توصیف دقیق وقایع اربعین در نگاه پدیدار شناسانه توصیف دقیق وقایع اربعین در نگاه پدیدار شناسانه توصیف دقیق وقایع اربعین در نگاه پدیدار شناسانه بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
توصیف دقیق وقایع اربعین در نگاه پدیدار شناسانه توصیف دقیق وقایع اربعین در نگاه پدیدار شناسانه توصیف دقیق وقایع اربعین در نگاه پدیدار شناسانه توصیف دقیق وقایع اربعین در نگاه پدیدار شناسانه توصیف دقیق وقایع اربعین در نگاه پدیدار شناسانه

توصیف دقیق وقایع اربعین در نگاه پدیدار شناسانه

حجت الاسلام فیض آبادی در تبیین نگاه پدیدار شناسانه به واقعه بزرگ اربعین گفت: پدیدار شناسی اربعین لقاء مستقیم با خود موضوع و درک ماهیت بی‌واسطه آن است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین «علیرضا فیض آبادی» با اشاره به برگزاری نشست پدیدار شناسی اربعین در قم گفت: در خصوص ضرورت پدیدار شناسی اربعین باید به این نکته پیرامون پدیدار شناسی یا فنومنولوژی توجه کرد که هدف اوّلیه‌ی فنومنولوژی فلسفی، پژوهش و آگاهی مستقیم از پدیدارهایی است که در تجربه‌ی بی‌واسطه آشکار می‌شود.


مشاور معاون ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: یعنی همین تجربیاتی که زائرین محترم در پیاده روی اربعین تجربه میکنند، که ثمره آن توصیف ساختارهای ماهوی یا ذاتی این پدیده بزرگ قرن است؛ در پدیدارشناسی اربعین، در صدد توصیف دقیق مظاهر پدیداری در تجربه‌ی زائرین هستیم که در این عرصه حضور دارند.


حجت الاسلام فیض آبادی با بیان این که در پدیدارشناسی اربعین بر توصیف دقیق اربعین در همه زمینه‌های تجربه زائرین تأکید می‌شود، گفت: به عبارت دیگر در این روش بر جنبه‌های ذهنی رفتار زائرین تأکید داریم.  بنابراین به جای ثبت رفتار، محقق کیفی سعی می‌کند پدیده اربعین را درک کند. به این معنا که به دنبال فهم معنای رفتارزائرین است. این درک مستلزم این است که معنی کیفی به آن رفتار نسبت داده شود.


مشاور معاون  ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در ادامه خاطرنشان کرد: درپدیدارشناسی اربعین اگر بتوانیم این موضوع را آنگونه که خود را می‌نمایاند و برکنار از مفهوم‌ها و قالب‌های پیشین درک کنیم، در آن صورت است که به ادراک پدیده اربعین نایل شده‌ایم.


وی اضافه کرد: به اعتباری دیگر شاید بتوانیم بگوییم اربعین امری طبیعی است، یعنی حامل هیچ باری به غیر از آنچه که خود را در محدوده ادراک ظاهر می‌نماید نیست و هیچ نوع رنگ مصلحت‌اندیشی یا صبغه مفهومی ندارد. به همین جهت اربعین امری نیست که با یک ادراک خاتمه یابد، بلکه نوعی آغاز است برای دریافت و شناسایی بیشتر که پایانی برای آن متصور نیست.


حجت الاسلام فیض آبادی با تأکید بر این مسأله که پدیدار شناسی اربعین لقاء مستقیم با خود موضوع و درک ماهیت بی‌واسطه آن می‌باشد، گفت: جمله مشهوری که شعار پدیدارشناسی است این است که ادراک، بدون موضوع ادراک، وجود ندارد؛ پس ادراک، همواره ادراک چیزی است و همین خالی نبودن ادراک از امر مورد ادراک است که در اصطلاح پدیدارشناسی نیت یا توجه نامیده می‌شود.


وی افزود: یکی دیگر از مسائل مهم در پدیدارشناسی، مساله فهمیدن است که فهمیدن با توجه و نیت رابطه مستقیم دارد؛ فهمیدن در پدیدارشناسی اربعین، عبارت از جستجو و یافتن قصد و نیتی است که در هدایت اهل بیت(ع) به ویژه امام حسن عسکری(ع) نهفته است و این جستجویی مداوم و نو به نو می‌باشد.


این پژوهشگر حوزوی در ادامه این گفتگو خاطرنشان کرد: پدیدارشناسی اربعین عبارت از مطالعه توصیفی پدیدار های زائرین به همان نحوی که آنها خود را در اربعین و پیاده روی آن ظاهر می‌سازند و پدیدارشناسی اربعین به‌عنوان روش، عبارت از تلاش برای درک ماهیات از خلال حوادث و واقعیات تجربی این سفر معنوی است.


وی در بخش دیگری از این گفتگو در خصوص ظرفیت‌های عملی پیاده روی اربعین که در اختیار جهان اسلام می گذارد، یادآور شد: این پدیده به این نحو که در سال های اخیر شاهد آن هستیم در حقیقت دستاورد امام حسن عسکری(ع) برای زمینه سازی ظهور فرزند بزرگوارشان توسط ماست.


مشاور معاون ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور تصریح کرد: حضور ملیت های مختلف، اقشار گوناگون مردم وسرمایه های اجتماعی ملل به عنوان یک ظرفیت بزرگ در ایجاد گفتمان مطالبه گری ظهورمی تواند زبان مشترک و وحدت آفرین مسلمانان جهان و تمامی آزادگان باشد.


وی عنوان کرد: همانطور که اشاره شد پدیده اربعین قطعا دستاورد تعالیم حیات بخش اهل بیت(ع) است بنابراین اگر بخواهد به اهداف ترسیم شده از سوی آن حضرات توسط زائرین به عنوان نمایندگان امت اسلامی نایل شود باید به زبان آنها و به سبک آنها ترویج شود و به نظر حقیر بهترین فعالیت بیان و رساندن معارف اهل بیت(ع) در جنبه های مختلف فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی با تمامی ابزار های ممکن به زائرین اربعین به عنوان سفیران پیام اهل بیت(ع) به خانواده هایشان است.


| شناسه مطلب: 98388




اربعین نشست تخصصی



نظرات کاربران