کتاب جدید درباره «توسل» انتشار یافت

حجت الاسلام سعادت پرور با اشاره به تدوین کتاب «سماع موتی» آن را موضوعی جدید و مقدمه بحث توسل دانست و گفت: این کتاب به شبهات وهابیت در زمینه توسل پاسخ هایی مستدل می دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام حسن سعادت پرور پژوهشگر مؤسسه آموزشی و پژوهشی دارالإعلام لمدرسة اهل البیت(ع) در نشست معرفی و نقد کتاب «سماع موتی» که در سالن نشست های این مؤسسه برگزار شد، اظهار داشت: «سماع موتی» تز شبهات پرتکرار در بستر تاریخ بوده و پیشینه آن به دوران صحابه و برداشت اشتباه از آیات قرآن بر می گردد.


نویسنده کتاب «سماع موتی» با بیان این که این بحث مقدمه توسل بوده و شبهات در این حوزه را پاسخ می دهد، گفت: در حوزه توسل یک شبهه شرک به خدا وجود دارد و یک شبهه نشنیدن اموات؛ وهابی ها می‌گویند: خواندن و صدا زدن و در کل توسل به اموات لغو است چون آنها قدرت بر شنیدن ندارند چه برسد به تفهیم.


وی تصریح کرد: بعد از دوران ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب تأکید شد که موضوع توسل نه تنها لغو است بلکه موجب شرک به خدا هم هست و با توحید منافات دارد، هرچند در بین خود سلفیه هم قائلین مطلق، منکرین مطلق و طیف ما بین وجود دارد.


حجت الاسلام سعادت پرور در تشریح فصول کتاب تدوین شده خود یادآور شد: این کتاب از چهار فصل تشکیل شده که در فصل اول به مفهوم شناسی بحث پرداخته ام؛ فصل دوم مبانی پذیرش سماع موتی است که ادله سه گانه حقیقت روح و نفس، حیات برزخی و امکان ارتباط با عالم برزخ تبیین شده است، هرچند وهابیت منکر دو مورد اول نیستند ولی ارتباط با عالم برزخ را نفی می‌کنند.


وی اضافه کرد: در فصل سوم ادله اثبات سماع موتی از آیات و روایات بیان شده و در نهایت در فصل چهارم نیز که محوری ترین فصل کتاب محسوب می‌شود، به ادله منکرین بحث سماع موتی پاسخ هایی مستدل و مستحکم بیان شده است.


این پژوهشگر مؤسسه دارالاعلام خاطرنشان ساخت: سلفیه بر این عقیده اند که با توجه به آیات قرآن اصل عدم سماع موتی است از این رو روایات منکر سماع موتی را مطابق اصل می‌دانند و روایات موافق سماع موتی را رد کرده یا برای آنها توجیهاتی مطرح می‌کنند که با عقیده خودشان منافات نداشته باشد.


وی با بیان این که دیدگاه کلی در این کتاب اثبات شنوایی جمیع مردگان نیست، ابراز داشت: با توجه به این که این بحث مقدمه توسل است ما می خواهیم قدر متیقن از آن را که شنیدن اولیاء الهی و اهل بیت(ع) است اثبات کنیم و بگوییم که از این منظر هیچ اشکالی در توسل وجود ندارد، البته همه این مباحث با منابع و مبانی اهل سنت و کتاب های اصیل آنها نوشته شده است.


| شناسه مطلب: 98595




تازه های نشر توسل



مطالب مرتبط

نظرات کاربران