نخستین شخصی که حرم سیدالشهدا (ع) را بازسازی کرد

بنا به گواهی تاریخ، ابن سهلان رامهرمزی وزیر سلطان الدوله بویهی و اول شخصی بود که به وضع ویرانی حرم مطهّر سیدالشهدا (علیه السلام) رسیدگی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، بنا به گواهی تاریخ، ابن سهلان رامهرمزی وزیر سلطان الدوله بویهی و اول شخصی بود که به وضع ویرانی حرم مطهّر سیدالشهدا (علیه السلام) رسیدگی کرد.


وی به ابو محمد حسن بن فضل بن سهلان رامهرمزی معروف بود. رامهرمزی در جمادی‌الاول سال 407ق به قصد زیارت کربلا آمد و آن منظره دلخراش آتش سوزی را دید و تصمیم گرفت که بنای زیبایی برای حرم امام حسین (علیه السلام) تأسیس نماید. در نتیجه یک بنای مجلل و آبرومند ایجاد نمود و همان بنا و عمارت است که ابن بطوطه سیاح قرن هشتم که به سال 727 ق به کربلا آمده و آن بنا را دیده و در کتاب خود از آن توصیف و تعریف کرده است.


بنا به گفته ابن کثیر شامی، ابن سهلان پس از اکمال حرم و سور حائر، برای محافظت شهر حصار و قلعه محکمی احداث نمود که در جنگ ‌ها و تهاجم دشمن اهل شهر در قلعه مصون بمانند و از چهار طرف آن درهای سنگینی نهاد که بعضی از آن ‌ها از آهن بود و به سال 412ق به اتمام رسید.


البته این وزیر خردمند در حدود یک دهه قبل از این به بازسازی صحن و سرای علی بن ابی طالب (علیه السلام) اقدام کرده بود. چنانکه وی در سال 400ق مریض شد و نذر کرد در صورت شفا یافتن برای بارگاه حضرت علی (علیه السلام)، سوری برپا سازد و چون از بیماری خود شفا یافت حصار صحن امیرالمؤمنین را در نجف احداث کرد.


منبع:


*محمد باقر مدرس، کربلا شهر حسین، تهران، جهان، 1353: 256-255.


| شناسه مطلب: 98474




کربلا امام حسین



مطالب مرتبط

نظرات کاربران