مولوی اسحاق مدنی: اولین دستورکار اسلام ایجاد وحدت بین مردم است

نایب رئیس مجمع شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به ایجاد وحدت در بین مردم مدینه به منزله اولین اقدام پیامبر(ص) در این شهر گفت:  اولین دستورکار اسلام ایجاد وحدت بین مردم است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، مولوی اسحاق مدنی، نایب رئیس مجمع شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران، با تبریک هفته وحدت و میلاد پیامبر (ص) و امام جعفر صادق (ع) گفت: پیامبر (ص) وقتی به پیامبری مبعوث شدند، برای تبلیغ اسلام در ایام حج حضور می‌یافتند. اگرچه حج واجب نبود، اما عرب‌ها از زمان حضرت ابراهیم (ع) آن را به جا می‌آوردند، اگر چه همراه با تحریفاتی بود و طبق مراسم جاهلیت انجام می‌شد.

وی ادامه داد: در آن ایام پیامبر (ص) پنهانی با حجاج صحبت می‌کردند، به ویژه با آن‌هایی که تشخیص حضرت بر اصلاح آن‌ها بود. مردم مدینه هم آنجا بودند و پیامبر (ص) برای آن‌ها از اسلام می‌گفتند. مشکل مردم مدینه وجود یک اقلیت یهودی در این شهر بود که با اختلاف‌افکنی بین ساکنان مدینه توانسته بودند بر اکثریت حکومت کنند. آن‌ها جنگ بسیار خونینی بین دو طایفه بزرگ اوس و خزرج راه انداخته بودند.

اسحاق مدنی اظهار کرد: وقتی حجاج مدینه متوجه صحبت‌های پیامبر (ص) شدند، در قالب معاهده‌ای از ایشان دعوت کردند که به مدینه تشریف بیاورند تا این فتنه بخوابد. اولین کار پیامبر (ص) در مدینه ایجاد همین اتحاد و وحدت بین اوس و خزرج بود، لذا باید گفت اولین کار اسلام اتحاد و وحدت مردم است.

وی افزود: بدون وحدت نه کشوری آباد می‌شود، نه مردمش سرافراز می‌شوند و نه آسایش و آرامش خواهند داشت. مصیبت‌هایی که امروز در جهان اسلام پیش آمده به خاطر آن است که مسلمانان راه وحدت را کنار گذاشتند. اینکه یک مسلمان که «لا اله الا الله» هم می‌گوید، سر مسلمان دیگری را می‌برد به خاطر دوری و انحراف از اسلام و نفهمیدن درست اسلام است.


 


فقه تشیع خارج از مجموعه فقه مذاهب اهل سنت نیست


مولوی اسحاق مدنی بیان کرد: خیلی‌ها فکر می‌کند وحدت امکان ندارد، با این همه اختلافات وحدتی به وجود بیاید. اما آنچه من فهمیدم و یاد گرفتم این است که اگر مسائل اختلافی میان شیعه و سنی بررسی شود می‌توان گفت در مسائل فقهی جز در سه، چهار مسئله اختلافی وجود ندارد و اگر شیعه در یک مسئله فقهی با حنفی‌ها اختلاف دارد، اما در همان مسئله با شافعی‌ها اختلافی ندارد. به همین ترتیب نسبت به سایر مذاهب اهل سنت نیز این مسئله وجود دارد. به عبارتی مسائل فقهی اهل تشیع خارج، جدا و مخالف با مجموعه فقه ۴ مذهب اهل سنت نیست.


وی ادامه داد: باید گفت مسائلی درباره اهل تشیع و تسنن وجود دارد که دروغ است و دشمنان این‌ها را راه انداخته‌اند؛ برای نمونه بین اهل سنت شایع کردند که قرآن شیعیان غیر از قرآن اهل سنت است. من به برداران سنی خود می‌گویم که به مساجد و مدارس شیعه بروید و قرآن آن‌ها را بخوانید، این‌ها همان قرآنی است که ما اهل سنت داریم؛ نه یک کلمه اضافه است نه یک کلمه کم.


مولوی اسحاق مدنی بیان کرد:، اما این شایعه را چرا راه انداخته‌اند؟ برای اینکه اگر اهل سنت آن را باور کند دیگر وحدت شیعه و سنی برای او معنا ندارد. به عبارتی دروغی ساختند تا اختلاف جا بیفتد، ولی این دروغی واضح و روشن است.


 


جایگاه اهل بیت(ع) در نزد اهل سنت


نایب رئیس مجمع شورای عالی مجمع جهانی تقریب یادآور شد: در بین شیعه نیز درباره اهل سنت شایع کردند که آن‌ها به اهل بیت (ع) توجهی ندارند یا اسائه ادب می‌کنند. شما شیعیان بروید کتب چهارگانه اهل سنت را بخوانید. روایت «فاطمه پاره تن من است» در این کتاب‌ها با همین الفاظ ذکر شده است. یا نسبت به حضرت علی (ع) در این کتاب‌ها از بیان پیامبر (ص) در زمان جنگ خیبر آمده است که «من فردا پرچم اسلام را به دست کسی می‌دهم که او خدا و رسول خدا (ص) را دوست دارد و خدا و رسول (ص) هم او را دوست دارند».


وی تصریح کرد: مگر ممکن است کسی پیامبر (ص) را دوست داشته باشد، ولی پاره تنش را دوست نداشته باشد. این‌ها دروغ‌هایی است که دشمنان برای اختلاف‌افکنی درست کردند و متأسفانه هم برخی آن را باور کرده‌اند. این‌ها برای این است که امت اسلامی وحدت نداشته باشد.


 


وحدت امکان‌پذیر است


مولوی اسحاق مدنی با اشاره به برگزاری کنفرانس بین‌المللی وحدت گفت: امسال هم علمای زیادی از اهل سنت و شیعه شرکت کرده‌اند و درباره وحدت صحبت می‌کنند و مجمع تقریب کتبی درباره احادیث مشترک و مسائل فقهی منتشر کرده است که اگر درست مطالعه شود می‌بینید که این فاصله میان شیعه و سنی آن قدر زیاد نیست که تصور می‌کنیم و وحدت امکان‌پذیر است.


وی با اذعان به وجود برخی اختلافات گفت: نکته مهم این است که ببینیم بزرگان ما در رابطه با این اختلافات چگونه عمل می‌کردند و آیا آن‌ها را بهانه قرار می‌دادند یا اینکه برای پیشبرد اسلام به هم کمک می‌کردند و به همدیگر مشاوره می‌دادند. اگر آن‌ها هم با یکدیگر می‌جنگیدند که اسلام به دست ما نمی‌رسید. آن‌ها اختلافات را کنار گذاشتند و وحدت داشتند و اسلام را به پیش بردند.


نایب رئیس مجمع شورای عالی مجمع جهانی تقریب تأکید کرد: امروز هم ما می‌توانیم با همه امکاناتی که داریم مجدد عزت اسلام را برگردانیم و امت واحده و برادر شویم. البته در ایران تا حدود زیادی به این وحدت دست یافته‌ایم و این به برکت ایده امام (ره) در زمینه وحدت شیعه و سنی و پیگیری‌ها و دلسوزی‌های رهبر معظم انقلاب بوده است.


ایکنا




مطالب مرتبط

نظرات کاربران