خط کشتیرانی، ایده پاکستانی ها برای کاهش هزینه‌های حج خط کشتیرانی، ایده پاکستانی ها برای کاهش هزینه‌های حج خط کشتیرانی، ایده پاکستانی ها برای کاهش هزینه‌های حج بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
خط کشتیرانی، ایده پاکستانی ها برای کاهش هزینه‌های حج خط کشتیرانی، ایده پاکستانی ها برای کاهش هزینه‌های حج خط کشتیرانی، ایده پاکستانی ها برای کاهش هزینه‌های حج خط کشتیرانی، ایده پاکستانی ها برای کاهش هزینه‌های حج خط کشتیرانی، ایده پاکستانی ها برای کاهش هزینه‌های حج

خط کشتیرانی، ایده پاکستانی ها برای کاهش هزینه‌های حج

این روزها طرح اجرای خط کشتیرانی برای کاهش هزینه سفرهای حج و عمره در پاکستان مطرح است، ایده ای که پنج سال پیش نیز از سوی دولت اسلام آباد برای تسهیل سفر شهروندان پاکستانی به ایران اعلام شد اما تاکنون برای عملی شدن این ابتکار اقدامی نشده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، هزینه حج امسال در پاکستان براساس سهمیه دولتی حدود ۲ هزار ۹۰۰ دلار (۴۵۶ هزار و ۴۲۶ روپیه) مقرر شد در حالی که سهمیه برای کاروان های خصوصی از ۴ هزار الی ۹۱۰۰ دلار (۶۳۲ هزار تا یک میلیون و چهارصد هزار روپیه) برآورد شد.


فرآیند انتقال حجاج پاکستانی به عربستان و بالعکس نیز مانند سایر کشورها از طریق پرواز های متعلق به شرکت های دولتی و خصوصی دو کشور انجام می شود.


با توجه به هزینه های بالای سفرهای حج و عمره برای شهروندان پاکستانی، وزیر امور دریانوردی این کشور ایده راه اندازی خط کشتیرانی برای انتقال زائران به سرزمین حجاز را مطرح کرد اما همزمان نسبت به همراهی نکردن دیگر نهادهای این کشور ناخرسند است.


به گفته سید علی زیدی، راه اندازی خط کشتیرانی باعث کاهش هزینه سفرهای حج و ایجاد فرصت برای قشر ضعیف که به دلیل هزینه های هنگفت قادر به رفتن به زیارت خانه خدا نیستند، می شود.


وی وزارت دفاع پاکستان را به کارشکنی درخصوص بررسی طرح خط کشتیرانی متهم کرد و گفت که دلیل عدم صدور مجوز برای این طرح نامشخص است.


وزیر امور دریانوردی پاکستان افزود: متقاضیان در این کشور قادر به پرداخت هزینه های بالا برای حج نیستند به همین دلیل وزارتخانه مذکور پرونده مربوط به راه اندازی خط کشتیرانی را بار دیگر به وزارت دفاع ارجاع داده است.


تضاد در مواضع وزارتخانه های مختلف در پاکستان به ویژه صادر نکردن مجوز از اصلی ترین مشکلاتی است که به گفته وزیر امور دریایی پاکستان پیش روی طرح خط کشتیرانی میان این کشور و جمهوری اسلامی ایران می باشد.


سید علی زیدی در عین حال پیش تر اعلام کرده بود که مقدمات لازم برای دریافت مجوز از نهادهای امنیتی و دریایی پاکستان در حال انجام است، اما تاکنون هیچ پیشرفتی در این خصوص دیده نشده است.


وزارت بنادر و کشتیرانی پاکستان در اکتبر سال ۲۰۱۴ میلادی از راه‌اندازی سرویس سفر دریایی به ایران برای جابجایی زائران خبر داده بود.


کارشناسان اقتصادی و گردشگری، راه اندازی مسیر دریایی میان ایران و پاکستان را فرصتی مناسب برای رونق مبادلات تجاری، توسعه سهم دو کشور از گردشگری دریایی و افزایش اشتغالزایی عنوان می کنند.


طرح جابجایی مسافران از طریق دریا به دلیل افزایش اعزام زائران پاکستانی به مناطق گردشگری جمهوری اسلامی ایران از جمله مشهد و قم طرح ریزی شده است.


سفیر وقت پاکستان در ایران پیشتر اعلام کرده بود: سالانه حدود ۷۰۰ هزار زائر پاکستانی برای زیارت بارگاه منور رضوی به مشهد مقدس سفر می کنند.


خانم «رفعت مسعود» گفت: دولت های پاکستان و ایران برای ارتقای تسهیلات زائران و مسافرانی که از طریق زمینی و هوایی به مشهد سفر می کنند، از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند.


هر سال هزاران نفر شهروندان پاکستانی به صورت زائر از مناطق مختلف این کشور به ایران و از آنجا به عتبات عالیات در عراق سفر می کنند و این زائران و تعاملات تجاری و فرهنگی دو کشور نیز ظرفیت و لزوم راه اندازی خط دریایی ایران و پاکستان را دو چندان کرده است.


ایرنا




مطالب مرتبط

نظرات کاربران