خود مراقبتی مهمترین عامل سلامتی زائران اربعین است خود مراقبتی مهمترین عامل سلامتی زائران اربعین است خود مراقبتی مهمترین عامل سلامتی زائران اربعین است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
خود مراقبتی مهمترین عامل سلامتی زائران اربعین است خود مراقبتی مهمترین عامل سلامتی زائران اربعین است خود مراقبتی مهمترین عامل سلامتی زائران اربعین است خود مراقبتی مهمترین عامل سلامتی زائران اربعین است خود مراقبتی مهمترین عامل سلامتی زائران اربعین است

خود مراقبتی مهمترین عامل سلامتی زائران اربعین است

رئیس پژوهشکده زیارت و گردشگری دانشگاه فردوسی مشهد گفت: طرح پژوهشی مشترک بین دانشگاه‌های فردوسی مشهد و العمید شهر کربلا که همزمان با مراسم اربعین در شهر کربلا با موضوع ارزیابی وضعیت سلامت زائران انجام گرفت نشان داد که خود مراقبتی، مهم ترین عامل سلامت زائران بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، علی یوسفی رئیس پژوهشکده زیارت و گردشگری دانشگاه فردوسی مشهد گفت: این مطالعه به‌منظور شناسایی کم و کیف وضع سلامت زائران در چهار بعد جسمانی، اجتماعی، معنوی و روانی و همچنین دسته بندی روشن از مسائل و مشکلات بهداشتی و درمانی زائران در طی پیاده روی زیارت اربعین همزمان با مراسم امسال انجام شد.
وی ادامه داد: جمع آوری داده‌های این طرح در قالب پرسشنامه و انجام مصاحبه با بیش از هزار و ۵۰۰ زائر اربعین از کشورهای مختلف به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی در عراق انجام گرفته است. 


عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: دانشگاه فردوسی مشهد با تعداد قابل توجهی از دانشگاه‌های کشور عراق تفاهم‌نامه همکاری در موضوعات تبادل اساتید و تحقیقات مشترک دارد.
یوسفی افزود: این طرح پژوهشی حاصل توافق و همکاری دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه العمید وابسته به بخش آموزش عالی آستان مطهر عباسی است که با نظارت علمی و اجرایی پژوهشکده زیارت و گردشگری دانشگاه فردوسی مشهد انجام گرفته است.
وی ادامه داد: در این مسیر سختی‌هایی برای زائران پیاده‌ وجود دارد که گاهی همراه با مشکلات و بیماریهای جسمی است و نیاز است تا با فراهم آوری امکاناتی، که از نتایج این طرح استخراج خواهد شد برای سالهای آینده، برنامه‌ریزی مناسبی فراهم شود.
او اضافه کرد: با توجه به مشاهدات میدانی محققان و زائران، شرایط نسبت به گذشته خیلی بهترشده است ولی هنوز کشور عراق از نظر زیر ساختی با محدودیت ها و مشکلاتی رو به روست و نیاز است که مسئولان و متولیان دولتهای ایران و عراق  و همچنین موکب داران برنامه‌های مناسبی برای خدمات رسانی مناسب به زائران فراهم کنند.
یوسفی گفت: با توجه به عدم وجود زیر ساخت‌های بهداشتی مناسب در کشور عراق و همچنین تفاوت‌های فرهنگی بین دو کشور نیاز است تا زائران به توصیه‌ها و پیشنهاداتی که برای سلامت آنها مطرح می شود توجه کنند و با دقت در رفتارهای شخصی مانند استراحت و پوشاک مناسب و همچنین رعایت در رفتارهای غذایی سعی کنند کمتر دچار بیماری و حادثه‌ شوند.
رئیس پژوهشکده زیارت و گردشگری دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به مسئولیت‌های حاکمیتی کشورعراق به عنوان میزبان گفت: سهم دولت عراق بیشتر به فراهم آوری زیرساخت‌های مناسب این مراسم باز می‌گردد و مردم  و موکب‌داران نیز با سخاوت وصف ناشدنی به پذیرایی از زائران اقدام می کنند که این بخشش و نیکوکاری مردمی با روش‌های متفاوت در تدارک نوع پذیرایی صرف می شود که خود بخشی از این طرح تحقیقاتی انجام شده است.
یوسفی افزود: این نخستین تحقیق جامعه شناسی در موضوع سلامت در ایام اربعین است که به زودی گزارش کامل و نتایج حاصله از آن به اطلاع مراجع ذیصلاح و جامعه خواهد رسید.
وی ادامه داد: نتایج این طرح برای استفاده ستاد اربعین و دستگاه‌هایی که به طور مستقیم در حوزه سلامت زائران مسئولیت دارند قابل استفاده است و همچنین نسخه ای از آن برای آستان های حرم ائمه در کشور عراق و دانشگاه العمید به زبانهای عربی، فارسی و انگلیسی ارسال خواهد شد.


| شناسه مطلب: 98444




اربعین سلامت



مطالب مرتبط

نظرات کاربران