تاکید نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت بر لزوم بصیرت افزایی در جامعه

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت یکی از دلایل اتفاقات هفته گذشته را بی بصیرتی عنوان و تاکید کرد: کسانی که خرابکاری های اخیر را مرتکب شدند چشم داشتند اما بصیرت نداشتند.

به گزارش خبرنگارپایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب که امروز درجلسه تواصی به حق درجمع کارکنان سازمان حج و زیارت وبعثه مقام معظم رهبری سخن می گفت، تصریح کرد: برای مقابله با آسیب ها باید علاوه برپیش بینی دقیق، برنامه ریزی، فکر و تدبیر کرد.


وی با اشاره به آیه 108 سوره یوسف" قُلْ هَٰذِهِ سَبِیلِی أَدْعُو إِلَى اللَّهِ  عَلَىٰ بَصِیرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِی وَسُبْحَانَ اللَّهِ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِکِینَ" افزود: یکی از دلایلی که زمینه  اتفاقات هفته گذشته را فراهم کرد بی بصیرتی  و بی توجهی بود.


وی افزود: اگردرجامعه بصیرت حاکم باشد و مردم از بصیرت برخوردار باشند هیچکس به خود اجازه نمی دهد که حق دیگری را تضییع و به حقوق اجتماعی دیگران تجاوز کند.


وی با طرح این سوال که چه باید کرد این بصیرت شکل بگیرد؟ اظهار داشت: در روایات و سخنان معصومین (علیهم السلام) راهکارهایی برای بصیرت افزایی در جامعه بیان شده است.


سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به اینکه امام علی (ع) می فرماید: "نَظَرُ البَصَرِ لا یُجدی إذا عَمِیَتِ البَصیرَهُ- اگر انسان چشم داشته باشد ولی بصیرت نداشته باشد بی فایده است، افزود: بصیرت به چشم داشتن نیست بلکه به فهم، توجه و دقت داشتن و بدون هدف عمل نکردن و بررسی کردن بستگی دارد


وی با اشاره به اینکه حضرت علی (ع) می فرماید " إنّما البَصیرُ مَن سَمِعَ فَتَفَکَّر، و نَظَرَ فأبصَر، و انتَفَعَ بالعِبَرِ، ثُمّ سَلَکَ جَدَدا واضِحا یَتَجنَّبُ فیهِ الصَّرعَةَ فی المَهاوی" اظهار داشت: انسان با بصیرت باید سه ویژگی را دارا باشد که نخستین ویژگی این است درباره صحبتی که می شنود؛ تفکرکند.


وی گفت: بسیاری از مطالبی که در جامعه بیان می شود شایعه است و انسان نباید بر اساس شایعه تصمیم بگیرد بلکه باید نسبت به آن سخن یقین پیدا کند.


وی افزود: افراد جامعه نسبت به گفته های دیگران که بسیاری از این سخنان را نیز دشمن برای ایجاد موج، درست می کند تا زمانی که یقین پیدا نکرده نباید واکنشی نشان دهند و زمانی هم که یقین پیدا کردند باید بدنبال راه حل باشند.


حجت الاسلام والمسلمین نواب دومین ویژگی انسان بصیر را، دقت و توجه دانست و گفت: امیرالمومنین می فرماید: "أبْصَرُ النّاسِ مَن أبْصَرَ عُیوبَهُ و أقْلَعَ عن ذُنوبِهِ – هشیارترین افراد کسی است که ابتدا به عیب خود بنگرد نه به عیب دیگران".


وی افزود: این نکته به ما تذکر می دهد که انسان صرفا رویت نکند بلکه دقت هم بنماید و در این خصوص خداوند متعال در قرآن در مراحل مختلفی از انسان دعوت می کند که نسبت به اتفاقات، دقت و توجه داشته باشد که: قل سیروا فی الأرض فانظروا....


نماینده ولی فقیه سومین ویژگی برای کسب بصیرت را درس گرفتن ازعبرت ها برشمرد و اظهار داشت: انسان باید نسبت به اتفاقات مشابه گذشته و واکنش های آن توجه و دقت داشته باشد و بررسی کند که اگر تکرار شود آیا واکنش های مشابه در پی خواهد داشت؟.


وی افزود: امام علی (ع) می فرماید: "اتَّعِظُوا عِبَادَ اَللَّهِ بِالْعِبَرِ اَلنَّوَافِعِ – ازعبرت ها باید انسان درس بگیرد چرا که عبرت به انسان بصیرت می بخشد" .


وی بابیان اینکه برخی افراد در رسانه ها به اتهام اختلاس ویا سوء استفاده مطرح می شوند، اضافه کرد: ازاین موارد باید عبرت گرفت وتوجه داشت که اگرما هم توجه ورعایت نکنیم فرداروزی باید پاسخ دهیم.


نماینده ولی فقیه تاکید کرد: اگرانسان این سه ویژگی را داشته باشد می تواند راه روشن و آشکاری را برای خود برگزیند.


سرپرست حجاج ایرانی با بیان خاطره ای از مقام معظم رهبری و توجه معظم له به دقت فوق العاده در رعایت بیت المال اظهار داشت: رهبری که اینگونه عمل  می کنند خداوند به ایشان محبوبیت و تاثیر کلامی می دهد که چند دقیقه صحبت ایشان قبل از درس خارج، فصل الخطاب تلقی وموجب می شود همه مسایل هفته گذشته تمام شود و کمر دشمن بشکند.


وی با اشاره به اینکه فردی که این ویژگی ها را دارا باشد در پیچ های تند تاریخ در پرتگاه نمی افتد، گفت: برای قضایای هفته گذشته که ازپیچ های تند تاریخی برای کشورمان بود دشمن سال ها برنامه ریزی و برخی کشورها پول زیادی را هزینه و تصور می کردند کار تمام شده است ولی با چند دقیقه سخنان مقام معظم رهبری، توطئه دشمن نقش بر آب شد.


وی افزود: اگر انسان بصیرت نداشته باشد هرچه تلاش کند مسیر را اشتباه می رود  چون راه را درست انتخاب نکرده است.


حجت الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به اینکه برخی افراد هم که به جنگ امام حسین(ع) آمدند با وجود عبادات فروان، بینش نداشتند، گفت: این افراد عباداتشان با بی بصیرتی همراه بود و بدلیل فقدان بینش به نفع فرزند شرابخوارِ میمون باز معاویه با فرزند پاک پیامبر وارد جنگ شدند کسی که ایشان درمورد او می فرماید: حُسَیْنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَیْنٍ


نماینده ولی فقیه دلیل بی بصیرتی افراد را دنیا طلبی و دوام غفلت داست و گفت: هرکجا حب دنیا و دنیا طلبی وارد شد بصیرت افراد را از بین می برد و در روایت آمده است: "حُبُّ الدُّنْیا رَأْسُ کُلِّ خَطِیئَة- ریشه همه خطاها، حبّ و دلبستگی به دنیا است" .


وی افزود: پیامبر اکرم (ص) می فرماید: "حُبُّ الدُّنیا وحُبُّ اللّه لا یَجتَمِعانِ فی قَلبٍ أبَدا" هرگز خداخواهی و دنیا خواهی با هم یک جا جمع نمی شود و انسان اگرعشق به دنیا دارد، بداند که از خدا فاصله گرفته و زمینه های بی بصیرتی در وجودش پیاده شده است.


وی اضافه کرد: دنیا به اندازه امرار معاش و آبرومندی انسان واجب و لازم است ولی انسان نباید دنیا گرا و همواره بدنبال منفعت خود باشد.


حجت الاسلام والمسلمین نواب ادامه داد: انسان باید وقت خود را صرف نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، معارف دین، رساله عملیه و امثال آن نماید و به فرزندان خود احکام شرعی را یاد دهد تا وقتی وارد جامعه شدند، بدانند چه راهی را برگزینند.


وی افزود: امام علی (ع) می فرماید: "دَوامُ الْغَفْلَةِ یُعْمِی الْبَصِیرَةَ – انسانی که خود را به غفلت بزند و سرگرمی هایی پیدا کند از بصیرت دور می شود" .


برپایه این گزارش، سرپرست حجاج ایرانی درابتدای سخنان خود با بزرگداشت هفته بسیج، یاد مکتبیان عشق و عزیزانی را که سبکبال با تن خونین به دیار باقی شتافتند، گرامیداشت.     




مطالب مرتبط

نظرات کاربران