جهان حمایت آمریکا از شهرک‌سازی‌ها را محکوم کرد جهان حمایت آمریکا از شهرک‌سازی‌ها را محکوم کرد جهان حمایت آمریکا از شهرک‌سازی‌ها را محکوم کرد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
جهان حمایت آمریکا از شهرک‌سازی‌ها را محکوم کرد جهان حمایت آمریکا از شهرک‌سازی‌ها را محکوم کرد جهان حمایت آمریکا از شهرک‌سازی‌ها را محکوم کرد جهان حمایت آمریکا از شهرک‌سازی‌ها را محکوم کرد جهان حمایت آمریکا از شهرک‌سازی‌ها را محکوم کرد

جهان حمایت آمریکا از شهرک‌سازی‌ها را محکوم کرد

بعد از اینکه آمریکا حق رژیم صهیونیستی را در ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری تأیید کرد، این رژیم از این اقدام استقبال کرد اما کشورهای اروپایی، فلسطین و تعدادی از کشورهای عربی آن را محکوم کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما از اسرائیل می‌خواهیم به شهرک‌سازی‌ها پایان دهد.


این مقام اتحادیه اروپا افزود که شهرک‌سازی در اراضی فلسطین غیرقانونی است و فرصت رسیدن به صلح دائم را از بین می‌برد.


اظهارات موگرینی بعد از آن ایراد شد که آمریکا حق رژیم صهیونیستی در ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری را تأیید کرد.


مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد، این کشور دیگر شهرک‌های اسرائیل را مغایر با قوانین بین‌المللی نمی‌داند.


این در حالی است که پیش از این آمریکا شهرک‌سازی در اراضی فلسطین را مغایر با قوانین بین‌المللی می‌دانست.


سناتور سندرز، سناتور نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در این باره گفت: شهرک‌های اسرائیل غیرقانونی هستند. ترامپ بار دیگر برای اجرای قواعد افراطی خود واشنگتن را به انزوا کشید.


همچنین الیزابت وارن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا قول داد تصمیم دولت دونالد ترامپ درباره شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری را لغو کند.


وارن توییت کرد: تلاش ایدئولوژیکی دیگری از سوی دولت ترامپ برای منحرف کردن توجهات از شکست‌هایش در منطقه رخ داده، شهرک‌سازی‌ها تنها نقض قانون بین‌المللی نیست بلکه روند صلح را سخت‌تر می‌کند. من راهکار دو کشور را دنبال کرده و این سیاست دولت ترامپ را لغو خواهم کرد.


در این راستا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در گفت‌وگوی تلفنی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از تصمیم این کشور درباره شهرک‌سازی استقبال کرد.


نتانیاهو در این تماس تلفنی گفت که این اقدام آمریکا یک اشتباه تاریخی را اصلاح می‌کند.


وی گفت: قرار بود شخصی یک واقعیت ساده را بیان کند و ترامپ این کار را کرد. همانطور که حاکمیت ما را بر جولان به رسمیت شناخت و سفارت آمریکا را به قدس منتقل کرد.


نتانیاهو گفت: من به ترامپ گفتم که ما در خاک بیگانه نیستیم. از بیش از ۳۰۰۰ سال پیش این وطن ماست. این مانع مذاکرات نمی‌شود بلکه راه را برای تحقق صلح هموار می‌کند چراکه نمی‌توان بر پایه دروغ به صلح واقعی دست یافت.


دفتر اطلاع‌رسانی وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرد: موضع ما نسبت به شهرک‌سازی اسرائیل در اراضی فلسطین تغییری نکرده است و ما آن را غیرقانونی می‌دانیم.


همچنین ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن اعلام کرد، شهرک‌سازی اسرائیل در اراضی فلسطین نقض قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت است و این اقدام آمریکا راهکار تشکیل دو کشور و فرصت تحقق صلح فراگیر را از بین می‌برد.


وی با تأکید بر اینکه موضع اردن نسبت به شهرک سازی اسرائیل ثابت است، نسبت به تغییر در موضع آمریکا درباره شهرک‌سازی‌ها و پیامدهای آن بر تمامی تلاش‌ها برای تحقق صلح هشدار داد.


احمد حافظ، سخنگوی وزارت خارجه مصر نیز تأکید کرد که قاهره به قطعنامه‌های شورای امنیت و قوانین بین‌المللی درباره شهرک‌سازی اسرائیل در اراضی فلسطین پایبند است و آن را غیرقانونی می‌داند.


از سوی دیگر، نبیل ابوردینه، سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: این اقدام آمریکا باطل است و ما آن را محکوم می‌کنیم. این اقدام کاملا با قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت مغایرت دارد.


وی دولت آمریکا را مسؤول هرگونه پیامدی درباره این موضع دانست و تأکید کرد که واشنگتن درباره لغو قطعنامه‌های مشروع بین‌المللی اختیاری ندارد.


منبع: شبکه خبری الجزیره


| شناسه مطلب: 98465




فلسطین



مطالب مرتبط

نظرات کاربران