وحدت جهان اسلام نیازمند یک شبکه اطلاع‌رسانی وحدت جهان اسلام نیازمند یک شبکه اطلاع‌رسانی وحدت جهان اسلام نیازمند یک شبکه اطلاع‌رسانی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
وحدت جهان اسلام نیازمند یک شبکه اطلاع‌رسانی وحدت جهان اسلام نیازمند یک شبکه اطلاع‌رسانی وحدت جهان اسلام نیازمند یک شبکه اطلاع‌رسانی وحدت جهان اسلام نیازمند یک شبکه اطلاع‌رسانی وحدت جهان اسلام نیازمند یک شبکه اطلاع‌رسانی

وحدت جهان اسلام نیازمند یک شبکه اطلاع‌رسانی

همه از ضرورت وحدت جهان اسلام می‌دانیم، اما کمتر ابزارهای آن را فراهم کرده‌ایم. وحدت مسلمانان جهان نیازمند ابزارهای قدرتمندی است که به تحقق این امر مهم کمک کند؛ بدون شک تنها با شعار نمی‌توان این مهم را محقق کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج،  همه از ضرورت وحدت جهان اسلام می‌دانیم، اما کمتر ابزارهای آن را فراهم کرده‌ایم. وحدت مسلمانان جهان نیازمند ابزارهای قدرتمندی است که به تحقق این امر مهم کمک کند؛ بدون شک تنها با شعار نمی‌توان این مهم را محقق کرد.


نیاز داریم گفت‌وگوی بین مذاهب به درستی شکل بگیرد اما متأسفانه تاکنون به انتشار چند کتاب و برگزاری چند کنفرانس بسنده کرده‌ایم. سؤال اینجاست که آیا واقعاً ادبیات وحدت در بین فرقه‌های مختلف جهان اسلام در حال شکل‌گیری است و آیا اصلاً زبان مشترک، رسانه مشترک، رویکرد مشترک و حرف واحدی در این زمینه به وجود آورده‌ایم؟ همه این پرسش‌ها درحالی است که نه تنها رسانه‌های ضد وحدت با حمایت مستقیم و غیرمستقیم صهیونیزم جهانی از سوی کشورهای غیرمسلمان فعالیت می‌کنند بلکه در بین کشورهای اسلامی هم برخی رسانه‌ها تلاش می‌کنند مانع این وحدت شوند. مولوی غلام نبی توکلی، امام‌ جمعه اهل سنت و استاد حوزه علمیه احناف تایباد علاوه بر تعریف وحدت مسلمین به برخی لوازم و ضرورت‌های ایجاد وحدت شیعه و سنی اشاره کرده است. او از وحدتی می‌گوید که لازمه جهان اسلام است.


وحدت اصولی‌ترین آموزه قرآن است


مولوی غلام نبی توکلی با بیان اینکه وحدت یکی از مسائل مهم برای هر جامعه به‌خصوص جامعه اسلامی است، می‌گوید: وحدت برای جامعه اسلامی که متشکل از مذاهب و گرایش‌های مختلف است بسیار ضروری است و عاملی است که می‌تواند این مذاهب را دور هم جمع کند؛ به همین دلیل در اسلام بر آن تأکید بسیاری شده است.


او اضافه می‌کند: بی‌شک وحدت و همدلی از اصولی‌ترین آموزه‌های مترقی و بلند قرآن مجید است. گواه این مدعا ده‌ها آیه قرآن است که نه تنها مسلمانان، بلکه تمام مردم را به گرد آمدن بر محور حقیقت و دوری از جدال و تفرقه دعوت می‌کند و به همین نسبت آیاتی هم آمده است که از تفرقه و اختلاف، نهی و آن را مطرود می‌داند.


امام‌ جمعه اهل سنت توضیح می‌دهد: در آیه ۱۰۳، سوره آل عمران آمده «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا» یعنی همگی به ریسمان خدا که همان قرآن و اسلام و هر وسیله وحدت‌ است چنگ بزنید و پراکنده نشوید. خداوند تمام افراد جامعه اسلامی را به این وسیله به وحدت فرا می‌خواند زیرا قوام اسلام بر یگانگی جامعه و روابط برادری ایمانی در بین آنان است.


وحدت رمز تشکیل امت واحده در صدر اسلام بود


مولوی توکلی در ادامه می‌گوید: در آیه ۹۲ سوره انبیا هم آمده است: «إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُون». ایجاد وحدت در اسلام و سنت نبوی و سیره عملی پیامبر اسلام(ص) برای تشکیل امت واحد، نمود بسیاری دارد. مانند برادری و وحدتی که پیامبر(ص) بین انصار و مهاجرین ایجاد کرد. انصار و مهاجرین دو گرایش مختلف بودند و پیامبر(ص) لازم دانست بین آن‌ها اتحاد و وحدت ایجاد کند. انعقاد پیمان برادری میان آن‌ها در مدینه به عنوان یکی از مهم‌ترین و نخستین اقدامات سیاسی- اجتماعی پیامبر اسلام(ص) پس از هجرت از مکه به مدینه اهمیت ویژه‌ای دارد که رمز تشکیل امت واحده در صدر اسلام است.


استاد حوزه علمیه احناف تایباد یادآور می‌شود: در زمان کنونی که دشمنان اسلام از هر سو هجوم آورده و در تلاش هستند امت اسلامی را از هم جدا و تکه تکه کنند، همین‌طور درصدد تفرقه میان تمام مسلمانان هستند تا قدرت آن‌ها را کم کنند، وحدت از مهم‌ترین و ضروری‌ترین مسائل است. در این شرایط لازم است تمام مسلمانان اعم از شیعه، سنی و مذاهب دیگر همه در کنار هم باشند و با مشت‌های گره کرده نگذارند امت اسلامی از یکدیگر جدا شوند و جواب دندان‌شکنی به کفار و منافقین بدهند.


ایجاد شبکه‌های برون مرزی وحدت راهی برای وحدت‌آفرینی


او تأکید می‌کند: شیعیان و اهل تسنن، مشترکات بسیاری مانند خدا، قرآن، پیامبر و قبله واحد دارند. ضمن اینکه هیچ اختلاف عمیق و آشکاری بین شیعه و سنی وجود ندارد. پس باید با تکیه بر این اشتراکات از آن‌ها برای حفظ وحدت استفاده کنند. اگر مسلمانان به‌خصوص شیعه و سنی با هم متحد شوند و هدفشان از بین بردن دشمن واحدشان باشد، قطعاً پیروز می‌شوند. همچنان که می‌بینیم اتحاد حاکم میان مسلمانان، موجب ترس استکبار شده و برای از بین بردن این اتحاد جریان شیعه انگلیسی و داعشی‌های سنی به راه افتاده است.


مولوی توکلی در پایان پیشنهاد می‌کند: برای یکپارچه کردن تمام مسلمانان دنیا باید اطلاع‌رسانی و تبلیغات گسترده‌ای انجام شود. همان‌طور که دشمنان اسلام شبکه‌های برون‌مرزی زیادی برای تبلیغات و تفرقه‌اندازی ایجاد کرده‌اند، لازم است در کشور ما هم شبکه‌هایی تلویزیونی و رادیویی برای وحدت‌آفرینی و تبلیغ آن وجود داشته باشد. شبکه‌هایی که در آن برنامه‌های مختلفی برای مسلمانان تمام کشورهای دنیا به زبان‌های مختلف و با هدف تحکیم و حفظ وحدت مسلمانان ساخته و نمایش داده شود. وجود این شبکه سبب می‌شود مسلمانان حتی در دورترین نقاط جهان اسلام از نقش و اهمیت وحدت آگاهی پیدا کرده و بدانند وحدت در جهان امروز یک اصل ضروری است.


| شناسه مطلب: 98469




وحدت اسلامی



نظرات کاربران