ابتکار «سبز» یک پاکستانی برای خدمت به زائران اربعین ابتکار «سبز» یک پاکستانی برای خدمت به زائران اربعین ابتکار «سبز» یک پاکستانی برای خدمت به زائران اربعین بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ابتکار «سبز» یک پاکستانی برای خدمت به زائران اربعین ابتکار «سبز» یک پاکستانی برای خدمت به زائران اربعین ابتکار «سبز» یک پاکستانی برای خدمت به زائران اربعین ابتکار «سبز» یک پاکستانی برای خدمت به زائران اربعین ابتکار «سبز» یک پاکستانی برای خدمت به زائران اربعین

ابتکار «سبز» یک پاکستانی برای خدمت به زائران اربعین

یک پیرمرد بازنشسته پاکستانی ایده ارسال هزاران نهال به عراق و غرس آنها در مسیر پیاده روی اربعین را عملی می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، «محمد دوربر» ۸۵ ساله صنعت کار بازنشسته ساکن شهر «کراچی» در جنوب پاکستان که صاحب چند هکتار زمین کشاورزی است ایده درختکاری جاده نجف به کربلا به طول ۸۹ کیلومتر، مسیر پیاده روی زائران اربعین حسینی را به حقیقت تبدیل کرد.


روزنامه پاکستانی «اکسپرس تریبیون» روز شنبه به نقل از این پیرمرد طبیعت دوست چنین گزارش داد: زمانی که عروس و نوه من سال گذشته از سفر کربلا برگشتند از گرمای هوا، آفتاب سوزناک و نبود سایه برای زائران در مسیر پیاده روی شاکی بودند.


محمد دوربرد می گوید: با شنیدن گفته های عروس ام و مشاهده تصاویری که حاکی از زمین های خالی از درخت بود متوجه شدم که هیچ سایه ای برای نشستن زائران زیر آفتاب سوزان وجود ندارد به همین دلیل من تصمیم به سفر به عراق و تدارک ارسال ۵۰ هزار نهال به این کشور و غرس آن در مسیر نجف به کربلا را گرفتم.


وی افزود: من دوبار به عراق سفر کردم و پس از صحبت با مسئولان عراقی موفق به دریافت مجوز شدم و حتی از عراقی ها قول گرفتم تا از نهال هایی که غرس می شوند مراقبت شود.


این پیرمرد پاکستانی حتی چند نهال را در شهر نجف کاشت تا بررسی کند که آیا این نهال ها با آب و هوای عراق سازگاری دارد که این آزمایش نیز موفقیت آمیز بود.


براساس این گزارش، اولین محموله کانتینر شامل ۹۸۰۰ نهال از هشت نوع درخت که هشت ماه از زمان شکوفایی آن می گذرد، جمعه گذشته(8 آذرماه) از کراچی به سمت عراق ارسال شد. کامیون حامل نهال ها با عبور از مسیر زمینی ایران وارد عراق شده و سپس به سمت نجف حرکت می کند.


محمد دوربر می گوید: هیچ نگرانی بابت نهال نیست، این محموله با مراقبت تمام به مقصد خود می رسد و وی نیز تصمیم دارد به زودی دوباره به عراق سفر کند تا بتواند روی طرح خود بیشتر کار کند.


وی افزود: نهال های ارسالی در ایام فصل زمستان در مکان مخصوص نگهداری شده و کاشت آنان از اواخر اسفندماه (ماه مارس ۲۰۲۰) آغاز می شود. فرآیند کاشت همه نهال ها سه سال طول می کشد و تقریبا ۱۶۰ هزار دلار (۲۵ میلیون روپیه) هزینه خواهد داشت که وی تمام و کمال آن را پرداخت خواهد کرد.


محمد دوربر گفت: من مطمئن نیستم که برای مشاهده نشستن زائران زیر درختان و یا پیاده روی زائران اربعین از کنار این درختان زنده خواهم بود یا خیر اما خداوند را شاکر هستم که در این سن به من توفیق داد تا در مسیر درستی قدم بردارم.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران