تشرف بین ۸ تا ۱۰ هزار زائر اهل سنت کشورمان درحج 99 تشرف بین ۸ تا ۱۰ هزار زائر اهل سنت کشورمان درحج 99 تشرف بین ۸ تا ۱۰ هزار زائر اهل سنت کشورمان درحج 99 بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تشرف بین ۸ تا ۱۰ هزار زائر اهل سنت کشورمان درحج 99 تشرف بین ۸ تا ۱۰ هزار زائر اهل سنت کشورمان درحج 99 تشرف بین ۸ تا ۱۰ هزار زائر اهل سنت کشورمان درحج 99 تشرف بین ۸ تا ۱۰ هزار زائر اهل سنت کشورمان درحج 99 تشرف بین ۸ تا ۱۰ هزار زائر اهل سنت کشورمان درحج 99

تشرف بین ۸ تا ۱۰ هزار زائر اهل سنت کشورمان درحج 99

مدیر امور اهل سنت بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال بین ۸ تا ۱۰ هزار زائر اهل سنت کشورمان به حج مشرف شوند، گفت: قومیت و مذهب در اعزام‌ها دخیل نیست و هرکس بنا بر تاریخ فیش اعلام‌شده به حج تمتع اعزام می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین هادی اکبری مدیر امور اهل سنت بعثه مقام معظم رهبری در گفت‌وگو با فارس با اشاره به آغاز برنامه‌ریزی برای حج تمتع سال آینده اظهار داشت: یکی از این امور شناسایی، انتخاب و آموزش روحانیون اهل سنت است.


بیش از ۱۰۰۰ روحانی، معین و معینه اهل سنت فعال داریم


وی با بیان اینکه برای انتخاب روحانیون اهل سنت به منظور اعزام به حج تمتع از افراد واجد شرایط آزمون اخذ می‌شود، افزود: آن‌ها پس از موفقیت در آزمون استانی، باید آزمون علمی را نیز پشت سر بگذارند تا در روند اعزام روحانیون، معین و معینه‌های حج تمتع قرار گیرند که برای این منظور آیین‌نامه نیز تدوین شده است.


حجت الاسلام اکبری با اشاره به تعداد روحاینون اهل سنت خاطرنشان کرد: هم‌اکنون بیش از یک هزار روحانی، معین و معینه اهل سنت فعال داریم؛ به این معنی که این افراد در آزمون‌ها شرکت کرده و پرونده فعال دارند. البته حدود ۲ هزار روحانی، معین و معینه اهل سنت طی ۳۰ سال اخیر با کاروان‌های حج تمتع همراه شده‌اند که برخی از آن‌ها با افزایش سن از این روند بازماندند.


چرا تعداد زائران اهل سنت برای اعزام به حج تمتع هر سال متفاوت است؟


وی با بیان اینکه روحانیون اهل سنت هر ۳ تا ۴ سال یک‌بار همراه با کاروان‌های حج تمتع اعزام می‌شوند، گفت: آمار زائران اهل سنت که از کشورمان به حج تمتع مشرف می‌شوند، متفاوت است. به طوری که سال ۹۶ حدود ۱۵ هزار زائر اهل سنت به حج تمتع تشرف یافتند؛ در حالی که در سال‌های قبل شاید این تعداد بین ۵ تا ۱۰ هزار نفر متغیر بود. تفاوت آن هم به دلیل زمان ثبت‌نام و تاریخ فیش‌های حج تمتع است. قومیت و مذهب در اعزام‌ها دخیل نیست و هر کسی بنا بر تاریخ فیش اعلام‌شده به حج تمتع اعزام می‌شود. ما پیش‌بینی می‌کنیم امسال بین ۸ تا ۱۰ هزار نفر زائر اهل سنت کشورمان به حج تشرف یابند.


 


مدیر امور اهل سنت بعثه مقام معظم رهبری درباره نوع خطاب روحانیون اهل سنت در روند اداری افزود: ما در روند اداری افرادی که اصول فقهی اهل سنت را می‌دانند و تحت آموزش قرار گرفتند، برای اعزام به حج تمتع و آموزش‌ها به زائران بیت‌الله الحرام، از آن هابه عنوان روحانی اهل سنت یاد می‌کنیم، اما در استان‌های مختلف نوع خطاب متفاوت است به طوری که این افراد در سیستان و بلوچستان به عنوان مولوی، کردستان به عنوان ماموستا و جنوب کشور به عنوان شیخ خطاب می‌شوند.


حجت الاسلام اکبری با بیان اینکه پوشش مسائل فرهنگی زائران یکی از وظایف ماست، گفت: برای امور فرهنگی علاوه بر انتخاب روحانیون اهل سنت، کتاب و نرم‌افزارهایی مناسب با قواعد و مبانی دینی اهل سنت تهیه و تدوین می‌شود. همچنین کلاس‌های آموزشی برای زائران خانه خدا طراحی کرده‌ایم که قبل از موسم حج حدود ۱۲ جلسه برای زائران بیت‌الله الحرام برگزار می‌شود که روحانیون، معین و معینه‌های کاروان‌ها در این جلسات به آموزش‌های لازم برای حج تمتع و همچنین بیان نکات آموزشی و دینی می‌پردازند و در صورت نیاز کارگاه‌های علمی و عملی نیز برپا می‌شود.


وی با اشاره به اینکه در موسم حج تمتع برنامه‌های خاصی برای زائران اهل سنت برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود در کاروان‌های اهل سنت، برنامه‌های فرهنگی همچون حلقه وصل یا انس و معرفت برپا می‌شود که این برنامه‌ها به منظور ارتقای آگاهی زائران و سطح معنوی آن‌ها است.


خدمات حجاج شیعه و سنی یکسان است


مدیر امور اهل سنت بعثه مقام معظم رهبری همچنین گفت: چون در سفر حج، ظرفیت برای پذیرش حق و مبانی دین بیشتر است، در این سفر برنامه‌های فرهنگی، اثرگذاری بسیاری دارد و برکات خوبی نیز تاکنون داشتیم. همچنین همایش‌هایی با حضور زائران اهل‌سنت برگزار می‌شود و اهل سنت با انگیزه و منسجم در این همایش‌ها شرکت کرده و به نوعی اقتدار امت اسلامی در سرزمین وحی را به نمایش می‌گذارند.


حجت الاسلام اکبری با اشاره به اینکه حج فرصت مناسبی برای نمایش وحدت امت اسلامی در بیرون مرزهاست، خاطر نشان کرد: همین که شیعه و سنی در کنار یکدیگر حضور دارند، نوعی تبلیغ است. از آنجایی هم که جمهوری اسلامی ایران در ارائه خدمات از جمله هتل، حمل و نقل و تغذیه هیچ تفاوتی بین زائران خانه خدا قائل نیست، در بُعد منطقه‌ای و جهانی بسیار مؤثر واقع شده است و در این رابطه شاهد رضایت اهل سنت نیز هستیم.


اهل سنت هم به سوریه اعزام می‌شوند


وی در ادامه به حضور زائران اهل سنت در عتبات و حتی سوریه اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه اعزام رسمی برای اهل سنت نداریم، اما بسیاری از آن‌ها با کاروان‌های عادی به عتبات مشرف می‌شوند. حتی در اربعین امسال هم گزارش‌هایی از حضور اهل سنت در پیاده‌روی اربعین داشتیم، چرا که ائمه اطهار (ع) به ویژه امام حسین (ع) متعلق به همه ادیان و مذاهب است.


حجت الاسلام اکبری افزود: اهل سنت قبل از جنگ داعش به سوریه اعزام می‌شدند و کاروان‌هایی برای اعزام آن‌ها داشتیم که در صورت آغاز رسمی اعزام‌های سوریه، اهل سنت نیز همراه با کاروان‌های حج و زیارت به این سفر معنوی مشرف می‌شوند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران