نخستین هم‌اندیشی ملی بقیع پژوهان در قم برگزار شد نخستین هم‌اندیشی ملی بقیع پژوهان در قم برگزار شد نخستین هم‌اندیشی ملی بقیع پژوهان در قم برگزار شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نخستین هم‌اندیشی ملی بقیع پژوهان در قم برگزار شد نخستین هم‌اندیشی ملی بقیع پژوهان در قم برگزار شد نخستین هم‌اندیشی ملی بقیع پژوهان در قم برگزار شد نخستین هم‌اندیشی ملی بقیع پژوهان در قم برگزار شد نخستین هم‌اندیشی ملی بقیع پژوهان در قم برگزار شد

نخستین هم‌اندیشی ملی بقیع پژوهان در قم برگزار شد

نخستین هم‌اندیشی ملی بقیع پژوهان از سوی پژوهشکده حج و زیارت و با حضور نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی حج، نخستین هم‌اندیشی ملی بقیع پژوهان از سوی پژوهشکده حج و زیارت، با سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی و با حضور شماری از محققان، پژوهشگران، فرهیختگان و استادان حوزه و دانشگاه در محل دفتر حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت در قم برگزار شد.


در ابتدای این نشست علمی حجت‌الاسلام سعید نجاتی دبیر کمیته بقیع پژوهان گزارشی از روند برگزاری این هم‌اندیشی ارائه کرد و گفت: کمیته بقیع پژوهان کار را خود را از مدتی پیش آغاز کرده و در تلاش است که در این خصوص فعالیت‌های علمی را به سرانجام برساند به همین منظور از کارشناسان و محققان در این حوزه دعوت کرد تا نظرات و دیدگاه‌های خود را در خصوص مسائل پیرامون این موضوع ارائه کنند.


وی تشکیل و راه‌اندازی سایت جنت البقیع مضجع الائمه و الاصحاب را از دیگر فعالیت‌های کمیته بقیع پژوهان عنوان کرد و یادآور شد: برگزاری همایش و نشست‌های علمی، بررسی اسناد بقیع و راه‌اندازی سایت بقیع پژوهی از دیگر اقدامات این کمیته به شمار می‌آید.


در ادامه این جلسه علی‌اکبر ضیایی، رئیس پژوهشکده حج و زیارت به بیان و اهمیت موضوع بقیع پژوهی اشاره کرد و ادامه داد: تاکنون 50 هزار سند در خصوص حرمین شریفین و عتبات گردآوری‌شده است که پیش‌بینی می‌کنیم 5 هزار سند در این خصوص نمایه نویسی شود و بتوانیم مطالعات بقیع پژوهی را مستند به اسناد و مدارک موثق ادامه دهیم.


وی راه‌اندازی کتابخانه امام صادق (ع) در پژوهشکده حج را یکی از مهم‌ترین اقدامات در حوزه بقیع پژوهی عنوان و تصریح کرد: این کتابخانه یکی از کتابخانه‌های تخصصی است که در حوزه بقیع پژوهی کمک به سزای خواهد کرد، همچنین در این خصوص ساخت ماکت بقیع را در دستور کار داریم و برای یکصدمین همایش تخریب بقیع پژوهان برنامه‌های مختلفی را پیش‌بینی کردیم، البته راه‌اندازی نشریه بقیع پژوهان به زبان عربی و انگلیسی از دیگر اولویت‌های این حوزه است.


حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در این نشست برگزاری هم‌اندیشی ملی بقیع پژوهان را بسیار ارزشمند خواند و گفت: راه‌اندازی کمیته بقیع پژوهان کار بسیار ارزشمندی است که در پژوهشکده حج و زیارت کلید خورده است، زیرا بقیع پس از حرم نبوی مهم‌ترین منطقه در مدینه منوره به شمار می‌آید که به‌عنوان مزار شریف ائمه اطهار علیهم‌السلام و اصحاب پیامبر (ص) شناخته می‌شود.


وی افزود: بقیع را از مهم‌ترین اماکن تاریخی می‌دانیم، همچنان که روایات زیادی در خصوص این مکان مقدس داریم، پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین هم توجه خاصی به بقیع داشتند، هم این توجهات نشان دهند این است که ائمه به بقیع اهمیت خاصی می‌دادند.


نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: با توجه به محدودیت‌های که برای بقیع ایجاد کرده‌اند سؤال‌های زیادی در میان مسلمانان ایجادشده است، بعد از مسجدالنبی شلوغ‌ترین مکان، بقیع بود و مورد توجه مسلمانان قرار می‌گرفت، حتی اهل سنت نیز در این مکان مقدس حضور می‌یافتند، این مسئله ایجاب می‌کند در این زمینه کار فاخری در عرصه پژوهش و احیای بقیع انجام گیرد.


سرپرست حجاج ایرانی یادآور شد: تراث و آثار بقیع و کسانی که در بقیع مدفون هستند هرکدام سرفصل بزرگی برای خودشان دارند، باید کاری کنیم که اختلاف دیدگاه‌ها و نظرات در این خصوص وجود دارد با راه‌اندازی این کمیته این شبهات برطرف شود و برخی اسناد که در این زمینه وجود دارد و در منظر و نگاه افراد قرار داده شده آن را گردآوری و منتشر کنیم.


 در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید علی قاضی عسکر نیز گزارشی از فعالیت اجرا شده در حوزه بقیع پژوهان ارائه کرد و خواستار توجه و اهتمام بیشتری در این خصوص شد.


وی افزود: بقیع از اهمیت و جایگاه خاصی در جهان اسلام و مکتب اهل‌بیت برخوردار است، بیش از 10 هزار شخصیت جهان اسلام در این مکان دفن هستند، بسیاری از مردم و شخصیت‌ها از ویژگی افراد مدفون‌شده در این مکان مقدس آشنا نیستند، نشریات و کتاب‌های نیز در این خصوص تدوین و منتشرشده و همچنین فهرست و مقالات علمی در این زمینه نوشته‌شده اما باید در این خصوص اقدام قابل‌توجهی صورت بگیرد.


نماینده سابق ولی‌فقیه در امور حج و زیارت از فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی خواست در حوزه بقیع پژوهی گام‌های پژوهشی و علمی بزرگی بردارند تا این مسئله در جامعه نهادینه شود.


وی همچنین بر احیای بقیع تأکید کرد و یادآور شد: باید نام بقیع در همه‌جا احیا شود، پژوهشگران به این موضوع عنایت داشته باشند که بقیع از غربت خارج شود و آثار فاخری را ارائه کنیم.


در ادامه این نشست هریکی از کارشناسان و متخصصان حوزه و دانشگاه در خصوص مسئله بقیع پژوهان نظرات و دیدگاه‌های خود را ارائه کردند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران