند عنایتی نکرده ایم.


 


معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان این که در اربعین بر خلاف حج راه بر تشکل جهانی شیعه و عرصه سازی در این حرکت باز است، گفت: همه ما با شور و شوق در این راهپیمایی شرکت می کنیم و اگر هم کاری در این زمینه صورت نگیرد باز هم می رویم ولی چرا نباید مراکز دینی بزرگ با مدیریت راهبردی خوب، از این ظرفیت استفاده کنند؟


 


وی باذکر مثالی برای این مسأله خاطرنشان کرد: به عنوان مثال دهکده «داووس» یکی از عرصه سازی هایی است که غربی ها کرده اند که هر سال بیش از 10 هزار نفر از نخبه های اقتصادی جهان از جمله ایران را دعوت می‌کنند به هزینه خود مدعوین و به مدت یک ماه صبح تا شب برای موضوعات اقتصادی جلسه دارند و همه انسان هایی که می روند باید پول بدهند اما شما از اربعین هیچ استفاده ای نمی برید.


 


حجت الاسلام والمسلمین لک زایی با بیان این که بهره برداری ما از اربعین مثل کشت دیم است، گفت: در اربعین استفاده فردی به میزان استعداد خود فرد صورت می گیرد، ولی مسؤولان و مدیران و نخبگان شیعه در این حرکت حضوری ندارند و برای افراد حاضر در آنجا برنامه ای تدارک دیده نشده است.


 


وی تصریح کرد: چرا ما در اربعین انجمن حقوقی اسلامی، انجمن سیاست اسلامی یا انجمن اقتصاد اسلامی نداریم تا مثلا نخبه حقوقی ما در این انجمن حقوقی عضو شود؟ اقتصاد دان های ما که با کدام عالم اقتصاد در این مسیر در ارتباط هستند؟


 


وی با بیان این که هنوز به اربعین به لحاظ راهبردی نیاندیشیده ایم، ابراز داشت: اربعین در حوزه نا اندیشیده های راهبردی ما است و لذا پیشنهاد ما این است که خیلی ما به دنبال گزارش نویسی نباشیم بلکه روی یک مسأله دست بگذاریم و کاری ستادی و نه سطحی را با تأسیس یک اندیشکده اربعین که امروز ضرورت دارد، انجام بدهیم و برای آن طرح و برنامه و ایده ارائه کنیم.


 


وی در پایان خاطرنشان ساخت: از جمله باید بایندیشیم که چطور ایده رهبر معظم انقلاب را عملی کنیم و از خودمان هم چیزی نگوییم، چراکه این ایده را ایشان در مورد اربعین قبل از انقلاب اسلامی مطرح کردند و برای سال های اخیر نیست و جای کار زیادی دارد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران